הבהלה התקשורתית מהחומר E171 מבוססת על מחקר בעייתי מאוד ועל פרשנות מעוותת של ממצאיו

בספטמבר 2016  הכריזה הרשות האירופית לבטיחות מזון כי צבע המאכל המלביןE171  (טיטניום דיאוקסיד) בטוח למאכל בכמויות שבהן משתמשים בתעשיית המזון, הקוסמטיקה והטואלטיקה וכי לא נשקפת ממנו סכנה בריאותית של ממש. ההכרזה לא כללה המלצות להגבלת השימוש, אך מחבריה המליצו לעשות מחקרים נוספים כדי לוודא שהחומר אינו פוגע במערכת הרבייה.

ההכרזה פורסמה רק לפני כמה חודשים, ואילו בימים האחרונים התפרסמו כותרות על מחקר  חדש מגלה שE171 מעלה את הסיכוי לסרטן ב-40 אחוז. במחקר המקורי  בכתב העת  Scientific Report יש כל מני בעיות שמקשות על הסקת מסקנה כל כך מרחיקת לכת.  הנה מספר בעיות שמצאנו:

•         המחקר נערך על מספר קטן של חולדות ולא על בני אדם.
  •         החולדות קיבלו מינונים שגדולים פי שלושה עד פי 10 מהכמות שבני אדם צורכים (ביחס למשקלן). בניסוי אחד החולדות קיבלו מינון שמקביל למינון שצורכים אנשים מבוגרים. בניסוי הזה לא נמצאו הבדלים לעומת קבוצת הביקורת (הנתונים לגבי כמויות אלה הן מהמחקר עצמו).
  •       בחלק מהניסויים הוסיפו E171 למי השתייה של החולדות, אבל בניסויים אחרים החולדות קבלו את התמיסה בהזרקה ישירה לבטן, דבר שלא מייצג כלל את הצריכה של בני האדם, שהרי אנחנו אוכלים את התוסף ולא מקבלים אותו בזריקה אל חלל הבטן.
  •      בחלק מהניסויים החולדות קבלו את התוסף במשך 100 ימים רצופים. אין נתונים לגבי צריכה קצרה יותר ולכן אנחנו לא יודעים אם הנושא כלל לא נבדק או שרק לאחר 100 ימי צריכה ראו הבדלים בין החולדות שקיבלו את החומר לקבוצת הביקורת.

כבר בשלב הזה אפשר לעצור ולשאול עד כמה המידע הזה בכלל רלוונטי למה שקורה בבני אדם – הרי מדובר בכמויות גדולות בהרבה ממה שבני אדם צורכים, ולמעלה מכך – בני אדם צורכים את התוסף במזונם ולא בהזרקה לבטן. כאשר נתנו את התוסף בכמויות שבני אדם צורכים לא נמצאו הבדלים בין קבוצת הניסוי וקבוצת הביקורת. בחלק מהניסויים נמצאו הבדלים רק כאשר החומר הוזרק לבטן ולא כאשר הוא ניתן במי השתייה.

E171 ברשימת המרכיבים על קופסת מסטיקים | צילום: איתי נבו
מלבין נפוץ, הנמצא גם בגומי לעיסה, וכנראה לא מזיק אם לא מזריקים אותו בכמויות לבטן | צילום: איתי נבו

חומר מסרטן?

אז איפה הקשר לסרטן? שני ניסויים מתייחסים לכך: בקבוצת הניסוי היו 11 חולדות. לאחר טיפול של 100 ימים רצופים בכמויות גדולות בהרבה מהצריכה של בני אדם, נמצאו שינויים ברקמה אצל ארבע מהחולדות. שינויים אלו לא נמצאו בקבוצת הביקורת שכללה 12 חולדות. האם ארבע החולדות האלה פיתחו סרטן? לא - היו להן שינויים ברקמה.  יש השערה שקיים מתאם  בין השינויים האלה להתפתחות סרטן המעי הגס. האם מדובר בקשר ישיר של סיבה ותוצאה? נכון להיום הסוגיה הזו שנויה במחלוקת ואין מספיק הוכחות לקשר הזה. אפילו אם מדובר בסימן מוקדם של סרטן, ודאי אי אפשר לטעון שצריכה של E171 מעלה את הסיכוי לסרטן ב-40 אחוז מדובר בחוסר הבנה של הנתונים.

