ישנן שתי תגליות חשובות שעזרו לנו להבין את השמש שלנו ואת השפעתה:
- הגילוי שעטרת השמש הינה חמה בהרבה, פי כמה מאות, מממשטח השמש הנראה, הפוטוספירה.
הפוטוספירה היא השכבה שלמעשה מהווה את פניה הנראים של השמש, בפוטוספירה מתרחשות כל התופעות הנראות על השמש.

- התגלית החשובה השנייה היתה הבנתנו את 'תורת התפשטות העטרה לחלל' כמו רוחות השמש לדוגמא. היום אנו יודעים הרבה על עטרת השמש ורוחות השמש מאשר ידענו בעבר.
אך עדיין 2 השאלות יסודיות שהועלו בשנות ה 40 ,עם גילוי הטמפרטורה הגבוהה של עטרת השמש, ובשנות ה 60 עם הוכחת קיומם של רוחות השמש נשארו ללא תשובה:
- מדוע העטרה הינה חמה בהרבה מאשר הפוטוספירה?
- מדוע רוחות השמש מאיצות?

התשובות לשאלות אלו יכולות להתקבל רק ע"י מדידה ממקום שהינו בקרבת השמש.

חללית הסולר פרוב פלוס (solar probe plus) המתוכננת ע"י נאסה תדגום את הסביבה הקרובה של השמש, את העטרה של השמש ובין היתר תחקור את רוחות השמש. מה גם שחללית זו תעניק לנו יכולת לאפיין ולצפות מראש את הקרינה מהשמש ובכך לאפשר לחלליות עתידיות כמות מרובה של אינפורמציה.

הדמייה של חללית הסולר פרוב פלוס.

חללית זו תהווה למעשה את הביקור הראשון שלנו בסביבת כוכב. (השמש הינה כוכב, דהיינו מקור אנרגיה שלא כמו כוכבי הלכת). חללית רובוטית זו תהיה עמידה בפני חום על מנת שתוכל להכנס עמוק לתוך אטמוספירת השמש ושם תוכל לדגום חלקיקים מרוח השמש ולחקור את תופעת המגנטיות. היא גם תעקוב אחר זרם האנרגיה שמחמם את העטרה ומאיץ את רוחות השמש ובכלל זה תחקור את הפלסמה שבסביבת השמש והשפעתה על רוחות השמש ויצירת חלקיקים אנרגטיים.

שיגור החללית סולר פרוב פלוס מתוכנן להיות לא לפני 2015.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • עופר