התפרצויות של חזרת וחצבת בהודו מצביעות על ירידה בכיסוי החיסוני בילדים, מקרים קלים של קורנה בעלייה בישראל והתרבות מקרי הכלבת בווייטנאם

החיסון נגד חצבת כולל בימינו ברוב המדינות גם את החיסונים נגד חזרת ונגד אדמת. לכן הוא מכונה MMR, שהם ראשי התיבות של חצבת, חזרת ואדמת באנגלית. התפרצויות גדולות של חצבת בעולם כפי שיש בימים אלה מצביעות על ירידה בכיסוי החיסוני בקרב ילדים, ואם הילדים הללו לא מחוסנים נגד חצבת, הם גם לא מחוסנים נגד חזרת ואדמת.

לכן לא מפתיע שבמהלך 2023 סבלה הודו מהתפרצות חצבת גדולה, ויש גם התפרצות מתמשכת של חזרת. באתר india.com פורסמו המלצות להורים שילדיהם סובלים מחזרת והמלצות למניעה לפני מחלה – קבלת שתי מנות של חיסון MMR.

בארצות הברית היו אלפי מקרי חזרת בשנים שקדמו למגפת הקורונה. ב-2020 חלה ירידה חדה במספר מקרי החזרת, כנראה בזכות הגבלות הקורונה שמנעו גם מחלות מידבקות רבות אחרות, ומספר המקרים המדווחים הכולל עמד על 616 בלבד. ב-2021 נרשם שפל היסטורי במספר מקרי החצבת עם 154 מקרים בלבד, אבל מאז המגמה חוזרת לקדמותה וב-2023 שטרם הסתיימה נמנו כבר 406 מקרי חזרת. שלא כמו בהודו, בארצות הברית החזרת תוקפת גם מחוסנים בוגרים מפני שההגנה שנותן החיסון עלולה להיחלש עם השנים. התפרצויות כאלה נוטות להתרחש במקומות שבהם מתקבצים בוגרים צעירים כמו אוניברסיטאות ומכללות.

גם בישראל נראה שיש עלייה קלה במקרי החזרת. בשנת 2022 דווח על 10 חולי חזרת. השנה, עד תחילת אוקטובר, אז פורסם הדו"ח האפידמיולוגי האחרון הזמין, נספרו כבר 32 מקרי חזרת, ולא ידוע כמה נוספו מאז. המספרים אומנם נראים קטנים, אך הירידה בשיעור חיסוני הילדים לא מבשרת טובות.


ברוב המדינות החיסונים נגד חזרת, חצבת ואדמת נכללים בתכשיר אחד. בקבוקון חיסון MMR ומזרק | Leigh Prather, Shutterstock

קורונה

 מערב הסעודית מדווחים על גילוי וריאנט הקורונה החדש JN.1. נראה ש-36 אחוזים ממקרי הקורונה המאומתים בממלכה נגרמים כעת מווריאנט זה. כמו במדינות אחרות, לא נרשמה עלייה במקרי האשפוז בטיפול נמרץ יחסית לווריאנטים הקודמים של האומיקרון, וזה מחזק את הסברה שאומנם הווריאנט מצליח למצוא דרכים חדשות לעקוף את מערכת החיסון אך אינו גורם למחלה קלינית חמורה יותר ממה שהורגלנו אליו. גם רשויות הבריאות בערב הסעודית ממליצות לקבל מנת דחף מהחיסון שאמור להגן לא רע גם מפני ה-JN.1. זו גם דעתו של ארגון הבריאות העולמי.

פה בישראל יש בחודש האחרון עלייה ברורה במספר החולים במצב קל המאושפזים בבתי החולים עם קורונה. מסביבות 60 מאושפזים בסוף נובמבר לכמאה בסוף השבוע, אבל כמו בערב הסעודית לפחות בינתיים לא רואים עלייה מקבילה במספר המאושפזים במצב קשה.


ארגון הבריאות העולמי ממליץ על מנת דחף מהחיסון הקיים. וריאנט קורונה JN.1 | מקור: Freer, Shutterstock

כלבת

בחודשים האחרונים התרבו הדיווחים בארץ על בעלי חיים נגועים בכלבת המתגלים במקומות שונים במדינה. האחרון שבהם מהימים האחרונים על כלב ביתי נגוע בכלבת במושב שתולה. ימים ספורים לפני כן הודיע משרד הבריאות על תן חולה בקיבוץ עין חרוד מאוחד, ורק יום קודם על תן חולה כלבת בעכו. התרבות המקרים מזכירה לנו עד כמה חשוב להקפיד על החוק ולחסן את הכלבים הביתיים, ולגשת ללשכת הבריאות הקרובה להתייעצות בכל מקרה של מגע עם בעל חיים החשוד כחולה כלבת. לאחר חשיפה ניתן למנוע את המחלה על ידי קבלת חיסון מתאים, אך מרגע שהיא התפרצה היא חשוכת מרפא.

תזכורת כואבת לכך התקבלה השבוע מווייטנאם, שם מת ילד בן 6 מכלבת לאחר שננשך על ידי כלב המשפחה שלושה חודשים קודם לכן. הוריו של הילד חשבו בטעות שאם פצעיו שטחיים אין סיבה להתחסן, וכשהגיעו לטיפול רפואי כבר היה מאוחר מדי. זה הקורבן ה-14 למחלה באזור מגוריו, מקום עם שירותי רפואה זמינים שאפשר לקבל דרכם בזמן חיסון נגד כלבת. במקרים כאלה רק מודעות למחלה הזו יכולה להציל חיים.

כלבת הורגת ברחבי העולם כ-59 אלף בני אדם מדי שנה בכ-150 ממדינות העולם. רוב מוחלט של הקורבנות מתגלים באסיה ואפריקה וכמחציתם מתחת לגיל 15. אומנם כל היונקים יכולים להידבק בכלבת, אך רוב האנשים חולי הכלבת בעולם נדבקים מכלבים, כ-99 אחוזים מהם. חיסון כלבים נגד כלבת מגן גם על הכלבים וגם עלינו.

0 תגובות