בניסוי השני החולדות קיבלו E171 ובמקביל טופלו בחומר שבעצמו גורם להופעת סרטן. לא נמצאו שום הבדלים בקבוצה שצרכה כמות דומה לכמות שבני אדם צורכים, ואילו בקבוצה שצרכה כמויות גדולות בהרבה נמצאו הבדלים קטנים וחסרי משמעות ביולוגית. גם כאן מדובר על צריכה רצופה של 100 ימים.

האם אפשר להסיק מהמחקר שE171 גורם לסרטן בבני אדם? רחוק מזה. במרבית הניסויים נמצאו הבדלים קטנים, אם בכלל, ובכל מקרה הניסויים נערכו בתנאים שכלל לא רלוונטיים לצריכה של בני אדם – לא בכמויות ולא באופן שבו החומר ניתן.

אפשר לקיים דיון על צבעי מאכל ועל תפקידם בתזונה שלנו. ידוע שאנחנו אוכלים קודם כל עם העיניים ויכול להיות שיש מקום לשנות את הגישה שלנו לגבי צבעוניות במזון. גישה כזו היא לגיטימית אבל היא איננה תירוץ להשתמש במדע גרוע.

• אור

למדתי ביולוגיה ואין צורך לגוף במתכת טיטניום אז למה לבלוע?!

אולי נתחיל לבלוע נפט ופלסטיק?! זה לא תקין

• חן פרופסורסקי

העשרה נטורופתית לציבור הקוראים

בתפיסה הנטורופתית קיים כלל פשוט והגגיוני - מה שמכניסים לגוף ואין לו שימוש ביולוגי בגוף = פסולת. בין אם מדובר ברעלן שמסוגל לעורר סרטן ברקמות ובין אם הוא אינרטי ולא יודע להזיק במישרין, עצם העובדה שהוא לא שימושי לגוף אומר שהוא מעמיס על מערכות הפינוי ועלול להצטבר ברקמות. טיטניום הינה מתכת המשמשת בתעשיית החלליות... בגוף האדם, למיטב ידיעתי המלומדה, אין אף מסלול מטאבולי שיודע להשתמש בטיטניום למשהו טוב ולכן חומר זה בהגדרה הנטורופתית הינו "רעלן". אם מדובר היה במזון חיוני שבמקרה מכיל גם את זה הייתי תמהה על זה כי המזונות שלנו (בוודאי האורגניים) פשוט לא מכילים מרכיבים הזויים.... מכיוון שלא הבזה מדוב אלא מדובר בתוסף צבע, אין שום סיבה לצרוך אותו ושום היגיון בלאשר אותו למאכל. העובדה שיש מרכיבים רבים במזון המתועש שהם כלל לא נועדו למאכל, עלינו הציבור להיות קצת חעמים, להפעיל שיקול דעת וסינון ולחפש היטב בתווית המזון שאנו קונים אם יש בו מרכיבים שאיננו מזהים ועל כן עדיף להימנע ממנו. לכל המצדדים בפן המחקרי בעניין אוסיף מידע מעניין - לפני מספר עשורים עלה ה FDA האמריקאי על כך שמעבדה ראשית לבדיקת חומרים מוספים שכאלה לאישור לשם שימוש בם בתעשיית המזון, זייפה כ 3000 אישורים למרכיבים שכאלה מבלי שערכה את הבדיקות בטיחות הראויות (לשם הכללת המרכיבים במושג הקרוי GRAS= בד"כ נחשב כבטוח לשימוש). מה עשו ב FDA? שלחו לכל ייצרני המרכיבים שהתברר שלא נבדקו כראוי דרישה לבדיקה חוזרת? לא....
    ה FDA אישר רטרואקטיבית את כל 3000 המרכיבים כל עוד לא יוכח שהם מזיקים...
    זה אומר שקצת קשה לסמוך על רשויות שכאלה שישמרו עלינו ולכן זה מתפקידנו הבלעדי כצרכנים נבונים להפעיל שיקול דעת... והמלצתי - אם יש ספק - אין ספק. תהיו בריאים

רעלן אינו הגדרה נתורופתית.

