לא מפורסם

תנועה מעגלית היא הרבה יותר ממסתם ללכת במעגל. כאשר אנו נעים בתנועה מעגלית פועלים עלינו כוחות אשר לא פועלים עלינו בתנועה רגילה, כמו הכח הצנטריפיטלי. את הכוחות הללו ניתן לחשב בעזרת נוסחאות אותן נפתח במצגת שלפנינו. לתנועה מעגלית ישנם יישומים רבים, החל בהגבהה של כבישים בעיקול, חישוב מסלול בלווינים ועוד. במצגת שלפנינו נלמד על תנועה מעגלית, הכוחות הפועלים בה ונפתור מספר תרגילים לדוגמא.  מצגת זו הינה חלק מסדרת המצגות "פיסיקה כללית" המסבירה את עקרונות היסוד של הפיסיקה הכללית הנלמדת בתיכון.
 

מצגת זו נערכה בידי צוות אתר דוידסון אונליין

 

מאת: ירון גרוס
המחלקה לפיזיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • צחי עזרא

    הסבר על הנאמר בשקף 12 במצגת תנועה מעגלית

    נכתב כי על מנת להקטין את הכח(הצנרפיטלי?) הנדרש, הגוף מתחיל לנוע החוצה ומגדיל את רדיוס התנועה.
    1. האם הכח מאולץ להיות קטן יותר, בגלל שהחיכוך קטן(דינמי במקום סטטי), או שעל מנת לגרום לכך שהחיכוך יהיה דינמי, אז הכוח נדרש להיות קטן יותר?
    2. לא הבנתי למה כשהרדיוס גדל, אז הכח הצנטרפיטלי קטן יותר? לפי נוסחה m*W^2*R אז דווקא הכח יגדל שהרדיוס גדל, ולפי נוסחה m*V^2/R, הכח אכן יקטן, לפי איזו נוסחה ניתן להבין זאת ולמה?
    3. בתנועה מעגלית בהשפעת כח הכבידה, האם כשהמהירות המשיקית לרדיוס גדלה, הרדיוס צפוי לגדול? אשמח להסבר
    תודה,
    צחי עזרא

  • רונן

    תנועה מעגלית

    שלום . ניסיתי להסביר לאחד מילדי את הנושא של תנועה מעגלית. התקשיתי להסביר מדוע למשל בדוגמא הפשוטה של אבן וחוט שמסתובבים החוט מתוח . לא מצאתי דרף להסביר את זה ללא השימוש בכוחות מדומים או מערכות לא אינריאליות . יש בעיות שאם לא משתשמשים בכוחות המדומים לא ניתן להסביר את התנועה המעגלית . ובבית הספר לא מתעסקים בכל הנושא של כוחות צנטרפוגליים וכוחות מדומים . אשמח לדעת אם יש איזה דרך נוחה להסביר את העניין .
    תודה

  • אביה מעלם

    תשובה לרונן על מתיחות החוט

    היי
    אני לא חלק ממכון דוידסון, אך יכולה להמליץ לך לנסות להסביר את כח מתיחות החוט ככוח שחייב לפעול באופן שווה לכל אורכו.
    אם הכוח לא פועל לכל אורך החוט, משמע הכוח לא קיים. אפשר לנסות להסביר שהחבל מחולק להרבה חלקים קטנים זהים, כך שאם המתיחות בחוט קיימת, כולם מושפעים ממנה אותו הדבר ולכן נראים אותו הדבר (מתוחים ומסתדרים ב"טור" כמו חיילים שכולם דומים זה לזה). אם לא כל החלקים מתנהגים אותו הדבר, משמע פועל עליהם כוח שונה, ואם פועל עליהם כוח שונה משמע שהם לא מייצרים מתיחות של חוט.