כחלק מהקטנת התלות של תעשיית הרכב בדלקים פוסיליים (נפט) פותחו סוגים שונים של רכבים המנצלים טכנולוגיות שונות להנעת כלי רכב. אחת מטכנולוגיות אלו כלי רכב המונע על ידי מימן. הטכנולוגיה מבוססת על ניצול האנרגיה והחום הנפלטים מתגובת חמצן ומימן באמצעות תא אלקטרוכימי. הסרטון שלפנינו מסביר כיצד עובד תא דלק מימן, עליו מבוססים כלי רכב המונעים על ידי מימן, וגם כאמצעי לאספקת חשמל.

הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
סרטון זה הופק בידי חברת UTC Power

תא דלק מימן עובד על עקרון מאוד פשוט של תנועת אלקטרונים מפוטנציאל חיזור גבוה לנמוך בתא אלקטרוכימי. האלקטרודה השלילית מחמצנת את מולקולות המימן ולמעשה מפרידה אותם ליוני מימן (פרוטונים) ולאלקטרונים. האלקטרונים נעים דרך חוט חשמל החוצה והפרוטונים נודדים לצידו השני של התא ומגיבים עם חמצן ליצירת מים. תגובה כזו מלווה בפליטת חום אשר גם היא ניתנת לניצול לאספקת אנרגיה.

אחד החסרונות של שיטה זו היא הצורך באספקה של מימן כדלק (אשר יש צורך להפיק אותו באיזושהי צורה) במקום להשתמש באנרגיה מתחדשת.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

15 תגובות

  • אנונימי

    שאלות

    הבנתי שהתהליך מייצר חשמל וחום, שאלות:
    1. האם יש צורך בשני סוגי מנועים על מנת לנצל את האנרגיה של התהליך?
    2. איך מייצרים את המימן הנדרש? האם בתהליך מזהם?

  • יוסף גולד

    שאלה :

    שאלה :
    אם השימוש במימן לבדו כבר יוצר את החשמל - אז מדוע להוסיף את השימוש בחמצן ?

  • יאיר

    אבל איך נוצר הכוח לגלגלים?

    אבל איך נוצר הכוח לגלגלים? האם באמצעות מנוע שריפת מימן או מנוע חשמלי או אמצעי אחר?

  • עמנואל

    אגירת אנריגה

    מדוע לא משתמשים בטכנולוגיה הזו לאגירת אנרגיה , יצור מימן ממים במשך היום ושמוש במימן ליצור חשמל מחדש......

  • מיכאל

    מכונית חשמלית ללא סוללות נטענות

    אני עובד על זה!!!! האם אפשרי ?..

  • מיכאל

    חחחחחחחחחחחחחח

    חחחחחחחחחחחחחחחחחח

  • shimi

    משאבות נוזלים לתאי דלק

    שלום אנו מייצגים חברה בתחום משאבות נוזלים אשר מותאמת לשוק הנ"ל .(חומרים מורכבים ) אשמח להציע מוצר עבורכם . מייל shimi@peak-solutions.co.il

  • ליאור

  • איתן

    העדר חסרונות בשיטת DFC

    חבקת פיול סל אנרג'י פיתחה שיטה היכולה לנצל גז טבעי ואנרגיות מתחדשות מביומסה לדוגמא שע"י הזרמתם לתא הדלק נוצר חשמל ללא זיהום אויר!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום איתן
    אמנם גז טבעי הוא הדלק המאובן הנקי ביותר שיש, אבל עדיין הוא פולט גזי חממה ומזהמים.
    כל טוב
    ארז

  • איתן

    שימוש באנרגיה מתחדשת חלף גז טבעי

    כמו שכתבתי חברת FUELCELL ENERGY יודעת לייצר ע"י הזרמת גזים מביומסה שנוצרים באופן טבעי וע"י שימוש בתאי דלק נוצר חשמל כמו כן לחברה טכנולוגיה המאפשרת ליצור חשמל מ CO2 שנפלט בשריפת דלקים רגילים !!

  • אילן121

    בתא הדלק בסוף נוצר מים

    כך הופיע בסרטון,האם התא דלק יכול להיות יעיל למטרה של טיהור או מיחזור מים אפורים?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    אכן

    אכן, נוצרים מים - כי תוצר החימצון של מימן הוא מים (מבחינה כימית מים זה בעצם תחמוצת של מימן)
    אבל זה לא יכול לעזור למטרה של מיחזור או טיהור מים. כי התא עצמו יוצר מים חדשים, ולא מטפל במים קיימים.

  • חיים

    ש טכנולוגיה ודאית שיכולה לעבוד על מים. בעלי אינטרסים דואגים להשת

    ש טכנולוגיה ודאית שיכולה לעבוד על מים. בעלי אינטרסים דואגים להשתיק את זה , אבל קיימת טכנולוגיה כבר שנים לא מעטות שנקראת :"תא דלק" חפשו מידע בגוגל, הטכנולגיה מאפשרת למעשה לנסוע על מים. באמצעות מנוע מימן, המכונית מצויידת במיכל מים, שמתפרק ממנו מימן באמצעות מצבר קטן ושהוא למעשה נטען מאור השמש, או ממקור אנרגיה אחר, ומפרק את המים ויוצא גז מימן שנאגר במיכל ומפעיל מנוע מימן יעיל ו חסכוני, כבר היום אפשר בקלות לבנות מערכת כזו אצלכם בבית ולהפיל ממים ואור השמש מערכת יעילה ליצור חשמל שיוכל להפעיל בלי בעיה מזגן למשך 24 שעות לאחר התקנת ממיר מתח (בוסטר) ל220 וולט. יש בעולם קטנועים, אופניים, רכבים שנוסעים על תא דלק אבל כמבון שלמדינה יש אינטרס שאתם תוציאו הרבה כסף על דלק ושלא נדבר על מר אגסי שמנסה בכל כוחו להמשיך את מנגנון חליבת הכסף בכל דרך אפשרית. בקיצור, העתיד הוא ירוק יותר וזול יותר וחסכוני יותר, אז אל תהיו פראיירים! העתיד הוא תא דלק!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    שלח לנו את המחקר שנוכל להתרשם

    אני מניח שאתה מתכוון לפטנט של אנדרי רוסי. למיטב הבנתי כל ניסיון לעשות בדיקה עצמאית למכשיר המתואר בכתבה הזו נכשל, ומסיבה זו הוא גם לא ניתן היה להוציא עליו "פטנט". נראה שזוהי דווקא דוגמא נוספת לכשלון בניסיון להשיג היתוך גרעיני
    ניתן לקרוא על כך באתר וויקיפדיה באנגלית
    http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer