האדם שבמוחו הושתל שבב מוחי לפני כחודשיים מדבר בסרטון חדש של חברת נורלינק

בסוף ינואר צייץ אילון מאסק ברשת טוויטר כי חברת נורלינק שבבעלותו השתילה לראשונה שבב במוח של אדם חי. השבב, שגדלו כמטבע, מכיל מערך אלקטרודות זעירות הרושמות את הפעילות המוחית, מעבד ויחידת שידור, שמעבירה את התיעוד אל התקנים שונים באמצעות טכנולוגיית בלוטות'. 

אתמול עלה לחשבון הטוויטר של חברת נורלינק סרטון של המושתל, צעיר בן 29 בשם נולאנד ארבו (Noland Arbaugh), משוחח עם מהנדס מנורלינק. ארבו משותק בארבע גפיו עקב תאונת צלילה, שבה נפגע חוט השדרה שלו באזור חוליות החזה.. עד להשתלת השבב הוא נעזר בהתקן להזזת עכבר מחשב על ידי פיו. בסרטון הדגים הצעיר המשותק כיצד הוא משחק שח ושולט במיקום הסמן וכיצד הוא מפעיל ומכבה מוזיקה מהמחשב בעזרת השבב של נורלינק, שזכה לשם "טלפתיה". ארבו סיפר שלמד לשלוט בפעולותיו בעזרת השבב על ידי הבחנה בין כוונה לביצוע פעולה מוטורית, למשל הזזת היד, לבין הזזת היד בדמיון. ארבו ציין כי הוא פשוט "בוהה בנקודה על המסך שהוא רוצה שהסמן ינוע אליה" והסמן זז לנקודה המתאימה. 

טכנולוגיה מבטיחה - עם סיכונים

ארבו ציין כי כל יום הוא לומד דברים חדשים שבאפשרותו לעשות עם השבב והוא מרגיש בר מזל. הוא סיפר כי השתלת השבב איפשרה לו עצמאות, ולראשונה מאז פציעתו שיחק במשחק המחשב "Civilization 6"  במשך שעות רצופות. בעבר הוא לא יכל לעשות זאת מכיוון שהמשחק דרש ממנו זמן רב, ועליו לשנות תנוחות לעתים קרובות  על מנת למנוע היווצרות פצעי לחץ. בנוסף, אמר, הוא נדרש לסיוע מהוריו או מאחיו ולא רצה להטריח אותם.

ארבו ציין כי הניתוח היה קל, ואמר שהוא שוחרר לביתו כבר למחרת. בעבר היו ניסיונות נוספים לפתח התקנים שיסייעו לאנשים משותקים לשלוט בסמן מחשב או ברובוטים, כך שזו איננה פריצת דרך מדעית, אולם אם החברה תצליח להוזיל ולהנגיש את הטכנולוגיה, זו אכן בשורה לאנשים רבים ברחבי העולם הסובלים משיתוק. יחד עם זאת,  יש גם סכנות בטכנולוגיה החדשה, ויש לבחון היטב אותה ואת ההשלכות שיכולות להיות לה בטווח הארוך.

0 תגובות