אחת המגמות הבולטות של המאה העשרים היא העלייה החדה בכמות הבשר שאנשים אוכלים. מאז שנות ה-60 חלה עלייה של 50 אחוז בכמות הבשר שכל אדם אוכל בממוצע, וכעת הייצור העולמי של בשר עומד על כ-300 מיליון טון בשנה.

הדרך היחידה להשביע את התיאבון הגובר של המין האנושי לבשר הייתה להקים "מפעלים" גדולים שבהם מגדלים חיות משק וקוצרים אותם לצרכי בשר. למעשה, כמעט כל בשר שנמכר בעולם יוצר במפעל כזה. תנאי המחייה של החיות במפעלים הללו ידועים לשמצה בשל הצפיפות והטיפול הלקוי בחיות. לתרנגולות, למשל, נוהגים לקצוץ את המקור ללא הרדמה כדי שלא ינקרו את שכניהן. גם לולי הסוללה זכו לגינויים רבים וכן גם עוד שורה ארוכה של פעולות ותנאים שגורמים מצוקה רבה לחיות שאנו מגדלים.

ההתקדמות הרבה שהושגה בשנים האחרונות במדעי הגנטיקה והנוירוביולוגיה מעלה את האפשרות המעשית של ייצור חיות משק שלא ירגישו כאב. כבר כיום ידועים לא מעט גנים ורצפטורים שאחראים למסלולי כאב והטכנולוגיה להחליפם בגנים עם מוטציה שגורמת להיעדר כאב כבר קיימת.

במדעי הרוח יש מי שטוענים שאם אי אפשר לעצור את התיאבון הגובר שלנו לבשר, חובה עלינו מבחינה מוסרית לפחות לפעול כדי להפחית את הסבל שאנו גורמים לחיות המשק. הסבל הזה יופחת, לטענתם, אם נייצר חיות משק שאינן רגישות לכאב.

זה איננו מדע בדיוני. בכתב העת המדעי Nature פורסם מחקר שהציג שישה ילדים משלוש משפחות פקיסטניות שיש להם מוטציה מסויימת בדנ"א שגורמת להם לא לחוש כאב. הילדים האלה באמת ובתמים לא חשו כאב מעולם.

אולם הילדים האלה הם גם הבסיס לאחד הטיעונים המרכזיים נגד ההצעה. כולם היו מכוסים שריטות וחבורות רבות על גופם. אחד מהם, שהתפרסם בכך שהלך על גחלים והעביר סכינים דרך ידיו, קפץ לבסוף אל מותו מגג של בניין. כלל זה ממחיש היטב שכאב הוא אחד המנגנונים הטבעיים שנועדו להזהיר אותנו מסכנה וכך לשמור על בריאותנו.

עם זאת, מחקרים עדכניים בתחום חקר הכאב מצביעים על כך שתחושת הכאב עצמה וחוסר הנעימות שהיא גורמת לנו הן שתי תופעות נפרדות לחלוטין. לכן אולי נוכל בעתיד להנדס חיות משק שאמנם מרגישות כאב אך לא סובלות ממנו. בדומה לאנשים שנוטלים מורפיום, הן ירגישו כאב, אך הוא יפריע להם הרבה פחות.

קיימות ראיות מדעיות שמעידות שזה יכול לעבוד אצל חיות. קיים למשל אזור במוח שנקרא ACC, שכאשר הוא ניזוק תחושת הכאב לא נעלמת אך הכאב פחות מפריע. בניסוי שנעשה בעכברים שנפגע להם ה-ACC, נתנו לעכברים הפגועים (אך מרגישים כאב) ולעכברי ביקורת שתי אופציות: להישאר בחושך (עכברים מעדיפים חושך), שם יקבלו שוק חשמלי, או להימנע מהשוק בכך שיעברו לתא מואר יותר. העכברים עם ה-ACC הפגוע העדיפו הרבה יותר מעכברי הביקורת להישאר בחושך, למרות השוקים החשמליים, אם כי הוכח שהם אכן הרגישו אותם. הניסוי מחזק את ההשערה שהעכברים הללו מרגישים כאב אך הוא אינו מפריע להם.

נזק דומה ל-ACC אפשר לחולל גם באמצעות הנדסה גנטית. בשנים האחרונות זוהו גנים רבים שמתבטאים רק ב-ACC במוח וקשורים לדיפרנציאציה בין תחושת הכאב לבין הרמה שבה היא מזיקה לנו. על ידי הנדסה של הגנים האלה אולי נוכל לייצר זן של חיות משק שהכאב אינו מפריע להן, וכך נקל מעט את מצפוננו על הסבל שאנו גורמים להם.

אופציה אחרת לפתרון הבעיה יכולה להיות הנדסה גנטית של בני אדם, שתפחית את השפעת המצפון על פעולותינו. לחלופין, אפשר לשקול צמחונות.

תובל בן יחזקאל

האדם חסר מצפון

באותה המידה ניתן להנדס אנשים חסרי תודעה (פגועי מוחין או משהו כזה) ולקצור מהם איברים להשתלה. הכיוון הזה שאתם מציעים יוביל אותנו להדרדרות יותר גדולה.
    המדע איבד את הכיוון השלו ואת החמלה האנושית הבסיסית. תתביישו

מה עם החמלה כלפי חיות ?

על החמלה כלפי חיות אני מדבר

תובל על זה בדיוק אני מדבר,

צריכה להיות חמלה כלפי חיות וכל הכיוון הזה שהמדע הולך אליו הוא מזעזע.

לשם כך הבאתי את ההשוואה לבני האדם, באופן די ברור רק שמשווים לבני אדם מבינים שאותה ההתנהגות היא גם לא נכונה כלפי בעלי החיים

מוטי,

אם אתה אוכל בשר או חלב אז אתה שותף לסבלם
    של החיות כמו כל אחד אחר. השאלה היחידה שנותרה היא האם תהיה גם שותף להפחתת הסבל שלהם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת.
    יש גם יתרונות למדע, במקרה זה הפחתת סבל החיות.

אני טבעוני ואפשר לא לגרום להם סבל בכלל

ההסתכלות שלך לא נכונה לדעתי במקום להמשיך לנצל אותם ולהפחית את הסבל שלהם, למה שלא תפסיק לנצל אותם ולראות בהם משאב?

רק תסביר לי האם היית מנצל בני אדם כחלקי חילוף לאברים אם היית מגדל אותם פגועי ראש, ואם לא אז למה אתה רואה בניצול בעלי חיים (שהמדע ייצור ללא הרגשת כאב) אפשרות לגיטימית?

לא ענית לי על השאלה.
    אתה אוכל בשר או מוצרי חלב ?

אני על השאלה: אני טבעוני

לא אוכל בשר (כולל דגים), ביצים, חלב ודבש.
    לא משתמש במוצרי עור, פרווה, צמר, נוצות
    וכל מוצר שמגיע מבעלי חיים.

מוטי,
    כל הכבוד על זה שאתה מגשים את העקרונות שלך.
    אבל אם המטרה שלך היא לגרום לשינוי בעולם אז יש דרכים יותר אפקטיביות מאשר דוגמא אישית.
    לא כל האנשים כמוך ולא מציאותי לצפות שהם יהיו. עדיף להקל את סבלם של החיות בדרכים ריאליות. כמו זו המוצעת בכתבה. פחות ריאלי לחשוב שכל העולם יהפוך להיות טבעוני.

• אריק