האסון שנמנע בים האדום, תולעת נחש במוח אישה, שמיעה צלולה למחשבה צלולה, למה חתולים "מתים" על טונה? ובלי ביצית, זרע או רחם: עובר מלאכותי

 

מה חדש?

  • האסון שנמנע בים האדום
  • תולעת נחש במוח אישה
  • שמיעה צלולה למחשבה צלולה
  • למה חתולים "מתים" על טונה?
  • בלי ביצית, זרע או רחם: עובר מלאכותי

האסון שנמנע בים האדום

לפני כשמונה שנים ננטשה מול חופי תימן מכלית ענקית, עמוסה במיליון חביות נפט לפחות. מצב הספינה הלא מתוחזקת עורר חשש כבד שהיא תדלוף ותחולל את אחד מאירועי זיהום הנפט החמורים בהיסטוריה. זיהום כזה היה פוגע קשות בתימן מוכת המלחמה ובחלקים נרחבים מהים האדום, בתעשיית הדיג בתימן, שמפרנסת מאות אלפי אנשים, ובעוד מיליונים שצורכים מי ים מותפלים או תלויים באספקת הסחורות לנמלים.

לאחרונה, אחרי שנים של הכנות, תוכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP) הודיעה כי היא רוקנה את הנפט מהמכלית הנטושה והעבירה אותו למכלית ענק שנרכשה במיוחד למטרה הזאת. "המבצע מנע את מה שהיה עלול להפוך לאסון סביבתי והומניטרי בקנה מידה עצום", אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

עם זאת, באו"ם מציינים כי המבצע עדיין לא הושלם: השלב הבא הוא פינוי המכלית המיושנת עצמה, שכן עדיין נותרו בה שאריות נפט שעלולות לדלוף. לכתבה באתר.


שאיבת הנפט מהמכלית הנטושה למכלית הייעודית | SMIT/Coen De Jong

תולעת נחש במוח אישה

לפני כשנה וחצי, בינואר 2021, אישה בת 64 ממדינת ניו סאות' ויילס באוסטרליה התאשפזה לאחר שסבלה במשך שלושה שבועות מכאבי בטן, שלשול, ובהמשך גם שיעול יבש והזעת לילה. לאחר כמה חודשים היא פיתחה דיכאון וקשיי זיכרון, שבעקבותיהם עברה בדיקת MRI. בבדיקה התגלה נגע במוחה, והיא נשלחה לניתוח להוצאת דגימה מהרקמה הפגועה. במהלך הניתוח הבחינה הרופאה במבנה מוזר דמוי חוט, וכששלפה אותו במלקחיים גילתה תולעת אדומה – חיה ומתפתלת – שאורכה 8 סנטימטר. בהמשך היא זוהתה כנמטודה האוסטרלית  Ophidascaris robertsi, תולעת טפילית של פיתוני שטיח, שהם נחשים לא ארסיים.

זו הפעם הראשונה שנמצאה תולעת כזאת אצל בני אדם, ובמוחו של בעל חיים כלשהו בכלל. האישה נדבקה בה כנראה מאכילת צמחים שליקטה, ושהיו נגועים בצואת פיתונים מזוהמת בביצי התולעים. המקרה הזה מדגיש את החשיבות של שטיפת ידיים אחרי מגע בצמחים, שטיפה של כל מזון שמשתמשים בו בסלט או לבישול, ושל המשטחים שנגע בהם. זו גם תזכורת חשובה לאיום המתמיד של מחלות שעוברות מחיות לבני אדם. לכתבה באתר.


בדיקת MRI של המוח מצאה נגע באוּנה המצחית הימנית. תמונה מה-MRI, עם הנגע בפינה השמאלית העליונה | מתוך המאמר, Hossain M. et al., Emerg Infect Dis. 2023

שמיעה צלולה למחשבה צלולה

כשאנו מזדקנים, רבים מאיתנו חווים ירידה בשמיעה. במקרים רבים נלווית לליקויי השמיעה ירידה בתפקוד השכלי ובזיכרון, ואיתה גובר הסיכון להתפתחות דמנציה.

