במנוע בנזין נשאבים אוויר ובנזין לתוך בוכנה שם הם נדחסים בלחץ גבוה ואז בדיוק ברגע המתאים התערובת מוצתת ע"י ניצוץ חשמלי מהמצת (פלאג). הגזים שנוצרים בבעירה דוחפים את הבוכנה. מנגנון גל-ארכובה "מתרגם" את התנועה הקווית של הבוכנה (למעלה-למטה) לתנועה סיבובית המניעה את הגלגלים.

במנוע דיזל הדלק (דיזל/סולר) נדלק ונשרף כאשר הוא בא במגע עם אוויר שנדחס ע"י בוכנה ותוך כדי כך התחמם מאוד, כלומר במקרה זה אין צורך בניצוץ חשמלי. גם במקרה זה הגזים דוחפים את הבוכנה (עבודה מכאנית) והתנועה הקווית הופכת למעגלית ע"י מנגנון הגל-ארכובה.


מנוע הבנזין הראשון שנבנה ע"י לנואר ב 1859, תמונה נלקחה מויקיפדיה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • חיים פרץ

    הקשר בין נפח מנוע לכ"ס שהוא מייצר

    שלום.
    תודה על התשובה לשאלתי הקודמת.
    ברשותכם, שאלה נוספת.מה הוא הקשר בין נפח המנוע לבין כ"ס שהוא מייצר? אני שואל כי יש מכוניות עם נפח מנוע 1600 סמ"ק שמייצרות כ"ס גדול מאחרות בעלות 1800 סמ"ק.
    לכאורה לא נראה הגיוני.
    תודה
    חיים

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאנה גריבנין

    הקשר בין נפח מנוע לכ"ס

    כ"ס שמנוע מייצר תלוי בהרבה מאוד פרמטרים. כמובן שהוא תלוי בנפח, אבל יש עוד הרבה דברים שמשפיעים עליו.
    ראשית כל ארחיב מה המשמעות של כ"ס: כאשר יצרני המנוע כותבים שהוא בעל 100 כ"ס הכוונה שזה ההספק המקסימלי שהמנוע הזה מייצר, וזה עבור סל"ד מסויים של המנוע. המנוע ייתן הספק שונה עבור סל"ד (מספר סיבובים לדקה) של המנוע. לדוגמא, יכול להיות שיש רכב אחד בעל כ"ס מאוד גבוה אבל בתחום מאוד צר של סל"ד לעומת רכב אחר שייתן הספק קצת יותר נמוך אבל בטווח רחב יותר של סל"ד. מה עדיף? זה כבר תלוי בדרישות הנהג מהרכב ואופי הנהיגה.

    מה משפיע על כ"ס במנוע? הלחץ במנוע, איזו תערובת של דלק ואוויר מוכנסת למנוע, כמה המנוע מתחמם בעת פעולתו, הנצילות (היעילות שלו), הנפח שלו, מהירות הסיבוב (סל"ד) ועוד...

    לסיכום: יש הרבה פרמטרים שישפיעו על כ"ס שמפיק המנוע, וגם, מטרת יצרני המנועים היא לא תמיד לייצר מנוע עם כמה שיותר כ"ס מקסימלי.
    מקווה שזה עזר, אם משהו לא היה ברור אשמח אם תשאל שוב

  • חיים

    מנוע בנזין / דיזל

    שאלה:
    בהנחה שנפח המנוע זהה איזה מהם יספק יותר עצמה (כ"ס)?
    האם יש יחס ישר בין נפח המנוע לכ"ס שהוא מייצר?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאנה גריבנין

    מנועים

    אין קשר בין נפח המנוע לכח שלו. זה תלוי בסוג הספציפי של המנוע: מנועים חדישים יותר יכולים לספק יותר כ"ס באותו הנפח, כך שאיו נוסחה המקשר ישירות בין הנפח לכ"ס. באופן יותר מקורב, ניתן לומר שבדרך כלל מנועים גדולים יותר יספקו יותר כ"ס, אבל זוהי אמירה לא מדוייקת כיוון שזה תלוי בנצילות המנוע ועוד פרמטרים רבים. בנוסף, המשקל של הרכב עצמו גם מאוד משפיע, שכן ככל שהרכב כבד יותר כך דרוש יותר כ"ס על מנת להקנות לו את אותה התאוצה לעומת רכב קל.
    בנוסף אציין שאם מעניין אותך לדעת כמה "חזק" יהיה רכב מסויים יש להסתכל על עקומת מומנט/כח כפונקציה של הסל"ד של הרכבים שאתה משווה.

  • אלד

    מדוע מזינים מנוע דיזל בסולר ולא בבנזין

    מדוע המנועים של מכוניות פרטיות הם לא מנועים של דיזל שיש להם נצילות גבוהה יותר ?
    ומדוע לא מזינים מנועי דיזל בבנזין, אלא דווקא בסולר ? איזה עוד הבדלים בין המנועים מלבד הבדל במנגנון ההצתה ?