התחום העוסק בחיים מחוץ לכדור הארץ (exobiology) הוא חם ופעיל מאוד.
הידיעה כי נמצאו חיים על כוכב לכת אחר (לאו דווקא תבוניים ולאו דווקא על כוכב לכת הדומה לכדור הארץ) תהייה ללא ספק גולת הכותרת של המדע במאה ה-21, באם תתרחש.
כיום עדיין לא נמצאה שום עדות חותכת אך החיפושים נמשכים וכך גם הוויכוחים.

התמונה נלקחה מויקיפדיה

דגימה של מטאוריט שהגיע ממאדים. יש חוקרים הטוענים כי המבנים הנראים בתמונה הם חיידקים מאובנים (או לפחות התבנית שלהם).

מצד אחד עומדים אלו הטוענים שהיווצרות החיים כל-כך מסובכת ובעייתית ותלויה בכל-כך הרבה גורמים ולכן ייתכן שכדור הארץ הוא המקום היחיד ביקום בו התפתחו חיים. מנגד עומדים מדענים רבים הטוענים שהמחשבה כי אנו היחידים ביקום היא מגוחכת והבעיה היא לא "האם קיימים חיים מחוץ לכדור הארץ" אלא האם נוכל למצוא אותם.

• יעלי

אם היווצרות חיים היא כל כך מסובכת..

אז איך זה שהם נוצרו, בסופו של דבר?

ועוד בצורות כל כך רבגוניות...

הכל עניין של זמן וכמות.
    אם הסיכוי לזכות בלוטו הוא אחד למיליארד אז הסיכוי שדווקא אתה תזכה הוא זעום אבל אם תיקנה 100 מליון טפסים שונים הסיכוי שלך יהיה כבר 10% שזה ממש לא רע.
    לחילופים אם תקנה 1000 טפסים כל פעם אבל תשלח אותם במשך מיליון הגרלות (המון זמן) שוב הסיכוי שלך לזכות גבוה מאוד.

ואתה צריך לזכות רק פעם אחת... כדי שיווצרו חיים.

בכל מקרה יש היום לא מעט מחקרים שמראים שהסיכוי להיווצרות חיים בכלל לא קטן ולמעשה אם אבני היסוד קיימים ויש תנאים מינימאליים הופעת חיים בסופו של דבר היא דבר מתבקש.