מה קובע את המבנה המרחבי של המולקולה? טליה

צורה מרחבית של מולקולה עקב קשר קוולנטי נקבעת על פי הנטייה של זוגות האלקטרונים ל"שמור מרחק" מקסימאלי ניתן בגלל שלשניהם מטען חשמלי שלילי (על פי כלל האוטובוס - כל אלקטרון יעדיף לשבת "לבד" כל עוד הוא יכול).
סביב כל אטום במולקולה הנוצרת (למעט מקרים בהם מעורבים מימן והליום) קיימים 4 אורביטלים (על פי מהנה לואיס). כל אורביטל כזה יכול להיות "בלעדי" לאטום מסוים במולקולה או לחילופין משותף בקשר קוולנטי.
כתוצאה מכך, נוצרים "מבנים" במרחב; מבנים אלו מושפעים ונקבעים על פי כוחות הדחייה והמשיכה בין האלקטרונים.

להלן מספר דוגמאות אופייניות:

מבנה קווי:
שני אטומים המחוברים ביניהם על ידי קשר קוולנטי בודד, לדוגמא: F-F.
אפשרות נוספת היא אטום הקשור לשני אטומים נוספים מצדדיו (חשוב- על האטום המרכזי אין אלקטרונים חופשים), לדוגמא O=C=O.

מבנה משולש מישורי:
מבנה זה קיים כאשר אטום "מרכזי" מצוי בקשר עם שלושה אטומים אחרים (גם במקרה זה אין על האטום המרכזי אלקטרונים חופשיים), לדוגמא: BH3

מבנה זוויתי/כפוף:
מבנה זה נוצר כאשר אטום "מרכזי" קשור לשני אטומים אך עדיין יש לו זוג אלקטרונים חופשיים.
במצב כזה, האטומים במבנה אומנם יוצרים צורה מישורית, אך זוגות האלקטרונים מפוזרים במרחב בצורת טטראדר (ארבעון, Tetrahedron או במיליפ פשוטות פירמידה משוכללת).
הזווית בין האטומים היא חדה מכיוון שכוח הדחייה של זוגות האלטרונים גדול יותר משל הקשר הקוולנטי, לדוגמא: H2O

מבנה פירמידה:
מבנה זה נוצר כאשר אטום "מרכזי" קשור לשלושה אטומים אך עדיין יש לו זוג אלקטרונים חופשיים.
במבנה מרחבי כזה הזווית בין כל שני קשרים קבועה, אך הזווית בין זוג האלקטרונים 'השייך' לאטום גדולה מעט מהזווית בין כל שני קשרים, לדוגמא: NH3