על מנת לחקות מצב של חוסר משקל בכדי לאמן אסטרונאוטים, נאסא משתמשת במתקנים מיוחדים כמו מטוסים ובריכות ענק. חוסר משקל (באנגלית: Weightlessness או Zero gravity) הוא מצב שבו משקלו של גוף הוא אפס או קרוב מאוד לאפס (Microgravity).
 
אחד האימונים שאסטרונאוטים עוברים הינו טיסה בתוך מטוס שנע במסלול פרבולי מיוחד .
המטוס טס במסלול של קשת פרבולית, בתחילה מטפס מעלה בזווית של 45 מעלות ואחר כך צולל בחוזקה.


המסלול פרבולי של המטוס (באדיבות NASA).

במהלך המסלול הקשתי כוח ההנעה והניווט של המטוס נשלט כך שהתנגדות האוויר (כח הגרר) מתבטל. דבר הגורם למטוס כאילו הוא נמצא בנפילה חופשית בוואקום. בזמן מחזור טיסה זו, הנוסעים במטוס חשים חוסר משקל למשך 25 שניות. טיסה שכזו נמשכת כשעתיים שבמהלכן המטוס טס 40 מסלולים פרבוליים. גרף של גובה המטוס כפונקציה של הזמן הינו  ציקלואיד.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

דרך שניה שבה נאסא מאמנת את האסטרונאטים הינו בעזרת בריכות ענק.
ניתן לחקות חוסר משקל ע"י ציפה ניטרלית. מצב זה שורר כאשר מסת הגוף שווה למסה של המים אותם הוא דוחה. חוק הציפה - הוא "חוק ארכימדס"; גוף השקוע בנוזל מאבד ממשקלו כמשקל הנוזל שהוא דוחק. במקרה זה כח הכבידה מתקזז והגוף לא שוקע ולא צף. נאסה משתמשת בבריכות ענקיות על מנת לאמן אסטרונאוטים. ראוי לציין כי 'ציפה ניטרלית' אינה זהה לחוסר משקל. כח הכובד עדיין פועל על גוף במצב של ציפה ניטרלית. באימונים מסוג זה, אסטרונאוטים עדיין מרגישים את מלוא כובד גופם בתוך החליפה אותם הם לובשים. אולם, הכח נטו הפועל על החליפה והאסטרונאוט מתבטל.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

0 תגובות