חיסון נגד נגיף הפפילומה עשוי להציל חיים ולמנוע הרס משפחות. מי שחושש כי החיסון יעודד בני נוער למתירנות מינית, כדאי שיבדוק אילו ערכים הוא מנחיל להם

לאחרונה התפרסם טור בו הוטל ספק בנחיצות חיסון הפפילומה לבני נוער במגזר הדתי בשל חוסר רלוונטיות לכאורה. החיסון מלמד את מערכת החיסון שלנו להתמודד עם נגיף מסוכן שעלול לגרום למספר סוגים של סרטן אצל נשים, אבל גם אצל גברים. הנגיף לא מבדיל בין דתיים לחילוניים וגובה חיים מכל המגדרים, כל המגזרים וכל הדתות. בשביל לתת לילדים שלנו את מעטפת ההגנה שהם זקוקים לה, החיסון ניתן בכיתה ח' מתוך מחשבה שהוא צריך להגיע לפני המגע המיני הראשון. כן, הילדים שלנו יום אחד יגדלו ויקיימו יחסי מין. זו מחשבה שאולי לא נוחה לנו אבל זו דרכו של עולם, ועלינו – ההורים – מוטלת החובה להגן על הילדים שלנו, לשמור עליהם ולשלוח אותם לעולם עם הצידה הטובה ביותר שאנחנו יכולים – לא רק ערכית אלא גם רפואית.

נגיף הפפילומה נפוץ מאוד ומדבק מאוד. הנגיף גורם לנגעים שעלולים בהמשך החיים להתפתח לגידולים ממאירים. בכל שנה מאובחנות אלפי נשים עם נגעים טרום ממאירים, מאות מתוכן מאובחנות עם סרטן וכ-100 מתוכן מתות בייסורים קשים. גם אצל גברים יש סרטן שנגרם מנגיף הפפילומה. אותם נשים וגברים מותירים ילדים יתומים, בני זוג אלמנים  והורים שכולים.

להתכונן לבלתי צפוי

ההחלטה אם לחסן את הילדים היא החלטה רפואית נטו. אין כאן שום היבט רוחני, הנגיף לא מבדיל בין דתיים לחילוניים, ומדבק כבר מהמגע המיני הראשון. טיפול רפואי מונע לא ישנה את סל הערכים של הילדים שלנו, סל ערכים שאנחנו הקנינו להם. שנים של ערכים, חינוך ואהבה הורית לא יושלכו לפח במחי זריקת חיסון.

הילדים שלנו צפויים להתמודד עם המון אתגרים בחייהם, אני יכול לחשוב על כמה דוגמאות לא מופרכות כמו נישואים לאדם בעל נסיון מיני קודם, נישואים שניים, ולא עלינו גם בגידות ואפילו תקיפה מינית. החיים מורכבים ולא תמיד יש לנו את היכולת לחזות ולשלוט במי שילדינו יחליטו לחלוק איתם את חייהם. אנחנו יכולים להטיל על הילדים שלנו את האחריות לזכור להתחסן במידה שהם נתקלים בסיטואציות הללו. אם הם לא יזכרו, לא יהיו אחראים או חלילה הדבר לא יהיה בשליטתם, המחיר עלול להיות הנורא מכל ומי שישלם אותו יהיו הילדים שלנו, בני זוגם וילדיהם שנים רבות לאחר מכן. אנחנו מדברים פה על מוות בייסורים וסבל עצום לחולה ולמשפחתו.

חיסון נגד מחלה שמועברת במגע מיני לא "יקלקל" את החינוך של הילדים שלנו הוא לא יעביר להם מסר של התנהגות מתירנית (וזה נבדק גם מחקרית). להיפך הוא יעביר להם מסר של בגרות ואחריות שאנחנו ההורים לוקחים לדאוג לבריאות ילדינו. החיסון יגן עליהם ממחלה איומה שגובה את חייהן של למעלה מ-100 נשים בישראל מדי שנה – גם נשים דתיות.

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם.

