האם יתכן שאט אט כדור הארץ מוסט ממסלולו סביב השמש?

1 בספטמבר, 2009
5 min

מסלול כדור הארץ סביב השמש הוא אליפטי כאשר השמש מצויה באחד ממקודי האליפסה; לכן למסלול כדור הארץ יש נקודה הקרובה ביותר לשמש (Perihelion) ונקודה הרחוקה ביותר מהשמש (aphelion).
דרך אגב, טעות נפוצה לחשוב שכאשר כדור הארץ בנקודה הכי רחוקה מהשמש אנו חווים חורף ולא היא; העונות קשורות לנקיפת כדור הארץ (נטיית כדור הארץ בזווית של 23.5% ביחס לניצב לשמש) ניתן לומר שכדור הארץ מאט את מהירותו מעט כל שנה עקב גורמים שונים כמו למשל העובדה שהחלל איננו ואקום מוחלט ולכן יש חיכוך; אך האפקט הוא אפסי וניתן להתעלם ממנו. מסלול כדור הארץ היה יציב ב4 מיליארד השנים האחרונות ואין צפי שישנה את מסלולו ב5 מיליארד השנים הבאות (זמן החיים המוערך שנותר לשמש). המסלול כל-כך יציב שאפילו פגיעתם של אסטרואידים ומטאוריטים גדולים בדור הארץ לא שינו את מסלולו.
הרבה לפני שכדור הארץ "ייפול" לתוך השמש יקרה מצב הפוך!! לקראת סוף חיי השמש היא תתנפח למימדים עצומים, מעבר למסלול כדור הארץ ו"תבלע" את כדור הארץ. הירח לעומת זאת מתרחק מכדור הארץ כ 3.8 ס"מבשנה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.