השאלה המקורית: איך עדשה דו-קמורה "מגדילה" משהו אם היא ממקדת את קרני האור שלו? דניאל



שלום דניאל,

עדשה דו-קמורה ממקדת את קרני האור במוקד שנמצא מחוצה לה, בצד הנגדי שלה. המרחק של המוקד מהעדשה תלוי בגודל הקימור.

הדרך הטובה ביותר להבין מה קורה לשיקוף של האובייקט בצד השני של העדשה (כלומר ל"דמות" שלו), היא להיעזר בדיאגרמת קווים, שעוזרת להציג איך יתנהגו קרני האור שמוחזרות מהאובייקט. כדי לייצג באופן גרפי את ההקרנה של אובייקט שמאונך לציר האופטי שבסיסו נמצא על ציר המערכת נתבונן בקצה העצם ונניח שהדמות שלו מאונכת לציר האופטי. מקום הדמות של נקודה היא נקודת המפגש של כל הקרניים שיוצאות מהנקודה המתאימה בעצם.

בדרך כלל נשרטט שלוש קרני אור:

  1. קרן שיוצאת מראש האובייקט ומקבילה לציר האופטי. היא פוגעת בעדשה וסוטה כך שהיא עוברת דרך המוקד בצד השני (הקרן האדומה בשרטוט למטה).
  2. קרן שפוגעת במרכז העדשה ממשיכה במסלולה בלי סטייה (הקרן הירוקה).
  3. קרן שיוצאת מהחלק העליון של הדמות ועוברת דרך המוקד בצד אחד של העדשה. היא פוגעת בעדשה וסוטה כך שהיא מקבילה לציר האופטי (הקרן הסגולה בשרטוט למטה).


גודל הדמות נקבע על פי המרחק של האובייקט מנקודת המוקד. אובייקט שנמצא רחוק מאוד מהעדשה ייצור דמות קטנה יותר מהאובייקט עצמו, קרוב למוקד השני. בנוסף, הדמות תהיה הפוכה.

כשהאובייקט רחוק מהנקודת המוקד, אבל לא יותר מכפליים המרחק של נקודת המוקד מהעדשה, דמותו בצד השני תהיה גדולה יותר אך עדיין הפוכה. אולם אם האובייקט קרוב יותר לעדשה מנקודת המוקד, הדמות תהיה גדולה יותר אך הפעם תהיה באותו כיוון.


גוף שנמצא בין המרחק לנקודת המוקד לפעמיים המרחק לנקודת המוקד. הדמות שנוצרת גדולה יותר מהגוף והפוכה לו | תרשים: ויקיפדיה

חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות