מה זה חור שחור וכיצד הוא נוצר? מריאנה

1 בספטמבר, 2009
5 min

השאלה כבר נדונה בצורה נרחבת בשאלות קודמות; על כן אתן כאן מבוא קצר

חור שחור הוא תוצר סופי של כוכב מסיבי שסיים את חיו והפסיק ליצור אנרגיה בתהליך היתוך גרעיני. כאשר כוכב מסיבי לא מקיים תהליך היתוך גרעיני הוא לא מסוגל "לתמוך בעצמו" ולהתנגד לקריסה עצמית (בעקבות מסתו האדירה). כתוצאה מכך הכוכב מתחיל לקרוס לתוך עצמו. בתלות במסתו של הכוכב הוא יכול להפוך לננס לבן, כוכב נויטרונים או חור שחור (הנוצר כאשר מסת הכוכב הייתה גבוהה מאוד, הרבה יותר מהשמש שלנו).

חור שחור הוא בעל כוח משיכה כה חזק שאפילו אור לא יכול להימלט ממנו ולכן הוא נקרא חור שחור. חור שחור מוקף במעטפת דמיונית הקרויה "אופק האירועים", כל מה שפנימה למעטפת אינו יכול להימלט החוצה כי מהירות המילוט גדולה ממהירות האור, כל גוף או חלקיק שיעברו את אופק המאורעות של החור השחור גורלם נחרץ ליפול לתוכו.

במרכז "אופק האירועים" (מרכז החור השחור) מצוייה נקודה הקרויה סינגולאריות ובה צפיפות המסה היא אינסופית ועיקום המרחב אינסופי. כאשר אור נופל לכיוון החור השחור, בנקודה בה הוא עובר את אופק האירועים הוא פולט קרינה הקרויה קרינת הוקינג הניתנת למדידה.


תמונה להמחשת גודלו (באופן יחסי) של חור שחור. מימין העיגול הצהוב היא השמש שלנו, העיגול האדום ננס אדום, העיגול החום ננס חום והנקודה השחורה ננס לבן או שחור. משמאל הננס הלבן מוגדל ומיוצג כעיגול האפור. בהשוואה אליו ניתן לראות את גודלו של כוכב נויטרונים (סגול) וחור שחור (הנקודה השחורה). נילקח ועובד מוויקיפדיה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.