סינסתאזיה (באנגלית: Synesthesia בעברית: ערבוב חושי) היא תופעה עצבית (נוירולוגית) שבה גירוי חוש מסוים גורם באופן אוטומטי לתחושה נלווית בחוש אחר. קיימות צורות שונות של עירבוב חושי וחלקן נפוצות יותר מאחרות. צורה נפוצה של ערבוב חושי באה לידי ביטוי בראיית צבע מסוים באופן אוטומטי יחד עם ראיית אותיות או ספרות (graphem – color synesthesia). לדוגמה, לאדם בעל ערבוב חושי מסוג זה האות ג' תמיד תראה בצבע ירוק והאות ש' בצבע כחול.


אותיות וספרות כפי שיראו לאדם בעל עירוב חושי.

עד כה דווחו מעל 60 צורות שונות של עירבוב חושי; צורות נפוצות נוספות כוללות עירבוב צליל-צבע וצליל-טעם (sound-color and sound taste synesthesia) בהן שמיעת צליל מסוים גורמת לראיית צבע או תחושת טעם מסוימים וערבוב ראייה-צליל (visual motion-sound synesthesia) הבא לידי ביטוי בשמיעת צליל מסוים באופן אוטומטי יחד עם ראיית תנועה או הבהובים מסוימים.

ערבוב חושי היא תופעה יחסית נפוצה אשר בצורותיה השונות מופיעה אצל בערך 4% מהאוכלוסיה. ישנם אנשים החווים עירבוב חושי מגיל צעיר ואצלם ככל הנראה התופעה נובעת ממקור גנטי תורשתי. במקרים אחרים התופעה מתחילה לאחר פגיעה מוחית כלשהיא כגון שבץ מוחי, טראומה או פגיעות מוחיות אחרות כגון לקיחת סמים מעוררי הזיות.

איננו יודעים בדיוק מה הסיבה לתופעה אך ישנן שתי גישות שונות המסבירות את העירבוב החושי. הגישה הראשונה גורסת כי יצירה עודפת של קשרים עצביים בין איזורים שונים במוח גורמת למעבר הגירוי העצבי לאיזורים מוחיים שלא אמורים היו להיות מגורים. למשל, צליל מסוים שגורם לגירוי האיזור המוחי הקשור לשמיעה "דולף" עקב עודף קשרים עצביים לאיזור ראיית הצבע וכך שמיעת הצליל מעוררת ראיית צבע. הגישה השניה טוענת שאצל אנשים בעלי עירוב חושי ישנה בעיה בהשתקת הגירויים העצביים, כך שלמעשה מספר הקשרים העצביים בין איזורי המוח השונים זהה אך קשרים מסוימים לא מושתקים כראוי כמו אצל שאר בני האדם ולכן הגירוי העצבי "דולף" לאיזורים שונים במוח. כאמור, לכולנו קיימים קשרים עצביים בין איזורי המוח השייכים לחושים השונים אך קשרים אלו מושתקים והגירוי בדרך כלל לא עובר מאיזור אחד למשנהוא. אצל בעלי העירוב החושי ישנה בעיה בהשתקת קשרים אלו ועל כן חושיהם מתערבבים.

מאמרים:
Curr Psychiatry Rep, 2007, Jun;9(3):193-9. Neurophysiology of synesthesia
Neuron. 2005 Nov 3;48(3):509-20. Neurocognitive mechanisms of synesthesia

איך נשמע כחול ומה הטעם של ריבוע (גיל גרינגרוז).

אתם מוזמנים לצפות בסרטון סינסתזיה – היכולת להריח צבעים במדור מאגר מדע

מאת: ניב פנקוביץ
המחלקה לגנטיקה מולקולרית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • חוקר

    לפי מחקרים סטטיסטיים לאנשים שרואים אותיות בצבעים אין שגיאות

    אין שגיאות כתיב !! ומי שרואה מספרים בצבעים זוכר מעולה מספרים !!

  • חוקר מתחום הנוי...

    ראיית אותיות היא בצבעים וגם בשחור בסינסתאזיה

    ולפי המחקר אלה בעלי אינטליגנציה גבוהה.

  • מתחום מחקר נויר...

    התופעה: כשחושבים על האות היא בשחור אך כשחושבים לעומק

    האות או המספר גם בצבע מסוים קבוע ,כחול, ורוד וכו'. אז זה ברור למה קל לזכור מספרים כי יש הפרדה בין המספרים ע"י צבעים שונים .
    מי שיש לו את זה באמת זכה בתכונה מיוחדת והוא בעל אינטליגנציה גבוהה לפי המחקרים.