גידול סרטני הוא בסך הכול אוסף של תאים רגילים של גופנו שיצאו משליטה. מה גורם לתאים האלה להתנהג אחרת מתאים בריאים ומדוע כל כך קשה לטפל בהם?

החיים מתחילים בתא אחד בודד, שמתחלק לשניים ואז לארבעה, לשמונה וכו'. קבוצת תאים גדולה יוצרת רקמה, כמה רקמות יוצרות איבר ומכלול כל האיברים מרכיב את הגוף שלנו. התאים בגוף מתחלקים ומתים כל הזמן על מנת להחליף תאים פגומים או זקנים וכדי לשמור על הפעילות התקינה של הגוף.

תאי גוף רגילים בגופנו מתחלקים מפעם לפעם, ולשם כך מכפילים גם את החומר הגנטי שלהם כדי לחלק אותו בין שני תאים זהים. ברקמות שונות התאים מתחלפים בקצב שונה, בהתאם לתפקיד הרקמה.

בדרך כלל התאים מתחלקים ומייצרים תאים חדשים בסדר קבוע ומבוקר. בתהליך הזה נוצרים טריליוני תאים שמקיימים ביניהם מערכת מסועפת של קשרי גומלין, ובמערכת כל כך מורכבת עלולות להתרחש גם טעויות. תאים שהפכו סרטניים מתחלקים במהירות רבה וללא בקרה ויוצרים גוש לא מסודר. התאים הסרטניים מכילים בתוכם גם מטען גנטי שגוי, מוטציות.

הסרטון הופק במסגרת TEDed

מוטציות הן פגם שנוצר ברצף הדנ"א של תא בתהליך החלוקה שלו. בדרך כלל התא יודע לתקן מוטציות באמצעות מנגנוני תיקון או השמדה עצמית, או שמערכת התאים מזהה את התא הפגום ומנטרלת אותו "מבחוץ". אך לא לעולם חוסן, מאחר שיש מוטציות שיודעות לנצח את מערכת תיקון הטעויות ובמקרים מסוימים גורמות לתא להתחלק בלי בקרה. תאים כאלה יעבירו גם את המוטציות לתאים הצאצאים שלהם, ולכן ההתנהגות הפגועה שלהם תמשיך בלי שליטה ותהפוך לגידול ממאיר בתוך הרקמה הבריאה.

הטיפול בסרטן
אחרי שהגידול מתגלה, ההתמודדות איתו תלויה במקומו בגוף ועד כמה הצליח להתפשט. אם הגידול קטן וממוקד, ייתכן שהסרתו בניתוח תפתור את הבעיה. אך אם קצב הגידול שלו מהיר והוא התפשט לרקמות אחרות בסביבתו יידרשו גם הקרנות. במקרים חמורים יותר, שבהם הסרטן התפשט בגוף או בסוגי סרטן כמו לוקמיה (סרטן הדם) שמטבעו נמצא בכל הגוף, הרופאים ימליצו על כימותרפיה או שילוב של כימותרפיה עם הקרנות.

התרופות הכימותרפיות, כמשתמע משמן, הן חומרים כימיים שמוזרקים לדם במטרה לשבש את שלבי החלוקה במחזור החיים של התא הסרטני. יש תרופות שדומות במבנה שלהן לחומרי הבסיס של הדנ"א ולכן משבשות את ההכפלה שלו. תרופות אחרות פוגעות בייצור החומרים שבונים את הדנ"א או בבניית הלוחית שמפרידה בין שני תאים חדשים שנוצרו לפני חלוקתם. יש גם תרופות כימותרפיות שקושרות את הדנ"א של התא ולא משחררות אותו, כך שהוא אינו יכול להתחלק, או פוגעות באנזימים שמשכפלים אותו.

מטבע הדברים גם תאים בריאים עלולים להיפגע מכימותרפיה. הפגיעה משמעותית במיוחד ברקמות שהתאים שלהן מתחלקים במהירות, כמו תאי השערות או תאים במערכת העיכול. הפגיעה הזאת גורמת לתופעות הלוואי המוכרות והלא נעימות של נשירת שיער, בחילות והקאות. הבשורה הטובה היא שבדרך כלל התאים הבריאים משתקמים בהדרגה אחרי שהטיפול מסתיים.

סוג הטיפול השני הוא הקרנות – טיפול בקרינה מייננת באנרגיה גבוהה שנועדה להרוס את הגידול. גם הקרינה פועלת על החומר הגנטי של התאים הסרטניים: ההקרנות יוצרות שברים בדנ"א וכך פוגעים במחזור החיים הטבעי של התא. תאים שהנזק הגנטי שנגרם להן אינו ניתן לתיקון יעברו תהליך של השמדה עצמית (אפופטוזיס). התאים הסרטניים, שכאמור מכילים מוטציות, נפגעים לרוב מהתהליך הזה יותר מהתאים הבריאים, מאחר שיכולת התיקון העצמית שלהם פגועה. תאים בריאים מתאוששים בדרך כלל בהצלחה ממנות קטנות של קרינה.

תופעות כלליות שיכולות להתלוות לטיפול בקרינה כוללות בעיקר עייפות ותשישות, בחילה והקאות. רוב תופעות הלוואי נובעות מנזק שנגרם לרקמה הבריאה בקרבת הגידול. הנזק הזה בלתי נמנע מחלקו, ולפעמים אף מקרינים בכוונה את הרקמה הבריאה בשולי הגידול כדי להבטיח את השמדתם של כל התאים הממאירים באזור .ככלל, רקמות שמתחדשות מהר נפגעות מהקרינה יותר, בדומה לטיפול כימותרפי.

חגית ניסן משה