העטלף אפלול מצוי מזדווג בצורה שונה מכל היונקים האחרים, ומשתמש באיבר המין הענק שלו כ"זרוע נוספת"

אמת המקובלת על כולם היא שיונקים מקיימים מן הסתם יחסי מין הכוללים חדירה. אולם, אמת זו עומדת למבחן אם בוחנים את עטלף החרקים אפלול מצוי (Eptesicus serotinus).

אורך איבר המין שלו הוא כ-17 מילימטרים, מידע שבמבט ראשון לא נראה כמשהו שמישהו היה כותב בפרופיל באפליקציות... היכרויות. אך במבט שני מתברר שזה פין מרשים למדי: אורכו של העטלף כולו הוא כשמונים מילימטרים, רק קצת פחות מפי חמישה מאורך איבר המין הזקור. זה כמו זכר ישראלי ממוצע שיסחוב פין באורך 39 סנטימטרים. זאת ועוד, אורכו ורוחבו של פין העטלף גדולים פי שבעה מאלו של הנרתיק של נקבות אפלול מצוי.

אם כך, כיצד אפלולים מקיימים יחסי מין? האם, כפי שלמדה סמנתה בסדרה סקס והעיר הגדולה, ובניגוד למסרים שאפשר לקלוט מסרטים מסוימים, יש דבר כזה איבר גדול מדי?


יש לו סיבה לחייך? עטלף החרקים אפלול מצוי | צילום: Alona Shulenko

לפני שנים מספר, כשבחן עטלפים תחת הרדמה, עלו שאלות אלו במוחו של ניקולה פזל (Fasel), אקולוג אבולוציוני מאוניברסיטת לוזאן שבשוויץ ומוביל המחקר על איבר המין של האפלול. רצה המקרה והאפלול המצוי, ועטלפים אחרים ממשפחת הנישפוניים, מקבלים זקפה כשמרדימים אותם. האיבר הזקור של האפלולים נראה לפזל ארוך באופן מוגזם, וראשו התפוח – בצורת לב ועליו כמה שערות – רחב בהרבה מפתח איבר המין של הנקבות.

"חשבנו שאולי זה כמו אצל כלבים, שהפין מתנפח לאחר החדירה והם 'ננעלים' יחדיו", אמר פזל בהודעה לעיתונות. "או, לחלופין, אולי הם לא יכולים להכניס אותו פנימה, אבל עד עתה לא דווח על סוג כזה של הזדווגות ביונקים".

סרט סקס בכנסייה

התשובה לכך הגיעה ממקום לא צפוי, בדואר אלקטרוני שהכותרת שלו, שנכתבה בהולנדית, כללה את המילים "פין" ו"Eptesicus", שם הסוג שאליו משתייך האפלול המצוי. פזל חשש שזה דואר זבל מוזר, אבל סקרנותו גברה עליו והוא פתח את ההודעה וצפה בסרטון שצורף אליה, של עטלפי אפלול מצוי מזדווגים בעליית הגג של כנסייה בהולנד.

שולח ההודעה הוא יאן יואקן (Jeucken), גמלאי חובב עטלפים ללא הכשרה מדעית פורמלית, ואחד מהחוקרים החתומים על מאמר המחקר. יואקן צילם את אוכלוסיית העטלפים בכנסייה מכל זווית אפשרית, וסיפק לחוקרים 93 סרטונים שבהם רואים אותם בבירור מקיימים יחסי מין. כדי להשיג תמונה מלאה עוד יותר, פזל שיתף פעולה עם מרכז לשיקום עטלפים באוקראינה והצליח לשים את ידו על עוד ארבעה סרטוני מין של אפלולים מצויים.


ממשש את דרכו לפתח איבר המין של הנקבה. פין של אפלול מצוי, עם ראש תפוח בצורת לב | איור: Taisiia Kravchenko

בחינה מדוקדקת של הסרטים העלתה שבאף אחד מהם לא בוצעה חדירה. אז איך זה בכל זאת קורה? בשעת ההזדווגות הזכר אוחז את הנקבה מאחור ונושך את עורפה. לאחר מכן הוא משתמש באיבר המין הגדול שלו כמו בזרוע נוספת: בעזרתו הוא מזיז הצידה את קרום הזנב שלה, שעלול להפריע להזדווגות, ומגשש עד שהוא מאתר את פתח איבר המין שלה. ככל הנראה השערות על ה"לב" התפוח הן שערות חישה, שמאפשרות לפין למשש את דרכו אל הפתח. ברגע שנוצר מגע בין הפין לפות הזכר והנקבה נותרים חבוקים באותה תנוחה, כמעט בלי לזוז, עד לתום ההזדווגות. בכמחצית מהמקרים ההזדווגות לא נמשכה אפילו 53 דקות, אך זוג נמרץ אחד החזיק מעמד כמעט 13 שעות. לאחר סיום המעשה ניתן היה לראות כתם רטוב על גחון הנקבה, ככל הנראה שאריות נוזל זרע של הזכר.

צורת הזדווגות כזו, ללא חדירה, נפוצה למדי בקרב ציפורים. רבות מהן מזדווגות על ידי הצמדת פתחי הביב, הקלואקות, שלהן זה לזה, במהלך שמכונה "נשיקת קלואקה". פתח הביב הוא פתח רב שימושי, לרבייה וגם להפרשות.

נראה שהאפלול המצוי דומה לציפורים לא רק ביכולת התעופה שלו, אלא בכך שהוא מזדווג רק במגע. כעת פזל ועמיתיו רוצים לוודא שמה שראו, שבהחלט נראה כמו הזדווגות, אכן מוביל לכניסת זרע לנרתיק הנקבה. הם גם מעוניינים להקים "תיבת פורנו לעטלפים, שתהיה כמו אקווריום שמצולם מכל זווית". כך יוכלו לחקור מקרוב את יחסי המין של האפלולים המצויים, ואת מבנה הפין ומנהגי ההזדווגות של עטלפים ממינים אחרים – שכמעט ולא נחקרים, ושאולי יתברר שאף הם יונקים שמזדווגים אך לא חודרים.

0 תגובות