איסור מכירה של סבון אנטיבקטריאלי, מחלות מין עמידות לאנטיביוטיקה, חולצה מצננת, צילומים חדשים מצדק ואש מסוג חדש

1. אנטי אנטי-בקטריאלי

מה יכול להיות טוב יותר מסבון אנטי-בקטריאלי, שמנקה את ידינו וגם מחטא אותן? לטענת מִנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), התשובה היא: סבון רגיל. המִנהל הוציא הודעה האוסרת מכירת סבונים אנטי-בקטריאליים מסוימים, שכן לא הוכח שהם יעילים יותר מסבון רגיל, ולעומת זאת החומרים האנטיביוטיים שבהם עלולים להזיק בשימוש לטווח ארוך.

ה-FDA מפרט 19 רכיבים פעילים של סבונים כאלה שנאסרו לשימוש, ובהם החומרים האנטיביוטיים טריקלוקסן וטריקלוקרבאן. כמו בכל שימוש באנטיביוטיקה, אחת הדאגות העיקריות היא התפתחות חיידקים עמידים. גם אנטיביוטיקה במרשם רופא עשויה לגרום להתפתחות חיידקים עמידים, אך שם זהו רע הכרחי – ואילו הסבונים, שלא הוכח כי הם מונעים מחלות יותר מכל סבון אחר, גורמים נזק ללא תועלת.

בהודעה צוין כי תכשירי חיטוי על בסיס אלכוהול, ללא שטיפה, אינם נכללים באיסור ואף מומלצים לשימוש, אם אין אפשרות לשטיפה במים ובסבון – שהיא עדיין השיטה היעילה והבדוקה ביותר למניעת מחלות.

2. מחלות המין מנצחות את האנטיביוטיקה

לראשונה זה 13 שנים, ארגון הבריאות העולמי מעדכן את המלצותיו לטיפול בשלוש מחלות מין נפוצות. זיבה, עגבת וכלמידיה נגרמות על ידי חיידקים ומקובל לטפל בהן באנטיביוטיקה. אך החיידקים – ובפרט חיידקי הזיבה – מפתחים עמידות לטיפולים הקיימים.

על פי המלצות הארגון, חיידקי הזיבה (Neisseria gonorrhoeae) עמידים לכל האנטיביוטיקות מהסוג קווינולונים. על כן אין להשתמש בהן, אלא בשתי האנטיביוטיקות היחידות הפועלות על החיידק: צפלוספורין ואזיתרומיצין. אך כבר היום יש חיידקי זיבה העמידים לאנטיביוטיקות אלו, ואם לא יפותחו תרופות חדשות, בעוד 5 שנים כנראה כבר לא יהיה טיפול למחלה. בהיעדר טיפול, זיבה עלולה לגרום לעקרות, לדלקות פרקים ולנזקים לשסתומי הלב, הגורמים לבסוף למוות.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בכל שנה נדבקים כ-78 מיליון איש בזיבה, 131 מיליון בכלמידיה ו-5.6 מיליון בעגבת. כרגיל, התרופה הטובה ביותר היא המניעה, במקרה זה – באמצעות קונדום.

3. תלבש משהו, שלא תתחמם!

העלייה בשימוש במזגנים ברחבי העולם כרוכה בצריכת כמויות עצומות של אנרגיה. קבוצת מהנדסים מאוניברסיטת סטנפורד חיפשה פתרון קירור הדורש אנרגיה מועטה ועיצבה אריג סינתטי המאפשר קירור של הגוף.

בד רגיל מאפשר לגוף להתקרר באמצעות אידוי הזיעה, אך 40 עד 60 אחוזים מחום הגוף משתחררים כקרינה תת-אדומה. קרינה זו אינה מסוגלת לעבור דרך בד רגיל, אך עוברת דרך האריג החדש, המאפשר לפיכך קירור של הגוף בעוד כ-2 מעלות צלזיוס בהשוואה לאדם הלבוש בבד רגיל.

האריג עשוי מפוליאתילן, החומר המשמש לייצור ניילון נצמד. החומר עוּבַּד כך שלא יהיה שקוף ושיאפשר מעבר מים. כעת המהנדסים שואפים לייצרו במגוון צבעים ולהקנות לו תכונות אחרות של בד. ייתכן אפוא שבעתיד נלבש בגדים ממזגים עשויים מניילון נצמד.
סרטון

עננים כחלחלים וסופות רבות. הקוטב הצפוני של צדק כפי שצולם מהחללית ג'ונו | מקור: NASA

4. מצטלמים בפעם הראשונה: הקטבים של צדק

הגשושית ג'ונו, שנכנסה למסלול סביב צדק לפני כחודשיים, שלחה תמונות ראשונות מהקטבים של כוכב הלכת הענקי.

מכיוון שציר הסיבוב של צדק כמעט מאונך למישור המילקה (תזכורת: ציר הסיבוב של הארץ נוטה ב-23.5 מעלות), אי-אפשר לראות את קטביו מכדור הארץ, ולכן לא צפינו בהם מעולם. ג'ונו היא הגשושית הראשונה שאינה מקיפה את צדק במסלול משווני (מעל קו המשווה) אלא מעל הקטבים (מסלול פולרי), והתמונות שצילמה הן עדות ראשונה לנעשה בקטבים של צדק.

בתמונות, שצולמו ממרחק של כ-4,200 ק"מ בלבד מפני השטח, צדק נראה שונה ממראה הפסים הלבנים-חומים המוכר – בקוטב הצפוני אין פסים אלא עננים, הגוון הכחלחל שולט בתמונות ואפשר להבחין בסופות רבות. ג'ונו תשלים עוד 35 הקפות סביב צדק, שבהן תמדוד את התפלגות המסה שלו כדי לגלות אם יש לו גלעין מוצק.

5. אש 2.0

מאות אלפי שנים אחרי שהאדם הקדמון גילה את עוצמתה של האש, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת מרילנד בארצות הברית גילתה סוג חדש של בעירה – מערבולת אש כחולה. האש החדשה נוצרה בהשראת ויסקי. יוזם המחקר, הווא שיאו (Xiao), צפה בסרטון המתאר בעירה בעלת צורת מערבולת של שפכי ויסקי בורבון על אגם בקנטקי בשנת 2003. שיאו הבחין כי הבערה גרמה לשרפה יעילה יחסית של הוויסקי, ויצרה מעט מאוד פיח.

בעזרת מים, דלק מסוג הפטאן וזרמי אוויר מערבולתיים, הצליחו החוקרים ליצור בערה בצורת מערבולת בתוך סיר שקוטרו 40 ס"מ. הבערה התחילה כלהבה רגילה, אך הפכה בהדרגה למערבולת אש צהובה בגובה 60 ס"מ, שדעכה למערבולת אש כחולה שכמעט לא יצרה פיח.

החוקרים מקווים שהאש החדשה תוכל לשמש לטיהור שפכי שמן בים, תוך יצירת כמות מזערית של פיח.

• מירה