השאלה נשאלה בצורות שונות כבר בעבר-
- האם משאבת שמן של הגה כוח (או כל מכשיר אחר) תספק יותר כוח מהצריכה?
- האם אור לייזר על פאנל סולארי יכול להפיק יותר חשמל מהצריכה שלו?

מכיוון שהנושא חשוב אפרט כאן מעט יותר על המושג פרפטום מובילה.

הרצון ליצור אנרגיה רבה ובזול הוא שאיפה עתיקת יומין. במשך מאות שנים רבות ניסו ממציאים שונים ליצור מכונות שייצרו יותר אנרגיה ממה שמושקע בהם. האזכור הראשון היה במאה ה-12 ע"י ממציא הודי שטען שהמציא גלגל שימשיך להסתובב לנצח. מכונות כאלו קרויות 'מכונות הנעה נצחית' (פרפטום מובילה Perpetuum Mobile) מכיוון שמרגע שהפעילו אותן הן יזונו מעצמן וימשיכו לעבוד לנצח. מיותר לציין כי מכונות כאלו בלתי אפשריות ועומדות בסתירה לחוקי הפיסיקה.

מכונות הנעה נצחית לעולם מפרות את החוק הראשון או השני של התרמודינאמיקה. החוק הראשון הוא חוק שימור האנרגיה וממנו נגזר כי לא ניתן לקבל ממערכת סגורה יותר אנרגיה ממה שהושקע בה, דבר שאותו חלק ממכונות הפרפטום מובילה "אמורות" לעשות. החוק השני ניתן לניסוח במספר אופנים השקולים זה לזה; לענייננו - לא ייתכן מצב בו קיים מנוע בעל התמרה מושלמת של אנרגיית חום לעבודה. הגבול העליון של נצילות מוגדר ע"י "מנוע קרנו" או מעגל קרנו (מנוע תיאורטי המתאר את הנצילות המרבית האפשרית, נקרא על שם פיזיקאי צרפתי בשם סאדי קרנו (1796-1832) ).

למרות שכיום ברור מעל לכל ספק שמכונות כאלו אינן אפשריות הן מוצעות מעת לעת ע"י ממציאים שונים. רק לפני פחות משנה (פברואר 2008) טען ממציא קנדי בשם טאיין היינס שהצליח ליצור מכונה שמסתובבת מהר יותר ככל שהיא עובדת קשה יותר- כלומר המנוע מייצר יותר אנרגיה מהמושקע בו ובכך הוא סותר את החוק הראשון של התרמודינאמיקה.

גם בישראל, ולא כל-כך מזמן, ניסו למצוא פתרון קסם לצורך באנרגיה. ביוני 1981 הודיע יעקב מרידור, לימים שר הכלכלה, כי מדען שעובד איתו (דני ברמן) המציא מתקן המבוסס על תהליך כימי והמייצר אנרגיה ביעילות מאוד גבוהה. על פי דבריו: "זה כאילו לקחת נורה רגילה של בית ואת מאירה במנורה הזאת עיר שלמה כמו רמת גן". מייד עם פרסום ההודעה המדענים בארץ הטילו ספק בנכונות הידיעה ובהמשך כשהתברר שאותו מדען כבר הורשע בעבר בנוכלות החשדות גברו. למעשה, על פי התיאור של מרידור היה מדובר בלא אחר מאשר סוג של "פרפטום מובילה" שמפרה את החוק הראשון של התרמודינאמיקה; בראיון איתו הוא אמר שהמכונה מסוגלת לייצר " ב-23 קילו קלוריות מייצרים 17 אלף קילו קלוריות". לאחר מספר חודשים לא רב התגלתה התרמית של הנוכל ואות הקלון דבק ביעקב מרידור (ברור כי לא היה שותף לתרמית.


תמונות שונות של ראיונות לפרפטום מובילה (נלקחו מויקיפדיה).

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • אילון

    תיקון קטן של טעות כתיב

    מתחת לתמונות מוויקיפדיה רשום ראיונות - צ"ל רעיונות :-)

  • מישהו

    מצחיק, כבר 2021 ועדיין הם לא תיקנו את הטעות הזאת...

    מעניין.

  • פרפטום

    עכשיו כבר 2022 והבחירות

    עכשיו כבר 2022 והבחירות החמישיות גם הם בפתח (האידיוט השימושי עם הכיפה הזעירה הושלך מכל המדרגות), אבל הם עדיין לא תקנו את הטעות הזו, מה זה אומר על המדעיות של מכון ויצמן?

  • מאיר ברק

    בהחלט והנה הקישור-

  • אינשם

    פודקסט מדהים

    לרן לוי יש גם סידרת פודקסטים בנושא היסטוריה של המדע.
    שווה להאזין