בכדי לענות על השאלה ניעזר באיור קטן שממחיש בפשטות איך ירשתי את הדי.אן.איי (בקיצור דנ"א) שלי מהורי (וכך נכון גם לכל אדם), וכך גם נבין את התשובה לשאלה.
הערה- הכרומוזומים ממוספרים 1 עד 22 וכרומוזום 23 הוא כרומוזום מין (X או Y). באיור מוצג כרומוזום אחד מכל הורה (ולא כל ה 46) לשם הפשטות, אך ההסבר נכון לגבי כול הכרומוזומים.


תהליך הורשת הדנ"א מההורים לילדים.

לאבא שלי יש כמעט בכל תא בגוף 46 כרומוזומים: 23 כרומוזומים שקיבל מאבא שלו (מיוצגים בצבע ירוק באיור) ו-23 כרומוזומים שקיבל מאימא שלו (מיוצגים בצבע אדום). למרות שכרומוזום 1 מסבא (אבא של אבא) וכרומוזום 1 מסבתא (אימא של אבא) הם עותקים של אותו כרומוזום (יש עליהם אותה אינפורמציה גנטית, זאת אומרת אותם גנים), הם רחוקים מלהיות זהים, יש המון הבדלים קטנים בהרכב שלהם, ולכן נתתי להם צבע שונה. כל האמור נכון גם לגבי אימא שלי. להמחשה, כרומוזום 1 שקיבלה מאימא שלה צבוע סגול וכרומוזום 1 מאבא שלה צבוע כחול.

כשנוצרים תאי המין (ביצית וזרע), מצטמצם מספר הכרומוזומים לחצי ונשאר רק עותק אחד מכל כרומוזום, 23 סך הכול. איך תא מין בוחר איזה כרומוזום לקחת (אדום או ירוק, כחול או סגול)? הוא בוחר בשניהם! בתהליך שנקרא שחלוף מתערבבות חתיכות הכרומוזומים (ראו איור באמצע). לכן הילד שנולד (=אני, מסומן במספר 1) מכיל תמהיל ייחודי של דנ"א (=כרומוזומים) שמורכב מהכרומוזומים של הורי. אם תסתכלו על ילד 2, תראו שיש לו תמהיל של כרומוזום 1 אדום/ירוק ואין לו את כרומוזום 1 כחול/סגול, ומכאן שנולד לאבי אך מאימא אחרת. לילד 3 יש תמהיל של כרומוזומים 1 כחול/סגול אך אין לו אדום/ירוק, ולכן מסתבר שנולד לאימי אך מאב אחר.

אז איך החוקרים במעבדה מזהים על-פי דגימת דנ"א שלי ושל אדם אחר אם אנחנו אחים או חצי-אחים? דרך מקובלת עושה שימוש באנזימים שחותכים את הדנ"א לחתיכות גדולות, ומפני שכאמור ישנם הבדלים רבים בהרכב הכרומוזומים של אבי ואימי, החתיכות שתתקבלנה מחיתוך הכרומוזום של אבא שלי תהיינה שונות מאלה של הכרומוזום של אימא שלי. אם נחזור לילדים 1 ו-2 באיור, הרי שהחתיכות מהכרומוזום האדום/ירוק תהיינה זהות, ויעידו שיש לילדים אותו אב, אבל החתיכות של הכרומוזום השני תהיינה שונות ומכאן יסיקו החוקרים שלילדים אמהות שונות. 

למען הסר כול ספק: האתר מספק מידע מדעי כללי ואינו מתיימר לספק מידע רפואי או לחילופין יעוץ משפטי כלשהו.

מאת: ד”ר יהודה זלצברג
מחלקה לגנטיקה מולקולארית
מכון ויצמן

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • מאיר

    ומתי אפשר לזהות את מין העובר?

    באיזה שלב בתהליך ההיריון נוצרים הכרומוזומים ומתי אפשר לזהות את מין העובר?

  • מאיר ברק

    תשובה

    הכרומוזומים לא נוצרים בעובר אלא מצויים כבר בתא הזרע והביצית.
    זאת הסיבה מדוע אנו דומים להורים שלנו
    הסבר יותר מפורט תקבל בתשובה למעלה ובקישורים בסוף התשובה.

    בעיקרון זיהוי המין המוקדם ביותר היה עד לא מזמן בגיל 20 שבועות בזמן האולטראסאונד הראשון.
    בשנים האחרונות פתחו בדיקה המאפשרת לזהות את מין העובר כבר בשבוע ה 6 מבדיקת דם שנעשית לאם או מעט יותר מאוחר ע"י בדיקת שתן.

    קישורים:
    קישורים:
    בדיקת דם לקביעת מין העובר
    http://www.news1.co.il/Archive/001-D-130127-00.html?tag=16-58-32

    בדיקת שתן לקביעת מין העובר
    http://www.cnn.com/2009/HEALTH/06/09/gender.prediction.test/index.html

    מאמר נוסף על בדיקת מין העובר בדם
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3386816,00.html