הכלב נחשב זה מאות בשנים כחברו הטוב ביותר של האדם. כעת מדענים מקווים לגלות שחברו הטוב ביותר של האדם יהיה מסוגל לזהות את אחד האויבים הגדולים ביותר שלו – מחלת הסרטן.

כלב הבית הוא צאצא ישיר של גזע מפואר של הולכים על ארבע החיים בטבע, ביניהם הזאבים, השועלים ועוד. הגזעים האלה חיים בלהקות ומפינים יחס של כבוד ודאגה כלפי חברים משמעותיים בלהקה שלהם. הכלב, שרואה בבעליו את אחד ממנהיגי הלהקה, דואג כל הזמן לבריאותו ולמצב רוחו. למעשה, סביר להניח שבריאותכם מעסיקה את כלבכם אף יותר משהיא מעסיקה אתכם.


חברו הטוב ביותר של האדם

הכלבים ניחנים בחוש ריח יוצא דופן. כפי שחוש הראייה של האדם משרת אותו נאמנה בבואו להתמודד עם סביבתו, וכפי שהעין האנושית יכולה להבחין ביותר ממיליון צבעים שונים, גם עולמו של הכלב מלא בגוונים ובבהירויות, אך הם מורכבים כולם מניחוחות.

מדענים הראו שאפשר לאמן כלבים לזהות את הריח האופייני לסוגים מסוימים של סרטן, כגון סרטן השלפוחית. הכלבים הוכיחו שהם מסוגלים לזהות בשיעור הצלחה גבוה יחסית דגימות שתן של חולי סרטן השלפוחית ולהפריד בינן לבין דגימות שנלקחו מאנשים בריאים או חולים במחלה אחרת.

בניסוי נתנו לכלבים להריח שש דגימות שתן בכל פעם, שרק אחת מהן הייתה של חולה בסרטן השלפוחית. שניים מהכלבים הצליחו לזהות את הדגימה הסרטנית ב-60 אחוז מהמקרים! למעשה, אחת הדגימות גרמה לכלבים לטעות באופן עקבי למרות שנלקחה מאדם שככל הידוע לחוקרים היה בריא, וכשהיא נלקחה בחזרה למעבדה החוקרים נדהמו לגלות שבניגוד למה שסברו מראש הוא אכן חולה בסרטן השלפוחית.


"חוש הריח": מתוך "אלגוריית החושים", יאן ברויגל | תמונה: ויקיפדיה

נרשמו גם מקרים רבים שבהם כלבים הביעו עניין מיוחד בשומות או בפצעים על גופם של בעליהם, וכשהבעלים פנו לרופאים הם גילו שכלבם זיהה גידול סרטני על עורם. למעשה, מתועדים כמה וכמה מקרים שבהם הכלבים הצליחו במקום שבו הרפואה נכשלה וזיהו גידולים סרטניים או שרידים של גידול שהוסר בצורה לא מלאה.

כיצד זה קורה?

כבר ביוון העתיקה, אבי הרפואה המערבית היפוקרטס טען שיש קשר בין מחלות לבין ריחות. למעשה, במשך שנים נהגו רופאים להריח את הבל פיו של החולה כדי לאבחן את מצבו. תהליכים כימיים שמתרחשים כל העת בגופנו יכולים לחולל ריחות שונים, וידוע שתהליך חילוף החומרים של תאים סרטניים שונה מאוד מזה של תאים רגילים. חוש הריח המפותח של הכלבים מעניק להם יתרון ברור כשרוצים להבחין בתהליכים הללו.

המחקר בתחום אמנם נמצא עדיין בראשית דרכו, אך כבר ברור שהוא אינו תלוי בחלל הריק ושהכלבים אכן מסוגלים "לראות" בדרכם דברים שנעלמים מעינינו. יהיה מעניין לראות אם נצליח גם אנחנו לפענח את הריחות המאפיינים סוגים שונים של סרטן, ואולי נלמד מכך איך אפשר לשפר מדרכים מדעיות את הזיהוי המוקדם של הסרטן. אחרי הכול, זיהוי מוקדם יבטיח עלייה במקרי הריפוי, ובעקיפין אולי גם יעודד אנשים לאמץ כלבים כחיות מחמד מועילות.

אוהד מנור



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

2 תגובות

  • אלון

    חשוב

    הכלב לא מזה סרטן אלה מבדיל בין ריח של גידול של סרטן לריח ניטרלי.
    אנחנו מפרשים את זה כזהוי סרטן.

    אם הכלב יודע שמדובר בסרטן צריך להוכיח את זה
    למרות שהסוכוי אפסי הוא אפשרי.

    להשווה: "הכלב שלי מריח פחד".

  • עידו קמינסקי

    נכון

    שלום אלון

    מטרת מחקר כמו זה שתואר הינה בסופו של דבר לבודד את המולקולות אותן הכלב מזהה כ"סרטניות" ולפתח שיטת מדידה רגישה לאותן המולקולות. יתכן ויש הבדל בין ה"מולקולות הסרטניות" כך שניתן יהיה להבדיל בין סוגים שונים של סרטן לפי ה"ריח" ואולי הכלב אף מבדיל בינהן בעצמו, אך לצערנו הכלב לא יוכל להגיד לנו את זה...

    תודה על החידוד

    ארז