חלקיק אלמטרי הינו חלקיק "שאינו בנוי ממבנה קטן יותר". כלומר, חלקיקים אלמנטרים הם החלקיקים הבסיסיים ביותר ואין אפשרות לחלק את החלקיקים הללו לחלקיקים קטנים יותר. על כן, חלקיקים אלמטריים הינם אבני היסוד של היקום.

לכן, אפשר לנסח את שאלתך באופן הבא: מהם החלקיקים האלמטרים שנתגלו עד היום? מיון החלקיקים האלמנטרים נעשה על פי מודל הנקרא המודל הסטנדרטי. מודל זה הינו מודל המתאר את הכוח הגרעיני החזק, הכוח הגרעיני החלש והכוח האלקטרומגנטי, וכן את החלקיקים היסודיים המרכיבים את החומר.

חלקיקי החומר נקראים פרמיונים, שהם חלקיקים שלהם ספין לא שלם ומצייתים לעקרון האיסור של פאולי, עקרון זה משמעו ששני פרמיונים אינם יכולים לחלוק את אותו מצב קוונטי. במודל הסטנדרטי, חלקיקי היסוד של החומר הרגיל הם האלקטרון, קווארק מעלה (u) וקווארק מטה (d). הפרוטונים (uud) והנייטרונים (udd) מורכבים מ 3 קווארקים. הפרוטונים והנייטרונים מרכיבים את גרעין האטום. חשוב להדגיש שכל התאוריות האלה הן תאוריות כוח, כשהכוונה היא לכך שהן מדמות את הכוחות בין הפרמיונים בכך שהן מצמידות להן בוזונים שנושאים (או "מעבירים") את הכוחות. הבוזונים במודל הסטנדרטי הם:
# פוטונים, חלקיקים שמעבירים את הכוח האלקטרומגנטי.
# בוזוני W ו-Z, אלו הם חלקיקים שמעבירים את הכוח הגרעיני החלש.
# 8 סוגים של גלואונים, שמעבירים את הכוח הגרעיני החזק.
# בוזון היגס שהאינטראקציה שלו עם חלקיקים אחרים יכולה להסביר את המסה של החלקיקים.


ירידה מהמקרוסקופי למיקרוסקופי. עובד מויקיפדיה

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • שלומי דגן

    אין שום דבר במדע המודרני המצביע על אפשרות שכזו

    אבל מצד שני, תיאוריות "פרועות" כמו יקומים-מרובים יכולה לאפשר דבר שכזה, אבל לא הייתי בונה על איזושהי פריצת דרך קרובה בתחום.

    וב"גברים בשחור 1" ננוחם...

  • יוסף סברו

    יתכן שחלקיק אלמנטרי יכלול בתוכו מערכות שמש ?

    כמו שלא ניתן להבין את האין סוף במרחב, יתכן שלא ניתן להביא את אין
    סוף בחלקיק אלמנטרי ?