"רעלן" אינו הגדרה נתורפתית. יש למילה משמעות ברורה. מים לדוגמה הם רעילים במינונים מסוימים, ולכן יכולים להחשב רעלן. אז צריך להמנע ממים?

• רואי

נו - מכון דוידסון - תעדכנו

נו - מכון דוידסון - תעדכנו כבר את המאמר, כי מי שלא מתעדכנים בעצמם במה שקורה בעולם, יקבלו ממנו רושם מוטעה.

• לילך

טיטניום דיאוקסיד הוא חומר

טיטניום דיאוקסיד הוא חומר מסרטן, ומכיון שלא ידוע אם ומה המינון בטוח שלו, הורה האיחוד להוציא אותו מכל מוצרי המזון.
    בטואלטיקה וקוסמטיקה הוא נמצא במשחות שיניים, קרמים, מסננים קרינה שם הוא מסוכן במיוחד באם הוא מגיע בצורת ננו חלקיקים וכן, גם באיפור מינרלי.
    ניתן לזהותו כ-E171, TiO2 או פשוט Titanium dioxide.
    לינק להכרזה של האיחוד האירופי מלפני שבועיים:
    לינק למאמר מעניין על טיטניום דיאוקסיד ונזקיו:

• הכל עניין של כסף

ידע זה כוח

טוב לדעת, תודה על המידע.

• שרון

יצאה מאז החלטה של EFSA בנושא, שאומרת שהחומר לא בטוח לשימוש

יצאה מאז החלטה של EFSA בנושא, שאומרת שהצבע איננו בטוח יותר לשימוש כצבע מאכל.
    חשוב שתעדכנו את הפוסט או תוציאו אחד מעודכן יותר. כרגע המידע הזה מופיע ראשון בתוצאות וזו בעייה כי אתם מפרסמים מידע שלא נכון

• הכל עניין של כסף

תעצרו את השקרנים

כנראה, חברות שמשתמשות בחומר E-171 מימנו את המחקר הזה או את המחברת של המאמר הזה... לכן, המאמר גם מופיע ראשון בגוגל.
    אז לא נראה לי, שהיא תעדכן את הממצאים האלו.

• לי

טעות

היי, כשאת כותבת שהחומר הוזרק לחלל הבטן, זה נשמע כמו טיפול IP, אבל במאמר עשו גוואג' שזו פרוצדורה מקובלת לחלוטין שמקבילה לצריכה אוראלית של חומרים לא טעימים.
    גם במחקר של תרופות משתמשים בגוואז משום שאי אפשר לשכנע עכברים וחולדות לבלוע תרופה.

את צודקת שהניסוח הזה הוא לא

את צודקת שהניסוח הזה הוא לא מדויק ואולי אף מטעה. יחד עם זאת, אין בזה כדי לשנות את המסקנה הכללית. כל הניסויים האחרים נעשו בהוספת החומר למי השתיה, ואילו רק בניסוי הזה בחרו בהחדרה ישירה לקיבה, וגם אז מצאו השפעות חלקיות ביותר. ההחלפה של שיטת האדמיניסטרציה הזו בהחלט מעוררת תמיהה.

• לי

זו אדמיניסטרציה קשה שדורשת תרגול

יכולות להיות הרבה סיבות לכך שהשתמשו בשתי גישות שונות, הרי אנחנו מכירים את המאמר הסופי ולא את הסדר שבו דברים נעשו. יתכן וזו היתה השלמה בעקבות ביקורת (לפני או אחרי שליחת המאמר). יתכן וזו היתה פרוצדורה שהפסיקו לעשות משום שהמומחה עזב, מאוד לא טריוויאלי לעשות את זה, אפשר בקלות לפצוע את העכברים. יתכן והניסויים נעשו במקביל, והתוצאות היו מספיקות כדי לפרסם בלי לחכות ולחזור על הכל באופן כזה או אחר.
    האופטימלי הוא לעשות את הניסויים באופן אחיד, אבל כולנו מכירים את השלב שבו יש ניסוי שמראה את מה שאנחנו צריכים ונעשה בדרך קצת פחות מתוחכמת, וזה מה שיש ועם זה צריך לנצח (לפרסם). דווקא להוסיף חומר למי שתיה זה בעייתי בעיני הרבה יותר- לא כל החומרים מסיסים במידה שווה, הם לא עמידים בהכרח ואין שום שליטה על הכמויות הנצרכות. הרבה פעמים הם לא טעימים, וכדי שהחולדות/עכברים יסכימו לצרוך אותם צריך להוסיף ממתיק למים ואז הניסוי פחות נקי.

