הפוטוספירה (photosphere) היא השם לפני השטח של השמש או במילים אחרות השכבה אותה אנו "רואים"; הטמפרטורה שם היא בסביבות 5500 מעלות צלסיוס.

כתמי שמש הם אזורים בפוטוספירה הנראים יותר כהים והטמפרטורה בהם יותר נמוכה יחסית; אזורים אלו מופיעים בגלל פעילות של שדות מגנטיים חזקים מאוד במחזוריות של 11 שנה (מחזור שמשי). בשנים בהם מופעים כתמי שמש השמש פעילה מעט יותר ופולטת יותר קרינה.

הקווים המגנטים של השמש ערוכים בצורת "קווי-שטף" מקוטב לקוטב. בגלל שמהירות הסיבוב של הכוכב (השמש) שונה בקטבים מאשר בקו המשווה של השמש השדה המגנטי מתעוות. בגלל העיוות, לעיתים נוצר אזור "עצמאי" של מגנטיות המתנתק מהשדה הראשי (כל עיוות יוצר צמד כתמי שמש); באזור זה הפעילות השמשית פוחתת כי הסעת החום נפגעת והאזור יותר קר (בסביבות 1000 מעלות!!) ולכן כהה יותר.
כתמי השמש נחזו לראשונה כבר לפני כמעט 2000 שנה ע"י אסטרונומים סינים אך הם "התגלו" לראשונה ע"י גלילאו גליליי במאה ה- 17 (1612) בעזרת טלסקופ.


כתמי שמש, תמונה מויקיפדיה

5 תגובות

  • יעקב

    הצעה להסבר תופעת כתמי שמש

    הצעה למחשבה
    אולי כתמי השמש הם מיני חורים שחורים ולכן נראה שהטמפ' שם קרה יותר
    ואולם הם מחוללי פעילות ולכן כתמי שמש מגבירים טמפ' בכדור הארץ
    אולי

  • ilan sendowski

    הסבר השדה המגנטי לא נראה

    הסבר השדה המגנטי לא נראה אפשרי.
    1. לא יתכן שיש מחזוריות בכתמים שנגרמים מתנועות אקרעיות של שדות מגנטיים, כשם שאין מחזוריות בהתפרצות געש או רעידת אדמה על כדור הארץ.
    2. לכל כתם יש התפרצויות חמוה בצד השני של השמש, ולכן למרות שהכתם הוא קר, כאשר יש הרבה כתמים כדור הארץ מתחמם, וכאשר יש מעט כדור הארץ מתקרר.
    3. כפי שרואים בתמונה המצורפת כאן, מאחורי הכתם הראשי יש כתמים קטנים יותר שנעים על פני השמש בקצב סיבוב השמש. סביר יותר שזאת פגיעה של מטאור/אסטרואיד גדול שבא במהירות גדולה, מתפורר לחלקים קטנים שמגיעים מאוחר יותר לשמש ויוצרים את הכתם הראשי והקטנים אחריו, עוברים דרך הגז של השמש, ויוצאים מהצד השני, דבר שגורם להתפרצויות החמות. המטאורים האלה שבים במחזוריות לשמש ולכן המחזוריות נשמרת. כמובן שלאחר הפגיעה, ותנועה של מתכת דרך השדה המגנטי של השמש, יש שינויים מגנטים על השמש.

  • חן

    כתמי שמש

    שלום..
    אני לומדת מדעים, ובקורס בנושא אמרו לנו שכתם שמש זהו מקום בו השמש בוערת פחות.
    האם זה נכון?
    כי אני רואה שכתוב פה שמתי שיש הרבה כתמי שמש עוצמתה של השמש חזקה יותר, וזה נשמע לי קצת סותר למה שאמרו לנו?
    תודה רבה!

  • ישראל

    האם השמש היכן שרואים אותה?

    האם זה נכון שכאשר השמש שוקעת אנו עדיין רואים אותה במשך 8 דקות נוספות ולמעשה היא כבר לא היכן שאנו רואים אותה?

  • מאיר ברק

    תשובה

    השמש מרוחקת מכדור הארץ בערך 150 מליוני קילומטר.
    מכיוון שמהירות האור היא סופית וקבועה בריק (בערך 300,000 ק"מ בשנייה) הרי שייקח לאור השמש להגיע לכדור הארץ 500 שניות שהם 8 דקות וחצי.

    הדבר נכון בכל רגע נתון ולא רק בשקיעה.

    באופן דומה אנו רואים כוכבים מרוחקים כפי שהם היו לפני מליוני ומיליארדי שנים בגלל שהאור שעזב אותם אז הגיע עלינו רק עכשיו.