חלקיק ההיגס הוא השדה שיוצר אינטראקציה עם חלקיקים על מנת 'להעניק' להם מסה. אפשר לחשוב על כך בצורה הבא: מהיכן המסה מגיעה? והתשובה היא מהאינטראקציות שבין החלקיק לשדה ההיגס. חלקיק ההיגס הינו עדיין בגדר חלקיק היפותטי. ישנם מאמצים כיום למוצאו בניסוי ה LHC.

אולי ימצאו את חלקיק ההיגס בניסוי ה LHC...

הגרביטון הינו חלקיק תאורטי שהוא קוונטה של השדה הגרוויטציוני. אם קיימת תורת שדות גרוויטציונית (כבידה קוונטית), אזי הגרויטון הינו החלקיק אשר יתווך את כח הכבידה כמו שהפוטון הינו החלקיק המתווך בתורה האלקטרומגנטית הקוונטית. אולם, חשוב להדגיש שאנלוגיה זו בין הגרויטון והפוטון אינה נכונה!

גרויטונים אכן מתווכים את כח הכבידה אבל הם שונים במהותם בעצם העובדה שהם חלקיקים של המרחב זמן עצמו. כבידה מצומדת לטנזור האנרגיה. על מנת שעיקרון השקילות יהיה תקף, אין זה משנה מהם התרומות לטנזור האנרגיה. חלקיק ההיגס אינו התורם היחיד ואינו הראשי, ועל כן אין הוא המקור לכבידה ובכלל זה לא ל"מקור" הכבידה.

קשה להסביר נושא סבוך זה. להבנה אינטואיטיבית וברורה אני ממליץ לקרוא את המאמר של עילם גרוס.

מאת: חיים ברק

חלקיק היגס כבר התגלה

נו כבר גילו את חלקיק היגס

• אור

אינטראקציה?

אז מה לגבי פוטונים?
    עד כה חשבתי שחלקיק היגס היה אחראי לשבירת הסימטריה של המפץ וזהו.
    זה אומר שהחלקיקים בעלי המסה כולם באו באינטראקציה עם היגס?
    ומה עם פוטונים איך תסביר את העובדה שלהם לא הוענקה מסה? זה לא בגלל מהירותם נכון?