באופן נורמאלי לבני האדם יש שלושה סוגי תאים המסוגלים לקלוט צבע ולכן הם מכונים "טריכומטים". התאים קולטי הצבע (הנקראים מדוכים) רגישים לאורכי גל ספציפיים בתחום הכחול הירוק והאדום וכך נקבע הספקטרום אותו אנו רואים: בין כחול לאדום.


קליטת אורכי הגל במדוכים השונים ובקנים (קו מקווקו). התמונה באדיבות ויקיפדיה.

ישנם בעלי חיים טטרכרומטיים שלהם ארבעה סוגי קולטני צבע ובינהם ציפורים, דגים מסויימים, זוחלים שונים ואפילו חרקים. לטטראכרומטיים יש ספקטרום ראייה רחב יותר מאשר לבני האדם והם מסוגלים לראות גם בתחום האולטרה-סגול.


התמונה באדיבות ויקיפדיה.

מאחר והגן אופסין2 הקשור לראיית צבע בבני האדם, מקודד פעמיים בכרומוזום איקס ומאחר ולנשים יש שני כרומוזומי איקס, באופן תיאורטי יכולות להיות נשים שלהן ארבעה סוגי מדוכים פעילים, כלומר הן טטראכרומטיות. אולם גם וריאציה גנטית זו יכולה רק להעניק להן יכולות הבחנה טובה יותר בין גוונים ולא להרחיב את ספקטרום האור אותו הן רואות. בעבר תוארו מספר אנשים כטטרכרומטיים, אולם אף אחד מהם לא אומת חד-משמעית במחקר מדעי מבוקר.

לסיכום, גם בני אדם טטרכרומטיים אינם יכולים לראות מעבר לספקטרום הראייה האנושי, אם כי אנשים כאלו יוכלו להבחין טוב יותר בגוונים שונים של צבע. באופן תיאורטי יכולה להווצר מוטציה שבה יווצר קולטן הרגיש לתחום אור שונה מהספקטרום האנושי, אך תופעה כזו מעולם לא דווחה בספרות.


תא קנה (שמאל) ותא מדוכה (ימין).התמונה באדיבות ויקיפדיה.

מאת: ורד בר
המחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים:
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • פולי

    צבעים

    האם נשים רואות צבעים יותר טוב מגברים ?