האם ברזל ממוגנט בעל צפיפות גדולה יותר מברזל לא ממוגנט?

15 בפברואר, 2012
5 min

כל חומר מורכב מגרעיני אטומים (נוטרונים ופרוטונים) ואלקטרונים. האלקטרונים יוצרים שדות מגנטיים זעירים עקב מטענם החשמלי והספין שלהם, אשר בד"כ נוגדים זה את זה.

מגנט תמידי מיוצר מחומרים פרומגנטיים, כגון ברזל וניקל בתהליך הנקרא 'מגנוט'. בתהליך המגנוט מושרה שדה מגנטי במתכת על ידי מגנט אחר או על ידי העברת זרם חשמלי בחוט מוליך המצופה במבודד המלופף מסביב לחומר שאנו רוצים למגנט.

תהליך המגנוט גורם לשדות המגנטיים של האלקטרוניים להסתדר באותו כיוון בצורה זמנית או קבועה כאמור בחומרים פרומגנטיים. סידור השדות המגנטיים גורם ליצירת קטבים מגנטיים מנוגדים ('צפון' ו'דרום') במוט הברזל אך אינו משנה את סידורם המרחבי של האטומים בברזל. צפיפות של חומר הינה המסה שלו ליחידת נפח (נפח/מסה=צפיפות, יחידות של מסה לנפח כגון גרם לסמ"ק), מכיון שהמיגנוט לא משנה את המסה או הנפח של הברזל (לא מתוספים אלקטרונים אלא רק השדה המגנטי שלהם משתנה) - אין שינוי בצפיפות הברזל עקב מגנוטו.

השדה המגנטי של מגנט מלבני מונח על נייר מתגלה ע"י שבבי ברזל. שבבי הברזל מתקבצים יחדיו ומגלים את כיון השדה המגנטי. התמונה לקוחה מויקיפדיה.

מאת: יונתן ברעם