למרות השם האקזוטי והקישור המיידי למדע בדיוני (בין השאר תודות לאסימוב המתאר את המוח הפוזיטרוני של רובוטים) אנטי חומר אכן קיים! הוא נחזה תיאורטית ב 1928 ע"י פיזיקאי בריטי בשם פול דיראק וקיומו בקרינה קוסמית הוכח כבר ב 1932. מאז גם הצליחו אפילו לייצר מספר חלקיקי אנטי-חומר במאיצי חלקיקים בצורה "מלאכותית".

אנטי חומר מורכב מאנטי חלקיקים המנוגדים לחלקיקים המוכרים לנו כמרכיבים את העולם הסובב אותנו מבחינת מטענם החשמלי. למעט המטען החשמלי ההפוך החלקיקים זהים אלו לאלו באופן מוחלט ולכן הם יושפעו ויתנהגו בצורה זהה תחת כבידה. אל מול האלקטרון בעל המטען השלילי קיים פוזיטרון בעל מטען חיובי.
אל מול הפרוטון בעל המטען החיובי קיים אנטי-פרוטון בעל מטען שלילי.

כאשר חלקיק חומר ואנטי חומר נפגשים מתרחש תהליך איון (אניהילציה, Annihilation) בו החלקיקים מושמדים לחלוטין והופכים לאנרגיה ההופכת חזרה לחלקיקים חדשים. בהתנגשויות בעלות אנרגיה נמוכה יחסית החלקיקים הנוצרים הם בעיקר פוטונים (חלקיקים בעלי אנרגיה אך ללא מסה) אך למעשה תיתכן היווצרות של זוגות חלקיקים שונים (כל עוד נשמר הסכום הקוונטי של המערכת שבמקרה זה הוא אפס).


תמונה עובדה מויקיפדיה

לפיסיקה הטהורה ממש לא משנה עם החלקיקים הם רגילים או "אנטי" ולכן ע"פ התיאוריה ישנם יקומים שלמים המורכבים בעיקר מאנטי-חומר. ביקום כזה דווקא החומר שאנו מכירים מוגדר כאנטי-חומר. אם יקום כזה היה מתנגש ביקום כמו שלנו הייתה מתרחשת השמדה של שינהם בפרץ אנרגיה אדיר.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

6 תגובות

  • מיי

    שאלה

    אני הבנתי את הכול חוץ מהתמונה . עזרה ?

  • יוסי

    הבהרת המושגים.

    בס"ד

    שלום רב!!

    לא הבנתי בכלל מה זה אנטי חומר. אם לחלקיק מסוים אין מסה, אז הוא פשוט לא קיים. אז מה שייך לדון על החלקיק הזה בכלל????

    אשמח לקבל הבהרה בנושא.

    בתודה מראש!

    יוסי.

  • מאיר ברק

    תגובה

    שלום יוסף.
    הסבר נוסף למהות האנטי חומר תוכל לקרוא בקישור שמופיע בסוף התשובה לסרטו של 3 דקות במדור "מאגר מדע" המלווה בכתוביות בעברית.

    לגבי השאלה של חלקיק ללא מסה. אתה צודק וכאן הייתי אולי צריך לדייק - אין לפוטון מסת מנוחה מכיוון שהוא תמיד נע במהירות האור בריק (כלומר בהינתן תווך שהוא ריק מהירות האור היא קבועה).

  • עש

    לא הבנתי משהו

    לא הבנתי: אם המסה שלהם לא "הפוכה" אז למה הם מתאיינים כשהם נפגשים והופכים לפוטון חסר מסה. ואם הם מתאיינים, אז מאיפה נוצרת האנרגיה של הפוטון?

  • מאיר

    תגובה

    בתשובה רשום בפירוש: "למעט המטען החשמלי ההפוך החלקיקים זהים אלו לאלו באופן מוחלט...."

  • איתי

    פה

    ומה עם זה, באתר הזה כתוב אחרת

    [url=http://www.theiphoner.co.il/]אפליקציות לאייפון[/url]