כוח המשיכה פועל על כול גוף בעל מסה. החלקיקים היחידים שלא מושפעים ישירות מכוח המשיכה הם הפוטונים שלהם אין מסת מנוחה (אם כי גם פוטונים מושפעים מעיוות החלל ליד מסה גדולה). למעשה המשיכה בין גופים בעלי מסה היא תמיד הדדית.

סלע גדול יימשך למרכז כדור הארץ אך גם כדור הארץ יימשך לכיוון הסלע. מכיוון שמסת הסלע בטלה לעומת כדור הארץ גם ההשפעה זניחה עד בלתי מדידה ולכן אנו "מתייחסים" רק לצד אחד של המשוואה. במצבים אחרים כמו למשל יחסי הכבידה בין כדור הארץ לירח יש השפעה הדדית ניכרת לעין - כדור הארץ מושך את הירח ולכן הירח מקיף את כדור הארץ אך הירח משפיע אף הוא על כדור הארץ וגורם בין השאר לתופעת הגאות והשפל.

לכן כל חלקיקי האבק והפיח באוויר בהחלט נמשכים לכדור הארץ ולבסוף הם גם נופלים על פניו, אם כך מדוע הם בכלל מרחפים מלכתחילה? הם מרחפים רק בגלל האוויר המצוי סביבם! אם היינו לוקחים אבק ושמים אותו בוואקום הוא היה נופל בדיוק כמו סלע (אם נחשוב על כך הרי בעצם חלק מחלקיקי האבק הם גם סלעים, רק קטנים מאוד).

על פי החוק השני של ניוטון f=ma כאשר f הוא הכוח, m היא מסת החלקיק וa היא התאוצה. מהנוסחא קל לראות כי יותר קל להאיץ מסה קטנה כי צריך להפעיל עליה פחות כוח ולכן הרוח (=אוויר בתנועה) תעיף חלקיקי אבק לאוויר אך לא רכבים או בתים (אלא אם כן זאת סופה חזקה מאוד).


סופת טורנדו (ויקיפדיה)

בגלל גודלם הזעיר של חלקיקי האבק - היחס בין הנפח שלהם לשטח הפנים הוא קטן יותר (כלומר יש יותר שטח פנים ל"יחידת נפח", לעומת גוף גדול). בגלל שטח הפנים היחסית גדול שלהם החיכוך בזמן הנפילה משפיעה עליהם הרבה יותר מאשר על גופים גדולים כמו סלע או אדם ולכן הנפילה שלהם הרבה יותר איטית (מאותה הסיבה בדיוק נפלה שנופלת ממרפסת הקומה השנייה תנחת על הקרקע ללא פגע ואילו אדם לא). לכן, השילוב של מסתם הקטנה- המאפשר את התרוממותם של חלקיקי האבק באוויר מלכתחילה, יחד עם שטח הפנים הגדול שלהם יחסית למסתם- המאריך את זמן שהותם באוויר ומונע את נפילתם חזרה לקרקע גורם לאבק לרחף באוויר. אך חשוב לזכור - ללא האוויר (רוח) הגורם לחלקיקים להתרומם מלכתחילה וכן מאט את נפילתם לא היה לנו אבק.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות