עיניהם של יוצאי אסיה מהגזע המונגולואידי נראות מלוכסנות בגלל קפל עור קטן בצורת סהר המצוי בזווית העין הפנימית בין העפעף לאף (אפיקאנטוס אוepicanthic fold). קפל עור זה מופיע לעיתים תכופות גם בתינוקות מכל גזע שהוא בגלל מבנה הפנים והיחס/מיקום בין העיניים לאף; קפל זה נמתח ונעלם עם הגדילה.


התמונה לקוחה מויקיפדיה.

הסיבה להימצאות קפל עור זה בגזע המונגלואידי לא ברור באופן מוחלט.
רמז לסיבה אפשרית ניתן למצוא במבנה הפנים השונה של גדע זה: אף שקוע יחסית, נחיריים צרים, פנים עגולים ושטוחים יותר, קפל עור שמצמצם את העין וצבע עור צהבהב/אדמדם.
ההשערה היא שאבות אבותיהם של אותם אנשים חיו באזור סיביר בתנאים קשים מאוד. תנאים אלו "גרמו" לברירה הטבעית להעדיף מבנים ותכונות מסוימות. קפל העור בעין מקטין את שטח העין החשוף לקור וכן את הסנוור מהשלג.

כאשר אותם קדמונים החלו לנדוד, חלקם הגיעו ליבשת אמריקה (חלק משבטי האינדיאנים), חלקם הדרימו עד אזור סין של היום וחלקם נשארו באזור הקוטב הצפוני (אסקימוסים).
המונח מונגולואיד, שמוכר כיום כתסמונת דאון נטבע בשנת 1866 ע"י חוקר בריטי בשם ג'ון דאון (John Langdon Haydon Down). דאון טען שילדים אירופאים החולים בפיגור שכלי "התדרדרו" לרמתם השכלית הנמוכה של הגזעים האסיאתיים, דבר זה התבטא חיצונית במראה דומה.

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

17 תגובות

  • שגיא

    מדוע כיום עיני האסייתים מלוכסנות

    לא חקרתי את תורת האבולוציה לעומק, אבל למיטב הבנתי ה'ברירה הטבעית' עובדת כך:
    אם התנאים הסביבתיים מצריכים שינויים גנטיים כלשהם אז השינויים הללו אכן יקרו
    עכשיו על פי ההיסטוריה התושבים של סין יפן וכדומה גרים שם כבר מאות שנים לפחות. האם כללי ה'ברירה הטבעית' לא מכריחים שהעיניים יתרחבו שוב לאחר שאין כבר צורך בעיניים צרות?
    יותר מכך, אפשר ממש לראות על אנשים שעוברים למדינות הנ"ל, וגם הם עוברים את השינויים הללו והעיניים שלהם הופכות מלוכסנות גם כן למרות שהתנאים הסביבתיים המדוברים לא קיימים.
    אשמח לתגובות

  • קובי

    האבולוציה צריכה את בורא עולם

    בניגוד לעמדה הרווחת, האבולוציה לא רק שהיא אינה סותרת את קיומו של בורא עולם, ההפך הוא הנכון, היא צריכה אותו.
    צ'רלס דרווין סבר במהלך חייו וגם כתב באוטוביוגרפיה שלו: "ראיה לקיומו של בורא עולם מגיעה מהקושי הרב, או אף חוסר האפשרות להסביר שהעולם העצום והנפלא הזה, כולל האדם עם יכולתו לראות הרחק אחורה והרבה קדימה לעבר העתיד, נוצר כתוצאה ממקריות ..."
    והיום כ – 150 שנה אחרי דרווין, ידוע דבר שלא היה ידוע בזמנו של דרווין: היום ידוע שחלבונים מיוצרים על פי מידע שנמצא ב – DNA ולא יכולים להיווצר בלעדיו, ו - DNA לא יכול להיווצר בלי חלבון – יש כאן שאלה של ביצה ותרנגולת ...
    אז איך האבולוציה הייתה יכולה להתרחש בלי בורא עולם שיעניק לה את התא הראשון? התפתחות הציפור:
    לפי האבולוציה היה צריך להיות לפני מיליוני שנים יצור בעל 4 רגליים שאט אט בתהליך של מיליוני שנים התפתחו 2 מרגליו לכנפיים. בינתיים, בכל הזמן הזה, הוא לא יכול לרוץ ולא יכול לעוף. (אפשר לרוץ על משהו שהוא חצי רגל וחצי כנף?) איך אותו בעל חיים היה יכולה לשרוד בין כל הטורפים מיליוני שנים ללא השגחה?
    מילא אם זה היה יום או שבוע, אבל מיליוני שנים?? בלי יכולת לברוח מטורפים ...
    כך שאפשר לראות שהיחס בין בורא עולם לאבולוציה זה לא יחס של סתירה. האבולוציה צריכה את בורא עולם;
    היא צריכה שהוא יביא לה את התא הראשון, היא צריכה שישמור על היצורים שמתפתחים לציפורים ...
    האבולוציה לא סותרת את קיומו של בורא עולם, להפך ... היא זקוקה לו.

  • פרימט

    אתה לא מבין אבולוציה

    אתה לא מבין אבולוציה
    גם דרווין לא הבין אותה לעומק כמו שמבינים אותה כיום
    במדע לא פונים לסמכות
    דרווין חי בתקופות שלצאת נגד הדת היה מעשה מסוכן חברתית וליפעמים גם בריאותית
    לא סתם את הספר מוצא האדם הוא פרסם שנים אחרי שהרעיון היה ברור לו
    בקיצור יכול מאוד להיות שאת מה שהוא כתב היה יותר לרצות את כוהני הדת מאשר מה שהוא באמת מאמין בו האבולוציה ממש לא צריכה שום בורא מומצא כדי לעבוד

  • גיורא

    למרות כל ההסברים בדיון

    למרות כל ההסברים בדיון שהתקיים כאן לפני מספר שנים, השאלה היא: האדם הכהה עזב את אפריקה לפני 250,000 שנים בערך. נדד דרך אירופה ךאסיה ואוסטרליה. כיצד שונה עור גופו, מבנה פניו, עיניו, וגופו לסוכיהם השונים, כוולל מונגולואידים, אבוריגינים וערבים, ועדיין נשאר הומו ספיאס כמשפחה אחת? מה היה המניע והאם הדנא נשאר קבוע. תודה

  • שרון

    {שבת לא ע"מ א}כבר שאלו בגמרא

    מי כאן הלל מי כאן הלל נתעטף ויצא לקראתו אמר לו בני מה אתה מבקש א"ל שאלה יש לי לשאול א"ל שאל בני שאל מפני מה עיניהן של תרמודיין תרוטות אמר לו בני שאלה גדולה שאלת מפני שדרין בין החולות.ופירש רש"י:
    תרוטות - רכות:
    שדרים בין החולות - והרוח נושבת ונכנס בתוך עיניהם ובמקום אחר מפרש תרוטות לשון עגולות בית מושב שלהן ואף כאן אני אומר כן ומפני שדרים בין החולות שינה אותם המקום שלא יהא סדק של עיניהם ארוך כשלנו ויכנס בו החול .

  • ?

    איזה עגולות ואיזה טרוטות?

    אולי כדאי שתצא קצת מהגמרא אל המציאות?

  • !!!?

    הגמרא היא המציאות

  • רפאל

    למה ישר לתקוף אותו?

    מה קרה בסך הכל הביא ציטוט מהגמרא וישר את/ה יורד עליו אם זה היה ציטוט של איש אקדמיה היית מתייחס/ת אליו אחרת.
    למה השנאה הסתמית הזאת?

  • ליהי

    עיניים מלוכסנות

    אם עיניים מלוכסנות הן תוצאה של הגנה מהקור, מדוע במקומות חמים מאוד, לא נוצרו עיניים מלוכסנות כהגנה מהשמש?
    עיניים מלוכסנות כהגנה ממזג אוויר קיצוני, נשמע לי פטנט טוב.

  • מאיר ברק

    תגובה

    את מערבבת שני מדדים שונים: קור וקרינה.
    קרינת השמש חזקה מאוד הן באזורים חמים מאוד והן באזורים קרים מאוד (כאשר השמים בהירים).
    במדבריות חול ומדבריות קרח יש גם החזר חזק מאוד של קרינה מהקרקע שמסנוור.
    כדי להימנע מבעיות קרינה לאנשים באזורים כאלו יש עיניים כהות מאוד (בניגוד לסקנדינווים).

  • שירי

  • שלומי דגן.

    שיער חלק

    הדברים הבאים הם ההיפותזה המקובלת התחום. יש נם גם הסברים (מדעים ולא מדעים) אחרים אך ברשותך נעזוב אותם:

    לפי היפתזת המקור היחיד, הומו-סאפיאנס התפתח באפריקה ומשם עבר לאירופה ואסיה. ככל שהצפין יותר מקו המשווה, השמש נחלשה והיה עליו להשיג יותר קרינה ע"מ לייצר ויטמין D. האסטרטגיה המרכזית הייתה כמובן להלבין את העור (שחורים החיים במדינות סקנדינביות לדוגמא, סובלים ממחלות הקשורות לחוסר בויטמין D ועליהם להקפיד על תזונה עשירה בו) אסטרטגיה נוספת היא להפוך את השיער לחלק ובכך להרוויח עוד עור חשוף לקרינה ביחס לשיער מתולתל.
    היפותזה אחרת גורסת ששיער חלק קל לגדל יותר מהר על מנת לכסות את האוזניים בחורף ביחס לשיער מתולתל.

