נוסח השאלה המלא: במהלך התפתחות העובר כל תא מפעיל קטעים אחרים מהדנ"א שלו על מנת להפוך לתא ספציפי, כיצד התא יודע לאיזה תא הוא אמור להפוך?

השאלה ששאלת היא שאלה מצוינת שמעסיקה מוחות של מדענים רבים מאוד ברחבי העולם.

לתאים עובריים יש יכולת ייחודית לעבור התמיינות (התמחות) ולהפוך למגוון סוגים של תאים: שריר, עצב, עור וכו';
תכונה זו של תאים עוברים נקראת פלורי-פוטנטיות.

התא העוברי אכן מתמיין והופך לתא ספציפי בתגובה להפעלת מקטעי דנ"א מסוימים בגרעין שלו, והוא עושה זאת בתגובה לאותות (סיגנלים) שהוא מקבל מהתאים שמסביבו. התאים העובריים מפרישים חלבונים הנקראים פקטורי גדילה (הורמוני גדילה) מסוגים שונים והם קובעים למה יתפתח התא. פקטורי הגדילה נקשרים לרצפטורים המתאימים על פני התא העוברי וגורמים להפעלת מקטעי דנ"א מסוימים בגרעין.

הצירופים השונים והריכוזים השונים של פקטורי גדילה שתא מסוים נחשף אליהם מהסביבה שלו קובעים למה הוא ייהפך בסופו של דבר.

סימון של הגרעין ורצפטורים על ממברנת התא, התמונה נלקחה מויקיפדיה.

מדענים בכל העולם מנסים להבין מהם הצירופים והריכוזים של פקטורי הגדילה השונים שגורמים להתפתחות תא מסוג מסוים,בכדי להיות מסוגלים לגדל תאים מסוג מסוים מתאים עובריים בתרבית ע"י שימוש בריכוזים הנכונים של פקטורי גדילה מסוימים.

מאת: ליאת יקיר-טמנג