מתרבים מקרי השעלת בדנמרק, ישראל ומלזיה והדיפתריה מכה בניגריה ובגינאה שבאפריקה

שעלת

מגפת שעלת שוטפת את דנמרק הקטנה מאז חודש מאי. מספר החולים עולה בהתמדה ובחודש אוגוסט התגלו פי ארבעה מקרים מהרגיל. מעל 1,200 חולים כבר ספרו שם בשנת 2023, כששליש מהם רק בחודש האחרון. ייתכן כמובן שהמספרים גדולים יותר, שכן לא בטוח שכל החולים עוברים בדיקות מעבדה. 48 מהמקרים התגלו אצל בני פחות משנתיים, גיל שבו סדרת החיסונים הראשונית עדיין מקנה הגנה יפה מהמחלה, ובתנאי שהתינוק מספיק להתחסן כמובן לפני החשיפה לחיידק.

המחלה מסוכנת לתינוקות ועלולה להרוג כאחוז מהתינוקות החולים הלא מחוסנים. עם זאת החיסון הראשון נגד שעלת ניתן בדנמרק רק בגיל שלושה חודשים. החיידק כמובן מסוכן לתינוק כבר מהרגע שהגיח מבטן אימו, ועל הפער שבין רגע הלידה ובין החיסון הראשון של התינוק אמור לגשר חיסון האם בעודה הרה. החיסון גורם לעליית נוגדנים אצל האם, חלקם עוברים לעובר דרך השליה ומגינים עליו מפני החיידק עד שהוא מתחסן בעצמו. בחלק ממדינות העולם מחסנים נשים הרות בשגרה כבר מעל לעשור. בישראל החיסון לנשים הרות נמצא בסל הבריאות מאז 2015, אבל בדנמרק הוחל בפרקטיקה מצילת החיים הזו רק ב-2019, ובהוראת שעה בלבד שהיה צריך להאריך אותה מדי פעם בפעם. תוקף הוראת השעה פג בחודש מרץ האחרון, וכעת היא חודשה בגלל ההתפרצות הגדולה. בדנמרק מקווים שהפרלמנט שם סוף סוף יאשר לחסן נשים הרות חינם ובאופן קבוע.

גם במלזיה חוששים ממחלת שעלת לאחר 329 מאומתים שמתוכם מתו 23. שם המשבר נמשך זמן רב יותר. בשנה שעברה באותה תקופת הזמן נספרו כפליים מקרים. מומחים טענו בחודש אפריל האחרון שהאחראים להתפרצות המתמשכת הם מהגרים לא מחוסנים והמומחים מזכירים לאוכלוסייה שהטיפול הטוב ביותר למחלה הוא מניעתה על ידי חיסונים וקבלת טיפול אנטיביוטי מהיר במקרה של חשיפה.

פה בישראל, לפי הדו"ח האפידמיולוגי האחרון שהתפרסם, נספרו בשנת 2023 כבר 637 מקרי שעלת לעומת 18 במהלך כל 2022. 47 מקרים הם מהשבוע שהסתיים בתאריך 19.8, וזה לאחר ש-75 חולים דווחו בשבוע שלפניו. רוב החולים זוהו בנפות תל אביב, רמלה וירושלים. לאור כמות המקרים הגבוהה חשוב שכל אישה הרה בישראל תשוחח עם הרופאה שלה על חיסון בהיריון בין שבוע 27 ל-36 לפי המלצת משרד הבריאות, וחשוב באותה מידה לא לעכב חיסוני תינוקות. החיסון נגד שעלת ניתן בישראל החל מגיל חודשיים כחלק מהזריקה המחומשת הכוללת גם חיסונים נגד דיפתריה, פוליו, טטנוס וחיידק המופילוס אינפלואנזה b.


החיסון המחומש מגן מפני שעלת, דיפתריה ושלוש מחלות נוספות. מושבות חיידקי דיפתריה בצלחת פטרי | Chatchouliya, Shutterstock

דיפתריה 

כאמור, אותו החיסון מגן גם מפני מחלת הדיפתריה המסוכנת. בניגריה משתוללת זמן לא קצר מגפת דיפתריה שהדביקה כבר מעל 1,500 חולים מאומתים והפילה לפחות 137 חללים עד הדיווח האחרון בחודש יולי. כעת מודיעה גם מדינת גינאה שבמערב אפריקה על התפרצות של דיפתריה. יש 7 מקרים מאומתים מתוך 117 חשודים. השבעה הצטרפו לעוד 30 מתים שכנראה מתו מאותה המחלה.

רק 47 אחוזים מהפעוטות בגינאה שהיו אמורים לקבל מנה שלישית מהחיסון אכן קיבלו אותו בשנת 2022 וייתכן שמיעוט המתחסנים הוא אחד הגורמים להתפרצות. החיסון יעיל להפליא ובטוח, אך יש לקבל ממנו את כל הסדרה הראשונית ולאחר מכן לחדשו אחת לעשור.

מדינה אפריקאית נוספת, הפעם בצפון היבשת, הודיעה גם היא על התפרצות דיפתריה טרייה, וזו אלג'יריה. מאז תחילת אוגוסט נוקטים האלג'יראים באמצעים להכלת ההתפרצות בחלקה הדרומי של המדינה. מתוך 80 מקרים חשודים, 16 אומתו במעבדה.

 קורונה

ולגבי העלייה בתחלואה בקורונה, לפי נתוני משרד הבריאות נמשכת העלייה בכמות המאומתים בישראל שמשתקפת גם בנתוני האשפוז בגלל תחלואה קשה. ביום חמישי האחרון הגיע מספר המאושפזים במצב קשה ל-61, מספר שראינו לאחרונה בחודש מאי. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 12,651. 

תגובה אחת

  • חצב

    רווקה ללא ילדים וללא גבולות

    תפסיקי לחרחר מחלות...