כיצד נגרם כיס אוויר והאם הוא מסוכן? יעקב

10 בינואר, 2010
5 min

כיס אוויר הינה למעשה תופעה שבו האוויר באזור מסוים נמצא בלחץ שונה מהאוויר שמסביבו. תופעה זו הינה בגלל הפרשי טמפרטורה אשר משנים את דחיסות האוויר במקום מסויים.

בצורה פשוטה, כיס אוויר הוא תופעה שיוצרת למעשה אזור באטמוספירה שאין שבו אוויר הומוגני (אחיד). הזרמים הללו נובעים מתנועת אוויר אנכית, שנגרמת באזורים שבהם האטמוספירה לא יציבה. תופעה זו מתרחשת כמעט מעל כל אזור שבו ישנו שקע ברומטרי ה"מייצר" עננות, וככל שאי היציבות קיצונית יותר, כך האוויר עולה במהירות גבוהה יותר. ישנם אף מקרים נדירים שבאזור כזה נוצרת מערבולת בגובה רב, שבה נוצר מעין ואקום במרכז המערבולת, עם תנועת אוויר חזקה כלפי מטה.

בגלל שהדחף שנוצר ע"י כנף המטוס קשור ישירות ללחץ האוויר, התופעה יוצרת הפרשים לא סדירים בדחף שהכנף יוצרת וגורמת למטוס לא להיות יציב. עקב כך, המטוס סופג טלטולים חזקים, וכשהוא מגיע למרכזה של המערבולת הוא שוקע כלפי מטה בפתאומיות. צלילה כזו של המטוס נמשכת כמה שניות לאורך כמה מטרים מגובה השיוט של הטיסה, עד שהוא מתייצב על יד כך שהוא מחזיר לעצמו את העילוי.

בדרך כלל, מטוסי נוסעים עומדים בפני טלטלות הנגרמות מכיסי אוויר ושאר הפרשי לחץ אטמוספרי. ככלל, מטוסים יכולים אף לטוס במצבי מזג אוויר קיצוניים ולשמור על גובה יציב בדרך כלל. ברם, מערבולות אלו הנגרמות מכיסי אוויר, גורמים לסכנה בניווט. מכיוון שמטוסים נעים במהירויות גבוהות, הם חשים בתאוצות פתאומיות ובלתי צפויות,"קפיצות", כאשר הם נעים באזורים שבהם זרמי אוויר נעים מאונכית במהירויות שונות. היו מקרים שבהם מטוסים שנקלעו לכיסי אוויר גרמו לפגיעות בצוות האוויר במטוס, ובכלל זה להרג של נוסעים כמו בטיסה המפורסמת: United Airlines Flight 826 .

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.