כותרת משנה: חוקרים פיתחו קעקוע זמני זול שמאפשר לתקשר עם מחשבים וטלפונים ואפילו לסמן רגשות

המכשור של היום הופך זעיר עד כדי כך שאפשר לשלב אותו בבדים, בתכשיטים ואפילו להצמיד אותו ממש לעור המשתמש. עד כה מכשור ידידותי שכזה לעור היה יקר במיוחד והשימוש בו הוגבל לצרכים רפואיים כמו ניטור רמת הגלוקוז ומצב העור. חוקרים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בשיתוף חברת מיקרוסופט פיתחו קעקוע חדש המורכב בעיקר מיריעות זהב. מטרתם הייתה ליצור קעקוע זול, במחיר של כמה דולרים, שייראה כמו תכשיט אלגנטי ויעניק למשתמש "עור אלקטרוני".

לפני כמה שנים, פיתחו חוקרים מגרמניה סוג ראשוני של קעקוע אלקטרוני לשימוש יומיומי, בשם iSkin, שאיפשר לקבל שיחות בטלפון הנייד ולהפעיל אפליקציות מוזיקה. למרות ההתקדמות הרבה שכבר הושגה, הקעקועים הללו עבים יחסית ונראים כמו יריעת פלסטיק מודבקת לעור. בנוסף, עלות הייצור שלהם גבוהה למדי.

הקעקועים החדשים נקראים DuoSkin והם עשויים מדפי זהב דקיקים בשילוב יריעות סיליקון סטנדרטיות וזולות (דפים של "קעקוע זמני"). דפי הזהב בטוחים לשימוש על הגוף ואף משתמשים בהם בעיצוב מזון, למשל פיסות קטנות של דפי זהב בבקבוק וודקה או קישוטי זהב לפרלינים. דפי הזהב מופרדים מהעור בשכבות של דפי קעקוע מסיליקון ומכוסים בשכבה נוספת להגנה על צדם החיצוני. דפי הזהב הם מוליכים חשמליים ומחוברים לחיישן מגע קטן, כך שהם פועלים כמעין אלקטרודות מגע קטנות ודקות.

קלט, פלט ותקשורת

החוקרים יצרו שלושה סוגים של ממשקים עוריים כאלה. הראשון הוא מכשירי קלט – דפי זהב בצורת כפתורים, סליידרים וחיישן מגע דו-ממדי. הם יצרו לדוגמה קעקועים דמויי פרפרים שאפשרים לשלוט באפליקציית מוזיקה בטלפון, או להזיז סמן על מסך.

הסוג השני הוא מכשירי פלט – קעקועים שמשנים את צבעם בהתאם לטמפרטורה באמצעות יריעה של צבענים (פיגמנטים) רגישים לחום, בדומה לכוסות תה שמציגות תמונה רק כשמוזגים לתוכן מים חמים. החוקרים יצרו לדוגמה זוג קעקועים לבני זוג שנקראים "הרמוניה זוגית". כשאחד מהם לוחץ על הכפתור שמקועקע על ידו כדי לסמן שהוא כועס, קעקוע בצורת להבה לבנה מתחיל לזהור על ידו של בן הזוג השני.

הסוג השלישי והאחרון הוא ממשק תקשורת אלחוטית. הקעקוע הזה נראה כמו סליל, ומשלב שבב שמאפשר תקשורת אלחוטית. באמצעות השבב המשתמש יכול לעדכן את "סטטוס העור" שלו, ואנשים אחרים יכולים לקרוא אותו באמצעות מגע של הטלפונים שלהם בקעקוע. בעוד הסוג הזה אלחוטי לגמרי, שני הראשונים דורשים מקור כוח ותקשורת קטן, ומשתמשים לשם כך בשבב ייעודי.

לסיום כדי להראות את האפשרות לעיצוב אישי של הקעקוע אפשרו החוקרים לחמישה משתתפים לעצב לעצמם בקרי מוזיקה מקועקעים. המשתתפים עברו את כל התהליך, החל בעיצוב הקעקוע במחשב וכלה בייצורו ובבדיקתו. "אני מתלבשת בסגנון בוהמי, אבל אוהבת את הסימטריה וההיגיון של המתמטיקה", אמרה משתתפת שעיצבה את הבקר שלה בצורה של צמיד שבטי עם צורות גיאומטריות.

החוקרים מקווים שהטכנולוגיה החדשה תניב דור חדש של אביזרי קישוט אלקטרוניים שיהיו יפים ופשוטים לייצור ולשימוש. עם טכנולוגיה כזאת, לא ירחק היום שבו אנשים רבים ייהנו מתכשיטים אלקטרוניים נצמדים לעור בעיצוב שיהיה המילה האחרונה בתחום קישוטי הגוף.

3 תגובות

  • צילה

    האם המוצר משווק?

    האם הקעקוע הדיגיטלי כבר קיים?
    אם כן היכן קיים?
    והיכן ניתן לקרוא עליו חומר?
    האם ניתן לשות שת"פ מסחרי איתו?
    נשמח לדעת.

  • שניר

    קעקועים אלקטרוניים

    האם זה כבר יצא לשוק?

  • אנונימי

    לפי בדיקה קצרה שערכתי, הפיתוח

    לפי בדיקה קצרה שערכתי, הפיתוח החדש אינו מסחרי עדיין.
    אך החוקרים אכן ציינו שהם היו רוצים שהטכנולוגיה תהיה זמינה ולא יקרה.
    אולי בעתיד הקרוב נראה אותם בחנויות.