 

10 תגובות

  • דוד

    לוטם סיבוני למשל

    מה עם ילדות שמקבלות את החיסון והופכות משותקות?
    כבר היו המון כתבות בתקשורת על נפגעות מהחיסון מבלי שאף אחד יקח אחריות..

  • יוני

    טור דמגוגי במסווה מדעי

    יעשה כל אחד את החישוב שלו ויקבל החלטה. כותב המאמר למשל בוודאי לא יוצא מביתו אלא לצרכי פיקוח נפש מחמת הסכנות הרבות האורבות בחוץ. שלא לדבר על נסיעה ברכב.

  • יוסי פרמינגר

    מאמר מצוין, קצר ולעניין.

    שתי הערות קטנות:
    1. במאמר שאפשר לקוות שיגיע לידי קהל דתי, עדיף לדעתי לא להשתמש בניסוח מסוג "כל המגדרים".
    2. אני הייתי מציין שהחיסון מקטין סיכון של בעיות פוריות, בתקווה שזה נושא רגיש לציבור הנ"ל. נ"ב
    באופן אישי לקבל חילוני אני אוהב להזכיר יבלות. אתם יכולים לחסוך מילדיכם את החוויה של יבלות באיברי המין ואתם מסרבים?
    זה עניין של סגנון אישי, אני אוהב את השוק של יבלות באיברי המין, אני חושב שזה יותר קליט מאשר סרטן, שזה משהו מאוד גדול ורחוק שאנשים מעדיפים לא לחשוב עליו.

  • הרצל

    קראתי בעבר שהנגיף גורם ל - 6 סוגי סרטן שונים

    אז בדקתי בויקיפדיה, וכבר יש 7 סוגים שונים. אני בעד שבכל מקרה של מחלה שיש לה חיסון, ייתבעו ההורים לשלם את עלות הטיפול, ואם נגרם מוות, שייתבעו בפלילים על גרימת מוות ברשלנות.

  • אלון קרפול

    הי ארז

    חייב להגיד כי הטורים שלך כמו גם ההופעות במדיה מתמקצעות במהלך השנים.
    כה לחי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תודה :-)

    תודה :-)

  • לביא

    אשמח להתייחסות עניינית לטענה

    אשמח להתייחסות עניינית לטענה הבאה שמועלית בטור שמצוטט בתחילת הכתבה:
    " הספרות בדבר יעילותו של החיסון במניעת הופעת המחלה נכתבת, כי זאת מחלה שמפתחת לאט. אין מספיק נתונים על מניעת סרטן ,כי אם רק על מיגור חלק קטן מזני הווירוסים האלימים יותר, ועל מניעת יבלות. ישנם גם החוששים מסיכונים עתידיים הכרוכים בקבלת החיסון, כאשר דווחו מקרים של הופעת מחלות אוטואימוניות קשות, ועוד. אם כך הוא הדבר, חובת ההוכחה היא על התועלת שבחיסון. בין הגינקו-אונקולוגים, יש המתנגדים להכנסת החיסון לסל, אף באוכלוסייה הכללית."

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    הי לביא
    ידוע שהנגיף גורם לנגעים שעלולים להתפתח בהמשך לגידולים סרטניים. ידוע שהנגיף מוריד משמעותית את הסיכון להדבק בנגיף. ידוע שבקרב מחוסנים יש הרבה פחות מקרים של נגעים טרום סרטניים, השלב הבא הוא שגם אחוז חולי הסרטן ירד. היות ולסרטן לוקח הרבה זמן להתפתח, והיות והחיסון יחסית חדש (יצא ב2007) את התוצאה הסופית של ירידה בשיעור חולי הסרטן אנחנו עדיין לא רואים, אבל את כל התחנות בדרך בפירוש כן.

    לגבי נושא תופעות הלוואי, נכון להיום (לאחר שניתנו מאות מליוני מנות) לא נמצא קשר בין החיסון להתפרצות מחלות אוטואימונויות.

  • רעות

    תיקון

    '' ידוע שהנגיף מוריד משמעותית את הסיכון להדבק בנגיף. ''
    צ''ל ''ידוע שהחיסון מוריד משמעותית את הסיכון להדבק בנגיף. ''

  • לביא

    תודה על התשובה