חוקרים בדקו אם הרכבת מכשיר שמיעה עשויה לסייע במניעת ההידרדרות. לשם כך גייסו כאלף אנשים שסבלו מאובדן שמיעה קל עד בינוני הקשור לגיל, התאימו למחציתם מכשיר שמיעה, ועקבו לאורך שלוש שנים אחרי תפקודם. התברר שככלל, הרכבת מכשיר השמיעה לא עיכבה את הירידה בתפקוד השכלי לאורך זמן. אבל כשהתמקדו בקבוצת משתתפים שהיו מראש בסיכון גבוה לירידה בתפקודי החשיבה והזיכרון, התמונה השתנתה. בקבוצה הזאת, בעלי מכשירי השמיעה חוו ירידה מנטלית איטית יותר ומתונה כמעט בחצי לעומת חסרי המכשיר. כך שנראה שאצל אנשים שיש להם מלכתחילה גורמי סיכון לדמנציה, השימוש בעזרים לשיפור השמיעה עשוי לסייע להם לשמור על תפקוד שכלי תקין ועל איכות החיים. לכתבה באתר.


אדם מרכיב מכשיר שמיעה | thodonal88, Shutterstock

למה חתולים "מתים" על טונה?

חתולים לא נוהגים לדוג, ואף נרתעים ממים. אז מה גורם להם להימשך לטעם של דג?

חוש הטעם החתולי שונה מאוד משלנו: אין להם קולטנים לטעם מתוק, והטעם המרכזי שמושך אותם הוא אוממי, שנמצא בין השאר בבשר. במחקר חדש בחנו את קולטני האוממי של החתולים, ומצאו שבניגוד לקולטנים שלנו, שמגיבים לחומצות אמינו, שנמצאות בחלבונים, אלה של החתול מגיבים בעיקר לנוקלאוטידים - אבני הבניין של חומצות גרעין כמו DNA. עם זאת, חומצות אמינו הגבירו את פעולת הקולטן.

במבחני טעימה, שבהם נתנו לחתולים לבחור בין קערות מים שנמהלו בהם חומרים שונים, החתולים הראו העדפה ברורה לשילוב מסוים של נוקלאוטיד וחומצת אמינו, שנפוץ במיוחד אצל דגי טונה. למה יש להם קולטנים שמגיבים במיוחד לטונה? כנראה הם התפתחו להגיב לבשר באופן כללי, ובמקרה יצא שהצירוף שמפעיל אותם בצורה הטובה ביותר נמצא בדגים. ייתכן גם שאבות אבותיהם של החתולים ניזונו מדגים, אולי כשחיו לצד דייגים בערי נמל. לכתבה באתר.


חתול ג'ינגי נהנה מקערת טונה | Svetlana Rey, Shutterstock

בלי ביצית, זרע או רחם: עובר מלאכותי

חוקרים במכון ויצמן למדע הצליחו לגדל במעבדה עובר מלאכותי של אדם למשך 14 יום, משך זמן חשוב לתחילת התפתחות האיברים. החוקרים השתמשו בתאי גזע וברחם מלאכותי, כדי לגרום לתאים להתחלק ולהתמיין כפי שקורה בעובר המתפתח ברחם לאחר ההפריה. העובר המלאכותי פיתח את הרקמות המופיעות בעובר טבעי בגיל הזה, בהן שכבות התאים המתפתחות לשק השפיר והשליה. מודל כזה מאפשר לעקוף אילוצים אתיים הכרוכים בחקר עוברים של אדם, ולחקור לעומק את שלבי ההתפתחות הראשוניים, ואת התהליכים המובילים להתפתחות שכבות התאים הראשונות ומהן הרקמות והאיברים. "החודש הראשון להיריון הוא עדיין במידה רבה קופסה שחורה, הן בשל מגבלות אתיות על המחקר בעוברי אדם והן בשל קשיים טכניים", אמר ראש צוות המחקר, יעקוב חנא. "המודל המלאכותי שלנו מציע דרך אתית ונגישה להציץ לתוך קופסה זו; הוא מחקה באופן אמין את התפתחות העובר הטבעי ואת היווצרות המבנה המורכב והמופלא שלו". למחקר.


מודל עוברי (עובר מלאכותי) בשלב המקביל ל-14 ימי התפתחות בעובר אמיתי. שק חלמון (צהוב), החלק שיהפוך לעובר עצמו ולשק השפיר (כחול) וסביבם התאים שיהפכו לשליה (ורוד) | מכון ויצמן למדע

0 תגובות