יש מספר יתרונות לצוללת אטומית על פני צוללת דיזל:
צוללת דיזל נעה מתית לפני המים ע"י מצברי ענק הנטענים ממנוע דיזל המופעל כאשר הצוללת עולה על פני השטח.

היתרון המשמעותי ביותר הוא עצמאות הצוללת האטומית והיכולת שלה לשהות מתחת לפני המים לזמן כמעט בלתי מוגבל (כל עוד יש מספיק מזון). צוללות אטומיות הן לרוב יחידות עצמאיות לחלוטין המספקות לעצמן את האוויר והמים ואת כל האנרגיה הדרושה מהכור ללא צורך בעליות לפני השטח וטעינת מצברים.
חוסר הצורך בטעינת מצברים גם מאפשר זמני תגובה מאוד מהירים ומהירות שיוט גבוהה ללא צורך בעצירות תדלוק.
לכן צוללת אטומית מסוגלת לבצע משימות ארוכות טווח הכוללות שהייה ארוכה ביעדן וכל זאת ללא עצירה או עלייה על פני השטח.
גם בתחום הנוחות יש לצוללות אטומיות יתרון אדיר. שטח המחייה לצוות גדול יותר (הצוללת נושאת פחות דלק, פחות מצברים והמנועים פחות מסיביים).

חיסרון אחד, לפחות בחלק מהצולות האטומיות (לפחות הישנות יותר) הוא שהרעש גדול יותר בגלל עבודת הכור בניגוד לשימוש במצברים בצוללת דיזל. לזה יש להוסיף את הסיכון בכור אטומי (קיים, גם אם הוא קטן) ואת העלות הגבוהה והתחכום הרב של צוללות מסוג זה.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • מרדכי שביט

    צוללות דיזל יכולות לשהות מתחת למים כמעט בלי הגבלה

    עוד במלחמת העולם השניה הגרמנים פיתחו שיטה חדשה לשהות מתחת למים כמעט ללא הגבלה בעזרת מתקן הנקרא שנורקל ששחיינים משתמשים בו והבנוי מצינור אוויר היוצא ממנוע הדיזל וכדור העוצר חדירת מים לצוללת כאשר המנוע פולט גזים הכדור מאפשר מעבר גזים בכיוון האטמוספרה וכאשר המנוע מודמם הכדור שוקע ומונע חדירת מים לצוללת .גם האוויר הרע של הצוללת מוזרם החוצה באותה שיטה.
    החסרונות של השיטה :
    1-שהצוללת מוגבלת בעומק הצלילה לכמה מטרים מתחת למים בזמן טעינת המצברים.
    2-אחת ל 80-90 יום הצוללת צריכה להיות מתודלקת +אספקת מזון מספינת אם.
    בתודה
    מרדכי