אנו נוטים לחשוב שהידיים שלנו זהות בגודלן ובצורתן, אך כאשר אנחנו מניחים אותן זו על גבי זו הן אינן חופפות באופן מלא, משום שהן כיראליות – כלומר תמונת ראי האחת של השנייה. גם בכימיה קיימת תופעה של שתי מולקולות זהות מבחינת הרכבן הכימי אבל שונות בסידור האטומים שלהן. לתכונת הכיראליות יש חשיבות רבה בטבע ויש לה השלכה ישירה על תפקידן ופעילותן של המולקולות בתהליכים כימיים. לשתי מולקולות כיראליות קוראים "אננטיומרים:. הסרטון שלפנינו מסביר על תופעת הכיראליות של מולקולות. לכתוביות בעברית לחצו על המלבן שבתחתית הנגן ובחרו באפשרות Hebrew.
 

 

ההרצאה הועברה בידי מייקל אוונס במסגרת פרויקט TEDed

בסרטון ניתנה הדוגמה של מולקולה פשוטה מבוססת פחמן, אך התופעה קיימת גם במולקולות מורכבות יותר. דוגמה מפורסמת אחת היא בחומצות אמינו, שקיימים בהן שני אננטיומרים: D ו-L. בטבע יש העדפה מובהקת לאננטיומרים מסוג L, פרט לכמה חומצות אמינו הנמצאות במעטפת של חיידקים מסוימים. תיאוריות מסוימות מנסות להסביר מדוע יש העדפה כל כך חדה לחומצות אמינו מסוג L, למשל מטעמי יציבות או שמא מתוך העדפה שרירותית שנובעת מקיבוע ההעדפה בראשית החיים, אך לא ידוע מהי הסיבה האמיתית. פרט מעניין הוא שעל מטאוריטים שנפלו על כדור הארץ נמצאו חומצות אמינו מסוג L.


סכמה של שני האננטיומרים של חומצת האמינו אלנין. התמונה נלקחה מוויקיפדיה

ארז גרטי
דוקטורנט, המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • שיר

    תודה