    מחקרים שנעשו לאחרונה גילו שגן בודד בשם EDAR שולט בתכונה של הפיכת שיער מתולתל לחלק, כך שהמעבר מבחינה גנטית הוא קל מאוד.

  • שירי

    "מבנה הפנים השונה של גזע זה"

    מה בין מבנה פנים עגול צבע עור צהבהב-אדמדם ומבנה קטן של הפה לקור? אפשר להסביבבקשה? גם מבנה הפנים של כהי העור האפריקאים שונה: שפתיים עבות, מבנה אף מסוים יש קשר לקרינת שמש? תודה רבה

  • שלומי דגן.

    תגובה

    אני לא בטוח ששאלתך יכולה להענות במתכונתה הנוכחית:

    "מה בין מבנה פנים עגול צבע עור צהבהב-אדמדם ומבנה קטן של הפה לקור"-
    (1). ישנם אנשים עם מבנה פנים עגול יותר ופחות בכול העולם.
    (2). גם צבע עור העובר בתורשה לא קשור דווקא לגזע אלא לחשיפה לשמש במהלך דורות רבים. צבע פנים אדמדם ניתן למצוא אצל האינדיאנים באמריקה, אבוריגינים באוסטרליה ובדרום אמריקה.
    (3). פה קטן אף הוא באופן עקרוני קיים באנשים רבים ובמוצאים שונים. ניתן אולי לניח שפתחים קטנים יותר יקלו על שמירת טמפרטורה קבועה באזורים הסמוכים לחוץ ויקטינו איבוד חום או לחליופין כויות קור.

    "גם מבנה הפנים של כהי העור האפריקאים שונה: שפתיים עבות, מבנה אף מסוים יש קשר לקרינת שמש"
    (1). יבשת אפריקה היא ענקית ובהחלט יש שם טיפוסי אדם שונים. מספיק להסתכל על האתיופים בארץ כדי לראות שהם לא ממש מתאימים לתיאור שנתת כאן, למרות שגם אתיופיה נמצאת באפריקה (והם רק דוגמא אחת).
    (2). יש השערות כי אף פחוס עם נחירים שטוחים יכולים להועיל בסביבות חמות מאוד וקרות מאוד. האוויר הנשאף פנימה באזורים אלו חם מאוד או קר מאוד וחללי האף באף פחוס מצויים בסמיכות רבה יותר לאוויר הנשאף. דבר המאפשר הבאתו לטמפרטורה ממוצעת יותר כדי למנוע הכנסת אוויר חם או קר לריאות (פנים הגוף) דבר שיכול להכביד על ההומאוסטזיס.

  • אחד

    האתיופים ועוד עמים באזור

    האתיופים ועוד עמים באזור מעורבבים בחלקם עם אוכלוסיות מחוץ לאפריקה, אז לא יודע אם אפשר להוכיח משהו מהם. לפני כ 3000 שנה הייתה הגירה מחצי האי ערב לשם שגרמה בין היתר ליצירת השפות האתיו- שמיות שהן ערבות בין שפות אפריקאיות לשפות שמיות.

  • שירי

    תודה

    "הסיבה להימצאות קפל עור זה בגזע המונגלואידי לא ברור באופן מוחלט. רמז לסיבה אפשרית ניתן למצוא במבנה הפנים השונה של גדע זה: אף שקוע יחסית, נחיריים צרים, פנים עגולים ושטוחים יותר, קפל עור שמצמצם את העין וצבע עור צהבהב/אדמדם. ההשערה היא שאבות אבותיהם של אותם אנשים חיו באזור סיביר בתנאים קשים מאוד" אתה כתבת על הקשר בין מבנה הפנים לקור. אם לאוכלוסייה מסוימת יש מבנה פנים דומה עולה השאלה למה? ענית על כל מה שניתן להסבר תודה רבה

  • ליהי

    תגובה לתגובה

    אז לדבריך, הגנה מקור נעשית באמצעות צורת עיניים, ומהשמש- באמצעות צבע העיניים.
    לסקנדינבים יש עיניים בהירות כיוון שאינם זקוקים להגנה מרובה מהשמש. אם קרינת השמש חזקה במקומות קרים כאשר השמיים בהירים, כפי שציינת-אני מסיקה שבסקנדינביה השמים ברוב הזמן אפורים...
    לא נעים!