על מנת להתבונן בכוכבים משתמשים בטלסקופ - מערכת של עדשות המאפשרות הגדלה של עצמים. העדשה שוברת את קרני האור הנכנסות ומרכזת אותן אל נקודה אחת אותה אנו רואים. תורת היחסות של איינשטיין טוענת כי אור יכול לשנות את מסלולו - להשבר, גם בידי כח כבידה של מסה גדולה. כאשר אנו רוצים להשקיף על גלקסיה רחוקה ויש גלקסיה אחרת ביננו, אותה הגלקסיה יכולה לתפקד כעדשה בכך שהיא שוברת את קרני האור וממקדת אותם עלינו. תופעה זו נקרא עידוש כבידתי. הסרטון שלפנינו [אנגלית] מסביר את תופעת העידוש הכבידתי.

scishowspace

האור נע לרוב ישירות אלינו כאשר הוא נפלט מגלקסיה או קוואזר רחוקים. אך אם גלקסיה קומפקטית נמצאת באמצע הדרך, כח הכבידה שהיא מפעילה ישמש כעדשה. הוא יעוות ויגדיל את המבט שלנו על הקוויזר, וישנה אותו מנקודה למעגל שנקרא "מעגל איינשטיין". אם הגלקסיה שמתפקדת כעדשה היא גלקסיה ספיראלית, נקבל מספר תמונות במקום תמונה מעגלית אחת. דוגמא ידועה לכך היא "צלב איינשטיין".

מאת: ארז גרטי