נהנים ממוזיקה? אוהבים גלידה? מאוכזבים מביצועי הקבוצה במשחק כדורגל? מערכת העצבים שלנו היא זו שקולטת מעבדת את המידע ומפיקה במוחנו את שלל התגובות והעולם הרגשי שלנו. אבל בהשפעת סמים באופן שבו אנו תופסים את הסביבה משתנה, מפני שסמים מתערבים בכימיה של המוח, באופן חזק ויעיל.

על מנת להבין את עקרונות פעולת הסמים כדאי להתרשם מכמה עקרונות על פעולות המוח, ובכך נדון מיד.

איתות במוח
אחד הדברים שמערכת העצבים מתמחה בו הוא העברת אותות. תאי עצב מאותתים ללא הרף, ועושים את זה בשתי דרכים: אותות חשמליים ואותות כימיים.

במוח אדם יש כטריליון (1012) תאי עצב (נוירונים) שיוצרים ביניהם אלף טריליון (1015) אתרי תקשורת מיוחדים שנקראים סינפסות. לכל תא עצב יש מעין זנב ארוך שנקרא "אקסון" ולאורכו נע במהירות דחף עצבי חשמלי. כשהאות מגיע לקצה האקסון משתחררים ממנו חומרים שמעבירים את האות באופן כימי לתאי העצב הקרובים, והשדר ממשיך בדרכו.

הסינפסה: אתר התקשורת בין תאי העצב | תרשים: ויקיפדיה

הסינפסה היא המרווח שבין קצה האקסון לבין תא העצב הסמוך לו. האות עובר בה באמצעות חומרים שמשוחררים מקצות התא המשדר ונקלטים על ידי התא הקולט, ובתנאים המתאימים מעוררים אותו להעביר את האות הלאה. בהכללה אפשר לומר שהאות החשמלי באקסון גורם לאיתות הכימי, והאיתות הכימי גורם להופעת אות חשמלי בתא הקולט וכך הלאה. האינטרקאציות הכימיות המורכבות במוח הן למעשה הבסיס לפעילות המוח ולכל התופעות המתרחשות במוח: התנהגות, רגשות, ותודעה.

לתקשורת בין תאי עצב אחראים חומרים שמכונים "מתווכים עצביים", והם אלה שעוברים בסינפסה מתא עצב אחד למשנהו.

מתווכים עצביים. מימין לשמאל: דופמין, גאבה וסרוטונין | תרשימים: ויקיפדיה

המתווך העצבי שמשוחרר מהתא המשדר עובר את המרווח הזעיר שבין התאים ומתחבר לחלבונים מיוחדים שנקראים "קולטנים" על גבי התא הקולט. הקישור הזה גורם לשינוי בתא הקולט – האיתות נקלט. לפעמים השינוי הזה יגרום לתא הקולט ליצור בעצמו אות חשמלי ולהעביר אותו הלאה לתאים אחרים.

תקשורת בין תאי עצב ובין בני אדם. את גלי הקול מחליפים המתווכים העצביים | המחשה: Shutterstock

המסלולים העצביים
איך מתקבלת הפעולה האחידה המתואמת והמופלאה הזו של המוח? איך ייתכן שהמוח אינו מתבלבל מהשפע העצום של התאים והחומרים שבו? ההרמוניה בתפקוד של מצבור התאים העצום הזה היא הדבר שמאפשר לנו לתפקד בצורה תקינה, על כל שפע הרגשות והיכולות האנושיים. אפשר להשוות את זה לתזמורת ולשאול איך מנגינה של כל כך הרבה נגנים וכלים שונים מתקבלת יצירה יפה והרמונית ולא רעש צורם? וכמו בתזמורת, התשובה לכך מורכבת.

אחת הדרכים להבטיח תקשורת תקינה במוח, ולכן גם את התפקוד התקין שלנו, הוא המבנה המולד הקישוריות בין תאי עצב והמסלולים העצביים שבמוח. הקישורים במסלולים העצביים מוכתבים גנטית ונוצרים כבר במהלך ההתפתחות העוברית.

התהליך שבו מתהווה המוח אצל העובר הוא תהליך עדין ומרתק. במהלך ההתפתחות, אותות כימיים שמכוונים את התפתחות תאי העצב ויצירת הקשרים ביניהם, עד ליצירת מבנה המוח התקין. לא מפתיע, אם כך, שחשיפה לסמים במהלך ההיריון עלולה להשפיע על החיווט הזה ולגרום ליקויים בתפקוד המוח! בדרך דומה, גם במהלך השינויים רחבי ההיקף שעוברים על המוח ומערכת העצבים בגיל ההתבגרות, לסמים יש השפעה חריפה יחסית יותר הם יוצרים סיכון מוגבר לנזקים בחשיפה אליהם.

