רקטות יכולות להגיע למסלולים לוייניים אם הם משוגרים בקרבת קו המשווה בכיוון מזרחי, משום שכך אנו ממקסמים את השימוש במהירות הסיבוב של הארץ שהיא בערך 465 מטר לשניה.
שיגור רקטות בקרבת קו המשווה הינו עדיף משום שהארץ מסתובבת במהירות גדולה יותר באזור קו המשווה מאשר בקטבים. מהירות נוספת זו שבקו המשווה למעשה יוצרת מצב שבו הרקטה צריכה פחות כוח דחף, ועל כן פחות דלק, על מנת להגיע למסלול מעגלי.

אנחנו יכולים להבין את ההבדל במהירויות אם נדמיין את הארץ ככדורסל ונסחרר אותו בעזרת האצבע שלנו. מהירות הסיבוב של הכדורסל (הארץ) הינה מינימלית לאורך הציר שלו (כלומר הקטבים) ומקסימלית לאורך ההיקף הרחוק ביותר מהקטבים, כלומר 'קו המשווה'.
ככל שהרקטה משוגרת קרוב לקו זה, אנחנו יכולים להיעזר יותר במהירות הסיבוב על מנת להכניס את הרקטה למסלולה ההקפי. בנוסף, שיגור מקו המשווה מעניק תוספת מהירות של 1667 ק"מ לשעה ברגע שהלווין הגיע למסלולו ההיקפי. תוספת במהירות זו למעשה גורמת לכך שהלווין שאותו אנו משגרים צריך פחות דלק.
על כן מתקני השיגור של ארה"ב ורוסיה, לדוגמא, הינם קרובים לקו המשווה. אתר נאסה, קייפ קאנאווארל, שבפלורידה ממוקם 28.5 מעלות (קו רוחב צפוני) ומעניק תוספת מהירות של 1472 ק"מ לשעה. אתר השיגור הגדול של רוסיה שבקזחסטאן (45.6 מעלות קו רוחב צפוני) מעניק תוספת מהירות של רק 1174 ק"מ לשעה.

תוספת זו במהירות מסבירה גם מדוע רקטות משוגרות לכיוון מזרח. מכיוון שהארץ מסתובבת ממערב למזרח, לשגר לויין בכיוון זה מגדילה את האפקט של 'בונוס תוספת המהירות'.

הערה חשובה: אם נרצה לשגר לווין במסלול 'קוטבי' (polar orbit) הרקטה תשוגר מכיוון מערב. דבר זה מסביר מדוע כל השיגורים ה'קוטביים' של ארה"ב ממוקמים בבסיס חיל האויר ונדרברג שבקליפורניה (Vandenburg Air Force Base in California) ולא בפלורידה. מסלול 'קוטבי' הינו מסלול הקפי שבו הלווין עובר מעל שני הקטבים של הארץ (או כל פלנטה אחרת), לוייני מזג אוויר לדוגמא נמצאים במסלולים 'קוטביים'.


לוויין החג במסלול 'קוטבי'. במקרה זה הרקטה תשוגר מכיוון מערב ולא מכיוון מזרח

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • משה

    סיבוב כדור הארץ

    עד כמה שידוע לי, כדור הארץ מסתובב ממערב לכיוון מזרח. (ולכן השמש זורחת קודם בישראל, ועם תנועת כדור הארץ ממערב לכיוון מזרח השמש זורחת בספרד, אח"כ בריטניה, ואח"כ ארה"ב)

  • אריאל

    וזה בדיוק מה שהם אמרו

    ממערב למזרח אפשר לקצר ולומר לכיוון מזרח.

  • משה

    כתוב ההפך, ציטוט:

    "מכיוון שהארץ מסתובבת ממזרח למערב"

  • משה