היום לפני: קצין המכ"ם שפענח את ההולכה העצבית

115 שנים להולדתו של ברנרד כץ, המדען שגילה כיצד מידע עובר מהמוח לשרירים

המוח מעביר מידע באמצעות אותות חשמליים, אך כיצד האותות האלה מתורגמים למידע כימי, שיכול להשפיע על פעולת השרירים? אחד המובילים בפתרון התעלומה היה המדען היהודי ברנרד כץ (Katz).

כץ נולד בלייפציג שבגרמניה, להורים שהיגרו מרוסיה. בגיל 23 כבר סיים לימודי רפואה באוניברסיטה המקומית, למרות גילויי אנטישמיות שנתקל בהם, במיוחד לאחר עליית הנאצים לשלטון. אולם העיסוק ברפואה לא קסם לו והוא העדיף את המחקר מדעי. ב-1935 היגר לבריטניה, ובעזרתו של חיים ויצמן התקבל כתלמיד מחקר בקולג' האוניברסיטאי של לונדון (University College), אצל הפיזיולוג חתן פרס נובל ברפואה ארצ'יבלד היל. אצל היל הוא עסק בחקר הפעילות החשמלית של תאי עצב של צפרדעים, המשך לעבודת מחקר שעשה במהלך לימודי הרפואה, וב-1938 קיבל תואר דוקטור.

כץ יצא להשתלמות באוסטרליה, שם תפסה אותו מלחמת העולם השנייה. הוא התנדב לחיל האוויר האוסטרלי ושירת כקצין מכ"ם בדרום מערב אוקיינוס השקט. ב-1946 שב לבריטניה וקיבל משרת מחקר בקולג' שבו סיים את לימודיו. הוא המשיך לעסוק בחקר התגובה העצבית, בשיתוף פעולה עם אלן הודג'קין ואנדרו הקסלי, שיזכו לימים (1963) בפרס נובל ברפואה על מחקריהם. כץ ועמיתיו גילו שמעבר של אטומים בעלי מטען חשמלי (המכונים יונים), כמו נתרן ואשלגן לתוך התא והחוצה ממנו, הוא שיוצר את המתח החשמלי המאפשר את העברת האותות לאורך תא העצב.

בשנים הבאות חקר כץ את הולכת האות העצבי בסינפסה שבין העצב לשריר – המרווח הזעיר שבין שני התאים שבו האות החשמלי מתורגם לאות כימי. הוא גילה כי האות החשמלי גורם לשחרור חומר בשם אצטילכולין מקצה תא העצב אל חלל הסינפסה, ושהקליטה שלו בצד השני שלה היא שמפעילה את תא השריר. כמו כן הוא גילה שהאצטילכולין ארוז בתא העצב במעין שלפוחיות, ופענח איך השלפוחיות האלה נפתחות בתגובה לאות החשמלי ומרוקנות את תכולתן במהירות לחלל הסינפסה.  ממצאיו על מנגנון ההולכה העצבית ועל תכונות הסינפסה, זיכו את כץ, או BK בפי עמיתיו, בפרס נובל ברפואה בשנת 1970.

כץ כיהן במשך שנים כראש המחלקה לביופיזיקה של הקולג' האוניברסיטאי של לונדון עד לפרישתו לגמלאות ב-1978. גם לאחר מכן המשיך לעסוק בעבודה מדעית כמעט עד מותו בשנת 2003, כשהיה בן 92.

כץ קנה את תהילתו בין השאר בזכות יכולתו להעלות השערות מרחיקות לכת – אך נכונות – על סמך נתונים מעטים. עמיתו הגרמני ברט סאקמן (Sakmann) כתב עליו, "כשקשה מאוד להפיק משהו מהנתונים שבידינו, ואנו רואים רק הבהוב אור קלוש בקצה הרחוק של מנהרה ארוכה, אנו שואלים את עצמנו 'מה היה עושה BK במקרה כזה?'"

כץ זכה בפרסים מדעיים ובאותות הוקרה רבים, בהם תואר אבירות ממלכת בריטניה, שהפך את BK  ב-1969 ל"סר ברנרד". האגודה העולמית לביופיזיקה מעניקה פרס שנתי על שמו. הוא גם עסק בפעילות ציונית רבה וכמה פעמים במהלך חייו בדק את האפשרות לעלות לישראל, אך לבסוף נשאר במולדתו המאומצת.