חוקרים ישראלים שבחנו נתונים של יותר ממיליון איש, מדווחים בכתב עת רפואי חשוב כי מנת הדחף של החיסון לקורונה מפחיתה פי כ-20 את הסיכון לתחלואה קשה, ופי חמישה לפחות את הסיכון להדבקה. הנתונים מראים כי החיסון הנוכחי יעיל גם נגד וריאנט דלתא של הנגיף

לפני כחודשיים זיהו חוקרים ישראלים כי אנשים שהתחסנו בתחילת השנה, ינואר-פברואר 2021, נוטים להידבק בקורונה יותר מאנשים שחוסנו מאוחר יותר, ועלה חשש כי החיסון פחות יעיל נגד וריאנט דלתא של הנגיף.  עם זאת החוקרים הבחינו גם שרמות הנוגדנים בדם אצל מי שהקדימו  להתחסן נמוכות יחסית. זה לא מפתיע, רמות הנוגדנים בדם לא נשארות ברמה גבוהה לאורך זמן מהסיבה הפשוטה שלרוב זה לא נחוץ. זיכרון חיסוני מבוסס בעיקר על פעילותם של תאי זיכרון: כאשר הגוף נתקל שוב בנגיף שמערכת החיסון כבר מכירה, התאים האלה מזהים אותו ומפעילים נגדו תגובה חיסונית מהירה ויעילה. המשמעות היא שכאשר מגיע נגיף מאוד מדבק כמו וריאנט דלתא של נגיף הקורונה, הוא מצליח להתרבות בצורה משמעותית לפני שמערכת החיסון מספיקה לזהות אותו ואנחנו מקבלים הדבקה. ואולם, כאשר רמות הנוגדנים בדם גבוהות, הוא מסומן ומחוסל עוד לפני שהוא מספיק להתרבות.

האפקט הזה זוהה לראשונה בישראל, אחת המדינות החלוצות בחיסון חלק משמעותי של האוכלוסייה. לכן משרד הבריאות היה צריך לקבל החלטה איך לנהוג. האם לחכות שהאפקט ייראה גם בארצות הברית, ושמינהל המזון והתרופות שם, FDA, יאשר מנת חיסון שלישית? האם לחכות עוד כמה חודשים עד שיאושר חיסון מותאם לווריאנט דלתא? או להיות המדינה הראשונה בעולם שמאשרת חיסון נרחב במנה שלישית, עם מעט מאוד מידע על יעילותו נגד וריאנט דלתא (על הבטיחות כבר היה מידע). מכיוון שלהמתנה היה מחיר ברור בחיי אדם, החליט משרד הבריאות להתחיל לחסן במנה השלישית, ואתמול (15 בספטמבר) התפרסמו תוצאות המחקר המשמעותי הראשון על השפעת המנה השלישית, בכתב העת הנחשב New England Journal of Medicine. 

את המחקר הרחב הובילו עמית הופרט מבית החולים שיבא, רון מילוא וינון בר-און ממכון ויצמן למדע, שרון אלרעי פרייס ונחמן אש ממשרד הבריאות, עם יאיר גולדברג מהטכניון, מיכה מנדל מהאוניברסיטה העברית, לורנס פרידמן משיבא, וניר קלקשטיין וברק מזרחי מהמכון למחקר יישומי בבריאות חישובית. הם עקבו אחר מצבם של יותר ממיליון ישראלים בני 60 ומעלה שהיו זכאים למנת חיסון שלישית בתחילתו של מבצע הדחף, והשוו כל אדם שקיבל את המנה השלישית לאדם בעל מאפיינים דומה שלא קיבל חיסון כזה. החוקרים ראו שכעבור 12 ימים מהחיסון השלישי הסיכון להידבק בקורונה צנח לפחות פי חמישה, ובניתוחים מסוימים אף פי 11.4 אצל המחוסנים במנה שלישית, והסיכון שלהם לתחלואה קשה צנח פי 19.5. בכך רמת ההגנה הגיעה, למעשה, לרמה דומה שנצפתה אצלם כאשר קיבלו את המנה השניה בחורף, רמת הגנה שאפשרה להשתלט בישראל על התחלואה בווריאנט אלפא ( הנגיף הבריטי). גם מחקר קליני קטן של חברת פייזר, על 300 נבדקים בלבד, שפורסם גם הוא אתמול, הראה ממצאים דומים.