דרך נוספת לארגון תזמורת האיתותים במוח היא ההתאמה הייחודית שחייבת להתקיים בין החומר המתווך לקולטן – החומר שאליו הוא נקשר בתא היעד. בין המתווך העצבי שמשוחרר לבין הקולטן יש התאמה ייחודית – כמו הנעל שמתאימה רק לסינדרלה, או כמו מפתח למנעול.

כמו נעלי הזכוכית של סינדרלה – החומר מתאים בדיוק לקולטן | צילום: Glamhag, ויקיפדיה

האירועים הכימיים שמתרחשים באתר התקשורת – הסינפסה – ממלאים תפקיד קריטי בכל מה שקשור לפעילות המוח, וחומרים כמו סמים יכולים להשפיע עליהם. בני האדם ידעו לשנות את התודעה שלהם עוד משחר ההיסטוריה. בעזרת אלכוהול וחומרים אחרים שבהם השתמשו בטקסים ובשעות הפנאי, בלי להבין איך בדיוק זה קורה. בימינו המדע מספק מידע רב על המנגנונים בהם סמים מתערבים בסינפסה הכימית, אך גם עתה אין למדע הסבר מספק לדרך שבה אנו מפרשים את המכלול הזה של האותות הכימיים והחשמליים ויוצרים מהם תודעה, רגשות, חשיבה וזיכרון. עם זאת, כפי שראיתם, לשבש אותם כבר למדנו.

ד"ר דבורה כהן

• אורי ורד

שאלת הבהרה

שלום לדר' דבורה כהן.
    תודה על הכתבה המעניינת.
    כאשר משננים חומר הזיכרון שלו משתפר, אך עם הזמן, נושאים רבים בזיכרון נחלשים או נשכחים. חיפשתי וקראתי שכאשר הזיכרון מתחזק הקשרים בין תאי העצב "מתחזקים" וכאשר הזיכרון נחלש הקשרים בין תאי העצב "נחלשים" או "מתערערים" וביטויים דומים.
    חיפשתי ולא מצאתי מהו המדד הפיזיולוגי ל"קשרים מתחזקים" או "קשרים נחלשים". האם המדד הוא כמות הקשרים? כלומר ככל שמשהו נחרת יותר בזיכרון נוצרים עוד ועוד קשרים בנושא הזה, וכאשר הזיכרון דועך קשרים קודמים מתפרקים? או שהמדד הוא יכולת הגישה או לקשרים כדי "לקרוא" אותם ולהיזכר או ההסתברות להצליח בכך? או מדד אחר שלא חשבתי עליו?
    אני מתעניין בנושא זמן רב ולא מצאתי מענה ברשת, כולל ב- AI, ואשמח אם יש למדע אפילו קצה חוט לתהייה שלי.

• בר.ח.

מבנה הכתבות מדויק

כל כך כיף לקרוא את הכתבות שלכם! הן מלוות בתתי כותרות שמרכזים את הקורא ונותנים לו יכולת "לבנות" סיפור של הכתבה בלי לשכוח את מה שקרה בהתחלה.

• שלומית

שאלה לגבי הסינפסה

האם תא עצב מסוים יכול להפריש יותר מנוירוטרנסמיטור מסוג אחד?

• אוני אביטל

תוכן המסר

כשאנחנו רוצים לבדוק משהו בגוף אנחנו משתמשים בהרבה כלי מדידה בדיקות דם בדיקת חשמליות מדידות דונות משקל ועוד
    כיצד בגוף באיזה אמצעי נעשיצ אבחנה לגבי עוצמה וסוג תופעה.
    יכול להיות שהעוצמה או השקילה והמדידה נעשית פשוט על ידי כמות הנוירונים שהושפו או הגיבו? ולגבי מהות המסר או שמא המסר תמיד זהה

• הדר רגב

סמים וזיכרון

1.האם גילו סימנים אשר גורמים ל"בעיה בשליפה" של זיכרונות?
    1.1. אם כן, מה הם?
    2. האם (נכון להיום) יש אפשרות למחיקת זיכרונות באופן מלאכותי (תנאי מעבדה)?
    2.1. אם כן, איך?