מדי לילה, כשמזג האוויר והתאורה מאפשרים, אפשר לצאת לצפות בכוכבים. אם נחכה ללילה בהיר וחשוך ונתרחק מאזורים מוארים, נוכל לצפות בכוכבים גם ללא טלסקופ. כמו לכדור הארץ, גם לכוכבים אחרים יש מסלול תנועה, וכאשר מחברים את כל מכלול המסלולים מקבלים את התמונה הנשקפת אלינו מהטלסקופ ואת השינוי שחל בה לאורך השנה. המצגת שלפנינו מסבירה על המסלולים של כוכבי הלכת והירח.

הסרטון הופק בידי צוות דוידסון אונליין

ידוע לכל שכוכבי הלכת נעים סביב השמש ממש כמו כדור הארץ. לכל כוכב לכת יש מסלול משלו ומהירות משלו, כך שככל שהכוכב קרוב יותר לשמש כך גדלה מהירותו. כשאנו מתבוננים בכוכבים על רקע קבוצות הכוכבים הקבועות (כלומר אלה שתנועתן במסלול זניחה מנקודת מבטנו), נדמה כאילו אנו יכולים לראות את המסלול שלהם "מכוכב לכוכב". המסלול הזה אינו ישר, משום שאנו רואים אותו ביחס למסלול כדור הארץ סביב השמש (כלומר נקודת התצפית שלנו איננה קבועה בחלל), כפי שאפשר לראות בדוגמה שבמצגת על מסלולו של מאדים.

הירח שלנו הוא גוש סלעי שנע במסלול סביב כדור הארץ, בדומה לירחים של כוכבי לכת אחרים. לירח יש מופעים במסלולו החודשי, שנובעים מהצל שמטיל עליו כדור הארץ. הירח מציג לנו תמיד רק את הצד המואר שלו, בגלל כוחות משיכה שכדור הארץ מפעיל עליו ומכונים "כוחות הגאות והשפל". הכוחות האלה הדדיים והם אלה שגורמים לגאות ולשפל בימים ובאוקיינוסים.

עוד על הירח

ד"ר יוסי אלרן וארז גרטי
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות