תרופה חדשה עשויה לדחות בשנתיים ויותר את ההחמרה במצבם של חולי סוכרת מסוג 1, אבל יש גם תנאי: גילוי מוקדם

בנובמבר 2022 אישר מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) את התרופה Tzield (teplizumab) שמעכבת את ההתפתחות של סוכרת מסוג 1. כך נחסך מהחולים למשך כמה חודשים, ואפילו לשנים ספורות, הצורך לקבל זריקות יומיומיות של אינסולין, וכמובן סבל מתסמיני המחלה כדוגמת צמא ורעב מופרזים, ירידה במשקל, עייפות ופגיעות לזיהומים.

סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שבה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את תאי הגוף עצמו. בסוכרת מסוג 1, מערכת החיסון תוקפת תאים בלבלב המכונים "תאי בטא", שמייצרים ומפרישים בגוף את ההורמון אינסולין. בין יתר תפקידיו, האינסולין מגדיל את כניסת הסוכר גלוקוז לתאי גופנו, והגלוקוז מספק לתאים אנרגיה. כשתאי הבטא נהרסים, יש פחות אינסולין בדם ולכן הגלוקוז נשאר מחוץ לתאים. כך התאים בגוף נשארים רעבים לאנרגיה ורמת הסוכר בדם עולה. לכן חולי סוכרת מסוג 1 צריכים לקבל אינסולין כתרופה בזריקות או במשאבה חיצונית.

מחלת הסוכרת מתפתחת בכמה שלבים. בשלב הראשון עדיין אין תסמינים, אך בבדיקת דם אפשר לזהות נוגדנים לתאי הבטא. פירוש הדבר הוא שהגוף זיהה בטעות את תאי הבטא בתור פולשים והחל לתקוף אותם. עם זאת, התאים עדיין מתפקדים ובזכות זאת רמות הגלוקוז בדם תקינות. מחקר מצא כי אצל תינוקות שנבדקו עם לידתם עקב סיכון גנטי למחלה וזוהה שהם נמצאים בשלב הראשון, הסיכון למחלה תסמינית עמד על כ-44 אחוז בגיל 5 ו-70 אחוז בגיל 10. הסיכון לחלות בסוכרת בהמשך חייהם התקרב ל-100 אחוז. ייתכן, כמובן, שהאוכלוסייה במחקר הזה לא מייצגת.

גם בשלב השני של הסוכרת עדיין אין תסמינים, אך ערכי הגלוקוז בדם כבר עולים מעבר לרמה התקינה בעקבות הרס תאי בטא. בשלב זה, הסיכון להופעת מחלה כעבור חמש שנים הוא כ-75 אחוז, והסיכון לחלות במחלה במהלך החיים מתקרב ל-100 אחוז. כל חולה סוכרת עובר את שני השלבים הללו בדרך לשלב השלישי והאחרון, שבו מופיעה מחלה תסמינית.

יור של הלבלב מפריש אינסולין (ירוק) המסייע להכנסת גלוקוז (סגול) לתוך התאים
המחלה מתפתחת בכמה שלבים, התסמינים מופיעים בשלב השלישי. איור של הלבלב מפריש אינסולין (ירוק) המסייע להכנסת גלוקוז (סגול) לתוך התאים |  ilusmedical, Shutterstock

לדחות את הגזרה

התרופה החדשה ניתנת בעירוי אחת ליום, במשך 14 ימים רצופים. היא נקשרת לרכיב בתאים של החולים שממלא תפקיד משמעותי בהתפתחות המחלה, ובכך מעכבת את הופעת השלב השלישי של הסוכרת אצל מבוגרים וילדים בני שמונה ומעלה הנמצאים בשלב השני של המחלה. הניסויים הקליניים הראו כי התרופה מעכבת בכשנתיים את ההגעה לשלב השלישי, ואצל כמה מטופלים ההתקדמות נעצרה לזמן ממושך אף יותר – כמעט שלוש שנים.

נראה כי לתרופה יש יכולת מרשימה, אבל לעיתים קרובות חולי סוכרת מסוג 1 מתגלים רק אחרי שמופיעים התסמינים הראשונים, בתחילת השלב השלישי, שבו לא הוכחה יעילות התרופה. לכן אבחון מוקדם הוא חיוני כדי לבלום את ההתקדמות של המחלה. כדי לאתר סוכרת מסוג 1 לפני הופעת התסמינים צריך לערוך בדיקות סקר, אלה בדיקות הנעשות לאנשים בריאים במטרה לאתר מחלה לפני הופעתה. לא ברור אם ובאיזה אופן ישתנו ההנחיות לבדיקות סקר לסוכרת מסוג 1, הכוללות בדיקת נוגדנים בדם, אך ייתכן כי בעתיד ימליצו לאוכלוסיות מסוימות לבצע בדיקות כאלה.

לדברי ג'ון שארטס (Sharretts), מנהל החטיבה לסוכרת, הפרעות שומנים והשמנת יתר במרכז להערכת תרופות של ה-FDA, "האישור של הטיפול הראשון מסוגו מוסיף אפשרות טיפול חדשה וחשובה עבור חולים מסוימים בסיכון. הפוטנציאל של התרופה לעכב את ההתפתחות של סוכרת מסוג 1 עשוי להעניק לחולים עוד חודשים עד שנים ללא המחלה".

 

תגובה אחת

  • ניצן

    מעניין

    בתקווה שהתרופה תשתפר ותצליח לדחות עוד יותר את המחלה