באופן שטחי, התשובה היא כן ולא. למה הכוונה?

על מנת להבין את התשובה המלאה לשאלה, קודם כל צריך להבין מהי מדוזה ומהו מחזור החיים שלה.

מדוזות הן בעלי-חיים ימיים השייכות למערכה הנקראת צורבניים (Cnidaria). הצורבניים מורכבים מערב רב של יצורים שהמאחד את כולם הוא קיום של תאים צורבים הנקראים נמטוציטים. בין היצורים שניתן לזהות במערכה זו נמצאים האלמוגים, שושנות ים, מדוזות ועוד. במערכת הצורבניים ניתן להבחין ב-4 מחלקות עיקריות:

  • מחלקת אלמוגים (Anthozoa)
  • מחלקת צרעות ים (Cubozoa)
  • מחלקת הידרתים (Hydrozoa)
  • מחלקת מדוזות סוכך (Scyphozoa)


המדוזות המוכרות לנו שייכות למחלקת מדוזות סוכך, הן מתרבות רבייה מינית, כלומר תוך איחוד של תא מין של מדוזה ממין זכר עם תא מין של מדוזה ממין נקבה. לאחר ההפרייה הביצית המופרית מתפתחת לכעין אורגניזם קטן (לארווה) הנקרא פלנולה. או אז, עוזבת הפלנולה את גוף המדוזה הנקבי לזרם המים. לאחר מספר ימים הפלנולה מתקבעת למשטח מוצק על קרקעית הים, כמו סלע או קונכיה,  ומתפתחת בהדרגה לפוליפ דמוי שיח. בהמשך ההתפתחות, הפוליפ מגדל כעין זרועות הזנה, ושלב זה נקרא סכיפיסטומה. הסכיפיסטומה מסוגלים להתרבות רבי אל-מינית על-ידי הנצה של מעין ציסטות שנפרדות ממנו ומתפתחות לפוליפים נוספים. המבנה של הסכיפיסטומה מורכב  מכעין שכבות של איברים-דמוי-אצטרובלים הנקראים סטרובילות. כאשר התנאים הסביבתיים מתאימים, הסטרובילות משתחררות כמדוזות קטנות הנקראות אפירות. האפירה מסוגלת לשחות באופן חופשי ולאחר מספר שבועות האפירות גדלות למדוזות צעירות ואז בוגרות, ומחזור חיים הושלם. המדוזות עצמן חיות בדרך כלל מספר חודשים, ושלב הפלנולה יכול להמשך זמן רב, אך הן אינם בנות אל-מוות.


מחזור החיים של מדוזה. התמונה באדיבות נאס"א

במחלקת ההידרתים ישנם יצורים נוספים אשר מחזור חייהם דומה ביותר למחזור החיים של מדוזות סוכך. בדומה, הם מסוגלים לעבור במחזור החיים בין צורת פוליפ לבין שלב מדוזה. אחד היצורים המוכרים ביותר במחלקה זו נקראים "אלמוגי אש" שבעיקרון אינם אלמוגים אמיתיים אלא קרוב יותר מבחינה אבולוציונית למדוזות ולשושנות הים. אלמוגי האש יכולים ליצור מושבות גדולות ואף משקיעים סידן ליצירת שלד חיצוני. למעשה, אחרי אלמוגים אמיתיים, אלמוגי האש הינם בוני ריף החשובים ביותר. כאשר יש זרמים סוחפים בים או כל סיבה אחרת הגורמת להתפרקות של אחד מחלקי האלמוג, חלקיו יכולים להתיישב ולהקים מושבה חדשה זהה למושבת האם (בתהליך הדומה לתהליך הנצה). על מנת להתרבות הם מפזרים מדוזות קצרות חיים הנושאות גמטות. כאשר הן מופרות נוצרת פלנולה בדומה למחזור החיים שתיארנו למעלה.


אלמוגי אש. התמונה באדיבות ויקיפדיה.

אם כן נחזור לשאלתנו, האם בכל זאת מדוזות יכולות לחיות לנצח?
ובכן, לאחרונה התגלתה שמדוזה נפוצה באזור הקריביים אכן בעלת יכולת שכזו. המדוזה, מסוג Turritopsis Nutricula או בעגה הפחות מקצועית "המדוזה בת-האלמוות" בתנאים מסויימים אכן יכולה לעבוד על המוות בכבודו ובעצמו. לכאורה, מחזור חייה דומה למחזור החיים שתארנו למעלה, אך בתנאי עקה (רעב, נזק פיזי, תמאי סביבה משתנים וקיצוניים...), על מנת לחמוק ממוות, המדוזה הופכת את כל תאי גופה לשלב "צעיר" יותר. כלומר המדוזה הופכת עצמה חזרה למעין ציסטה בועתית שמתפתחת חזרה למושבת פוליפים. מה זאת אומרת? הפוליפ יכול להמשיך להיזון ולהתרבות גם הוא ולהמשיך להתקיים באופן שהמדוזה הבוגרת לא יכולה.

בתנאים המתאימים, הפוליפ יכול להתפתח חזרה למדוזה. בהקבלה לבני-אדם, הדבר דומה לאדם בוגר אשר יוכל להפוך את עצמו חזרה לעובר ואז לצבר תאי גזע שעוד לא עבר התמחות כלשהי, ולהתחיל מהתחלה. באופן תיאורטי המסלול הזה יכול לחזור על עצמו עד אינסוף ובכך להקנות למדוזה חיי נצח. אם כך, המדוזה הספציפית הזאת (וככל הידוע לנו, רק זאת) אכן מסוגלת בתיאוריה להמשיך ולחיות לעולמי עד (או לפחות עד שהשמש תתחמם מספיק ותאדה את כל האוקיינוסים).

 

מדוזת האל-מוות. קטנה, אבל ממזרית

 

מאת: שלומי דגן
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

נכתב בשיתוף עם מעיין שיש
הפקולטה למדעי הטבע
האוניברסיטה העברית

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • שיר

    מנגנונים

    באיזה מנגנונים יש למדוזה המקנות לה את "החיי נצח" כביכול?
    יש לה רקמה דמוית מריסטמה כמו לצמחים או שיש לה את האנזים טלמוראז בריכוזים גבוהים?

  • ג'ול

    עקת רעב

    האם קיים דמיון בין תגובות המדוזה בעקות שונות , כמו רעב למשל, לתגובות של שושנת ים?