• תמר

טיטניום דיאוקסיד ומעי רגיז

אני גיליתי אחרי עשור של סבל שטיטניום דיאוקסיד הידוע בכינוי e-171 גורם לי להתקפים איומים של המעי, זהירות מהחומר הזה

נכון להיום שום מחקר כפול

נכון להיום שום מחקר כפול סמיות לא מצא השפעה כזו.

• נטלי

ואפשר לקיים דיון על האם מקומן של מתכות

ולא כאלה שהינן מינרלים תזונתיים בתצורה מסויימת,
    האם מקומן לשמש כ***צבע*** מאכל במוצרי מזון.
    והתשובה מאוד מובנת מאליה.
    ככל הידוע לי טיטניום די אוקסיד משמש להלבנה של מוצר מזון,
    מדוע שמכון דוידסון לא יפרסם חוות דעת של טכנולוג מזון לגבי תוספים מלבינים שלא נמצאו בעייתים במחקרים עד כה. קצת אחריות ציבורית כזה, אתם יודעים, מעברר להילולות הדיבאנקינג שבשגרה שלכם.

• d

יש מצב שבפורום כמו זה של מכון דוידסון שלא צריך ולא מחוייב,אגב

לשום "אחריות ציבורית" לא צריך לכתוב או לדבר כמו פקאצה ???!
    זה לא מכון התקנים ולא משרד הבריאות. פשוט הדגימו לך וזה יכול להיות על כל נושא מתלהם אחר, עד כמה צריך לקרוא בזהירות חדשות מדעיות ורפואיות ועד כמה אפשר בקלות להסית את דעת הקהל מהעיקר תמורת קצת תשומת לב חדשותית.
    את רוצה תקן של מזון תלכי לחפש אותו במקום המתאים או שפשוט אל תאכלי את המזונות האלו. במסטיק לעיסה הבעיה האחרונה זה הצבע המלבין.... וכך גם בכל המזונות הזבליים שמכילים צבע כזה. אפשר פשוט לצרוך פירות ירקות דגים קטניות ולא להכניס לפה זבל....אה, אבל זה כבר דורש משמעת ממך כאדם ובעיקר, בואי נודה באמת, כאמא....
    אבל בטח לא לכתוב כמו פקאצה מגלגלת עיניים וחוסר כבוד בסיסי למדענית במכון ויצמן ! אפשר לשמוע את האינטונציה הצפצפנית שלך עד לכאן!
    אה. ובשביל להשתמש במרכאות במקום ******* צריך להשתמש במקש שיפט...סתם, להשכלתך

נכון לעכשיו לא נמצא מידע

נכון לעכשיו לא נמצא מידע משכנע לכך שיש בעיה בשימוש בטיטניום דיאוקסיד במזון. זוהי גם הסיבה שהמנהל האירופי לתרופות ולמזון קבע שהחומר בטוח לשימוש. אנחנו לא מתיימרים להיות מומחים יותר מהם. המחקר שפורסם בשבועות האחרונים אינו משכנע שיש בעיה עם החומר.

• בועז

ישר כוח על עוד בדיקת "צפירת

ישר כוח על עוד בדיקת "צפירת הרגעה" לגבי הנושא הפאניקה התורן...

• רן

גם על הכתבה הזו וגם זו על הנייר כסף, מידע יקר ערך שמונע חרדה ציבורית.
    הלוואי ויותר היו חשופים לכתבות פה.

• אני לא רובוט

רק רציתי לציין שאני לא רובוט.

עלו והצליחו.