במחקר כזה יש חשש להטיה הנובעת מהתנהגות הנבדקים. למשל, שהאנשים הבוחרים להתחסן בהקדם, עשויים להיות זהירים יותר באופן כללי ולהימנע מהתנהגויות אחרות המגדילות את הסיכון להידבק, מה שעלול להטות את הנתונים כלפי מטה. מכיוון שבמחקר זה מספר הנבדקים גדול מאוד, והמעקב נמשך שבועות מספר, אפקט כזה דועך והופך הרבה פחות משמעותי.  

רמת ההגנה עלתה לרמה הדומה לזו שהייתה אחרי החיסון השני. חיסון במנת הדחף נגד קורונה באשקלון, אוגוסט 2021 | צילום: Yuri Dondish, Shutterstock
רמת ההגנה עלתה לרמה הדומה לזו שהייתה אחרי החיסון השני. חיסון במנת הדחף נגד קורונה באשקלון, אוגוסט 2021 | צילום: Yuri Dondish, Shutterstock

החיסון יעיל נגד וריאנט דלתא

ממצאי המחקר מאששים שתי הערכות. הראשונה היא שהירידה ברמות ההגנה היא פונקציה של זמן, ולכן כדי  לשקם את ההגנה החיסונית ולהשתלט על המגפה יהיה צורך להרחיב את מתן מנת הדחף של החיסון לשכבות גיל נוספות, כפי שכבר נעשה. ההערכה שניה היא שהחיסון המקורי מספיק כדי להתמודד עם וריאנט דלתא של הנגיף, וכפי שמחקרים נוספים מהעולם מראים, אנשים שקיבלו מנה שניה לאחרונה מוגנים היטב גם מפני הווריאנט הזה. אלו חדשות מצויינות, משום שהן מראות שהחיסון יעיל נגד קשת רחבה של וריאנטים. יכול מאוד להיות שתוקף המנה השלישית יהיה ארוך יותר, ונצטרך לקבל מנת דחף נוספת רק בעוד שנה או אף יותר, אבל יש סיכוי שכבר בעוד חצי שנה נצטרך לקבל עוד מנת דחף, עד שבסופו של דבר נצליח להשתלט על המגפה.

למחקר זה יש משמעות קריטית גם ברמה העולמית. ביום שישי, 17 בספטמבר, ידון ה-FDA בשאלה אם לאשר את המנה השלישית בארצות הברית. בדיון יוצגו גם הנתונים מסקר סרולוגי של בית חולים שיבא שכרגע מצביעים על עלייה משמעותית ברמות הנוגדנים אצל מי שקיבלו את מנת הדחף, סקר של שירותי בריאות כללית שמראה כי אין למנה השלישית שיעור חריג של תופעות הלוואי, וכמובן הנתונים החדשים על צניחה פי 10 בסיכון להדבקה.

סביר להניח שגם ארצות הברית תאשר את המנה השלישית ואלו עשויות להיות בשורות רעות מאוד למדינות רבות שבהן שיעור ההתחסנות נמוך מאוד. ארגון הבריאות העולמי, קרא למדינות העשירות להמתין עם המנה השלישית כדי לתת הזדמנות למדינות רבות, בעיקר באפריקה, לחסן את אזרחיהן במנה הראשונה. מנכ"ל הארגון, טדרוס אדהנום גברייסוס (Ghebreyesus), הפציר במדינות העשירות יותר לעכב את מתן המנה השלישית לפחות עד סוף השנה, ולתת למדינות עניות הזדמנות להגיע ליעד של שיעור התחסנות של עשרה אחוזים מהאוכלוסייה. בהתחשב בהתנהלות המדינות בחודשים האחרונים, לא נראה שקריאתו תיפול על אזניים קשובות.

 

 

בחודש הבא צפויים להתפרסם נתוני הניסויים הקליניים של פייזר ומודרנה בחיסוני ילדים, תחילה בגיל 11-5, וכמה שבועות אחר כך לגבי הילדים מגיל חצי שנה עד חמש שנים. המשמעות היא שככל הנראה בחורף הקרוב  אפשר יהיה לחסן גם את הילדים, מה שיקרב אותנו מאוד לחסינות עדר, או לפחות להקטנת קצב ההדבקה לרמה נסבלת. נקווה שהתחלואה המשתוללת במדינות אחרות, לא תיצור וריאנט חדש שיתאגר את החיסון, כפי שעשה וריאנט דלתא.

0 תגובות