האנרגיה היא אחד המושגים המורכבים בפיסיקה. מצד אחד קל להבין ולהשתמש בה, אך מצד שני קשה להגדירה. האנרגיה באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים בין אם בהפעלת מכשירים, הפעלת הגוף שלנו או בהנעת תהליכים בטבע. במצגת שלפנינו נסביר מהי אנרגיה, אילו סוגים של אנרגיה קיימים, כיצד ניתן בעזרת האנרגיה לחשב תנועה של גופים ונלמד על חוק שימור האנרגיה. מצגת זו הינה חלק מסדרת המצגות "פיסיקה כללית" המסבירה את עקרונות היסוד של הפיסיקה הכללית הנלמדת בתיכון.
 

מצגת זו נערכה בידי צוות אתר דוידסון אונליין

ירון גרוס
דוקטורנט, המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

3 תגובות

  • מנשה

    אנרגיה

    נניח לצורך השאלה שהיקום כולו מורכב רק מ 2 גופים בעלי מסות שונות שנעים אחד לקראת השני בריק לאורך קו ישר, ושאין בינהם כוחות משיכה או דחיה.
    המהירות היחסית ביניהם היא v = v2 - v1. לפי עיקרון השקילות של גלילאו לא ניתן לקבוע מי מהגופים נע ומי נח. ברצוני לדעת מהי האנרגיה הקינטית של המערכת. אם נניח שהגוף הכבד יותר במצב מנוחה אז האנרגיה הקינטית נובעת רק מהגוף הקל. לעומת זאת אם נניח שהגוף הקל במנוחה אז האנרגיה הקינטית של המערכת נובעת רק מהגוף הכבד. אנרגיות קינטיות אלו מתוארות לפי הנוסחה 0.5 * m * v * v ולכן הם שונות אחת מהשניה. אז מהי האנרגיה (כלומר האנרגיה ב ה הידיעה) של המערכת - לא ברור לי. נראה לכאורה שהאנרגיה הקינטית היא יחסית להחלטה שרירותית לגבי מי נע ומי נח.
    אודה לך מאד אם תוכל להסביר לי היכן אני טועה
    תודה
    מנשה

  • מנשה

    אנרגיה קינטית

    אני מבין אנרגיה פוטנציאלית. העבודה המושקעת במתיחת קפיץ מעלה את האנרגיה ולכן גם את המסה של הקפיץ במצב מתוח יחסית לקפיץ רפוי. אבל אנרגיה קינטית לא מובנת לי. לדוגמה, עבודה מושקעת בחפץ שנע עד שעוזב את הפלנטה.
    1. ברגע שהחפץ רחוק מאד מהפלנטה אין יותר אנרגיה פוטנציאלית משמעותית בינהן. איפה האנרגיה הקינטית? אצל מי האנרגיה אצל החפץ או אצל הפלנטה. יש לנו 2 גופים שנעים במהירות קבועה. לא מענין מי נע יחסית למי.
    2. כשגוף נע יחסית לפלנטה במהירות קבועה גם הפלנטה נעה יחסית לגוף באותה מהירות. האם מהירות המילוט של הגוף הקטן מהפלנטה שווה למהירות המילוט של הפלנטה מהגוף? בנוסחה של מהירות המילוט של הגוף מהפלנטה מסת הגוף לא נכללת רק מסת הפלנטה. האם גם ההפך נכון. לכאורה אין הבדל הרי יש לנו 2 גופים עם אותה המהירות היחסית בינהם
    תודה
    מנשה

  • מנשה

    אנרגיה קינטית

    אני מבין אנרגיה פוטנציאלית. העבודה המושקעת במתיחת קפיץ מעלה את האנרגיה ולכן גם את המסה של הקפיץ במצב מתוח יחסית לקפיץ רפוי. אבל אנרגיה קינטית לא מובנת לי. עבודה מושקעת בחפץ שנע עד שעוזב את הפלנטה.
    1. ברגע שהחפץ רחוק מאד מהפלנטה אין יותר אנרגיה פוטנציאלית משמעותית בינהן. איפה האנרגיה הקינטית? אצל מי האנרגיה אצל החפץ או אצל הפלנטה. יש לנו 2 גופים שנעים במהירות קבועה. לא מענין מי נע יחסית למי.
    2. כשגוף נע יחסית לפלנטה במהירות קבועה גם הפלנטה נעה יחסית לגוף באותה מהירות. האם מהירות המילוט של הגוף הקטן מהפלנטה שווה למהירות המילוט של הפלנטה מהגוף? בנוסחה של מהירות הגוף מהפלנטה מסת הגוף לא נכללת רק מסת הפלנטה. האם גם ההםך נכון. לכאורה אין הבדל הרע יש חנו 2 גופים עם אותה המהירות הייסית
    תודה
    מנשה