ניתן להקשיב לכתבה הזו. קריין: בועז זילברמן

ברשותנו שלושה כלי מים של שלושה, חמישה ושמונה ליטר נפח. תחילה, הכלי הגדול של שמונה ליטר מלא מים ושני הכלים האחרים ריקים. המשימה היא לחלק את המים לשתי מנות שוות של ארבעה ליטר ולעשות זאת במספר ההעברות הקטן ביותר האפשרי.

את החידה חד במקור סימאון דני פואסון (1840-1781). פואסון  היה פיסיקאי ומתמטיקאי צרפתי שתרם למספר רב של תחומים במתמטיקה ובפיסיקה, כגון תורת ההסתברות, הגיאומטריה הדיפרנציאלית, החשבון האינפיניטסימלי, התרמודינמיקה, האלקטרודינמיקה ומכניקת השמיים. שמו כלול בין 72 שמות המדענים החרוטים במגדל אייפל שבפריז.

היום קיימות הרבה גרסאות חדשות של החידה, כולל גרסאות שאינן מוגבלות רק לחלוקת נוזלים. בגרסאות מסוימות יש לקבוע את סדר ההפעלה הנכון של שעוני חול על מנת למדוד פרק זמן מסוים. למשל: ברשותכם שלושה שעוני חול. אחד מודד ארבע דקות, השני מודד תשע דקות והשלישי מודד 12 דקות. איך תוכלו למדוד בעזרת שלושת השעונים האלה 19 דקות בדיוק? האם תוכלו למדוד 19 דקות בעזרת שני שעונים בלבד מתוך השלושה? (השאלה הופיעה בשנת תש"ע בחוברת הראשונה של החוג הבינלאומי למתמטיקה בהתכתבות של מכון דוידסון.

ד"ר סבינה שטוקר-סגרה
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

 

 

 

 

 

 

0 תגובות