לא מפורסם

מדי שנה מאובחן בארץ סרטן השד אצל כ-100 מכל מאה אלף נשים (כלומר 0.1 אחוז מהנשים בארץ), נתון שמציב את סרטן השד כמחלה הממארת הנפוצה ביותר בעולם המערבי. יש גורמים רבים שמגבירים את הסיכון לחלות במחלה, ובהם עישון, השמנת יתר, חשיפה מוגברת להורמון אסטרוגן ועוד, וכמו תמיד יש חשיבות רבה גם למרכיב הגנטי.

אמנם השד הוא איבר שמבחינה פיזיולוגית אפשר להתקיים בלעדיו ולהסיר אותו בניתוח, אך הסיכון הגדול של המחלה טמון בגרורות שהיא שולחת לקשרי הלימפה הרבים הסמוכים לשד, ומשם לכל רחבי הגוף. הסרטון שלפניכם מסביר על התקדמות סרטן השד ועל שלביו השונים. הסרטון הוא באנגלית, לכן הוספתי עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.
 

הסרטון הופק בידי Nucleus Animations

 

ההתקדמות של סרטן השד מבוססת על כמה גורמים, ביניהם גודל הגידול, האם הוא הגיע לבלוטות לימפה, האם מדובר בסרטן פולשני או לא פולשני והאם הסרטן התפשט מעבר לתחומי השד עצמו.

שלב 0 נחשב סרטן לא פולשני. בשלב הזה אין עדויות לכך שהתאים הסרטניים התפשטו לרקמות שד שכנות מעבר לצינור החלב או לאוניות (Lobules).

שלב 1 הוא שלב מוקדם של סרטן פולשני. בשלב הזה, גודל הגידול אינו עולה על שני סנטימטרים ואין ראיות לכך שהתאים הסרטניים התפשט מעבר לשד.

שלב 2 מחולק לשני שלבי משנה: 2A ו-2B. שלב 2A הוא סרטן פולשני שבו dusk הגידול אינו עולה על 2 ס"מ', אך הוא התפשט לבלוטות הלימפה שמתחת לזרועות, או שגודלו מגיע ל-5-2 סנטימטרים אך הוא לא התפשט עדיין לבלוטות הלימפה. בשלב 2B, לעומת זאת, גודלו מגיע ל-5-2 סנטימטרים והוא התפשט גם לבלוטות הלימפה שמתחת לזרועות, או שהגידול גדול יותר מחמישה סנטימטרים אך לא התפשט לבלוטות הלימפה שמתחת לזרועות.

שלב 3 הוא כבר סרטן מקומי מתקדם, והוא מחולק לשלושה שלבי משנה: 3B ,3A או 3C. שני תרחישים עיקריים יכולים להתרחש בשלב 3A. בראשון גודלו של הגידול אינו עולה על 5 ס"מ, אך הוא התפשט לבלוטות לימפה שמתחת לזרועות, והן גדלות זו לתוך זו ויוצרות צברים. הסרטן יכול להתפשט גם לבלוטות הלימפה שליד עצם החזה. התרחיש השני בשלב זה דומה מאוד לראשון, פרט לכך שהגידול גדול יותר מ-5 ס"מ ובלוטות הלימפה שמתחת לזרועות לא נדבקות זו לזו או לרקמות אחרות.

בשלב 3B הגידול יכול כבר להיות בכל גודל, והוא מתפשט גם לעצם החזה ולשריר החזה. השלב הזה עלול לכלול גם גושים בשד או נפיחות בשד. בשלב 3C הגידול יכול להיות בכל גודל ולהתפשט גם לאזורים שמעל ומתחת לקלביקולה – עצם החזה, או לעור בחזה.

שלב 4 הוא סרטן מרוחק וגרורתי, כלומר גידול שהתפשט גם לאיברים נוספים ולחלקים אחרים בגוף.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

0 תגובות