הראייה היא אחד החושים החשובים ביותר שיש לבני האדם, ובלעדיו לא יכולנו לקלוט את סביבתנו. העין, שבעזרתה אנו רואים, היא איבר מורכב ורגיש מאוד. הסרטון שלפנינו מתאר איך אנו רואים, תוך התמקדות בהיבטים הפיסיקליים והביולוגיים של הראייה.

הסרטון הופק על ידי José Tapia. כתוביות: צוות דוידסון אונליין.
We would like to thank José Tapia for his help.

החלקים העיקריים של העין הם הקרנית, האישון, הקשתית, העדשה והרשתית. הקרנית היא השכבה השקופה והדקה שנמצאת בחלק החיצוני של העין; האישון הוא החלק השחור במרכז העין, מעין שריר שמבקר את עוצמת האור שנכנס לעין דרך הקשתית, כמו צמצם במצלמה. מאחורי האישון נמצאת העדשה.

כאשר קרן אור נכנסת לעין, היא נשברת פעמיים: בפעם הראשונה כשהיא עוברת דרך הקרנית, ובפעם השנייה כשהיא חוצה את העדשה. הקרנית והעדשה מרכזות את קרן האור ומכוונות אותה ישירות לרשתית, שבה נוצרת התמונה בפועל. ברשתית הקרניים נקלטות על ידי תאים רגישים לאור ומועברות הלאה למוח באמצעות תאי עצב לצורך עיבוד המידע והפיכתו לתמונה שנוכל להבין.

5 תגובות

  • אייל פלייסמן

    תמונה נוחה ביותר לעין לצפיה

    שלום
    מה נוח יותר לעין? צפיה בתמונה ביחס של 4:3 או 16:9 ?

  • ארנון

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    צילינדר הוא למעשה מעין עיוות בגלגל העין. כאשר בן אדם עם צילינדר עובר בדיקת ראייה מתקבלים מספרי משקפים שונים עבור בדיקת ראייה של קדמת העין ואחורי העין. ניתן לפתור את הבעייה על ידי חבישת משקפיים מתאימות עם עדשות מתאימות.

  • גל

    אבולוצית מערכת הראיה

    אהלן,

    לפי הבנתי מערכת הראייה שלנו היא בעצם כשל דג.. כלומר לא הייתה אבולוציה למערכת הראייה. אם כך הדבר, כיצד התפתחה בעצם?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    מערכת הראיה היתה טיעון נפוץ של בריאתנים לאי קיום האבולוציה, משום שלטענתם לא יתכן שמערכת כה מורכבת תתפתח בצעדים קטנים. ובכן יש לי חדשות מפתיעות. לא רק שמערכת הראייה הופיעה, אלא שהיא עשתה זאת 40 (!) שונות במהלך האבולוציה בדרכים שונות עם עקרונות דומים. מערכת הראייה מבוססת על תאים רגישים לאור. מתאים רגישים לאור ניתן להתפתח לכיוונים רבים החל מהבדל בין אור לחושך, זיהוי צבע, ראיית תלת מימד ועוד. מערכות ראייה בסיסיות קיימות בבעלי חיים ירודים יותר מהדגים ובינהם תולעים ואפילו חיידקים מסויימים (השוחים לכיוון של האור) אם אתה רוצה ללמוד עוד על כך, אני ממליץ לך לצפות בסרטון המצויין של ריצ'רד דוקינס על התפתחות העין