השאלה היא למה הכוונה במונח "לבכות"; האם מדובר בפעולה עצמה כלומר בהפרשת הדמעות או בסיבות הרגשיות לפעולה.

הפרשת דמעות קיימת במספר קבוצות בעלי חיים אך לא מסיבות רגשיות. יש למשל מיני צבאים המפרישים דמעות מהעניים על מנת להרחיק לכלוך ואבק. יש מיני זוחלים אצלם הדמעות הן דרך להיפטר ממלחים- הדמעות הן למעשה נוזל מימי בעל ריכוז גבוהה מאוד של מינרלים שונים. יש גם בעלי חיים בהם הדמעת יכולות לשמש כחלק מהאיתות והתקשורת בין המינים.

אם הכוונה להקשר הרגשי של הדמעות התשובה יותר מסובכת.
עדיין אין שום הוכחה מדעית חותכת כי יש בעלי חיים המסוגלים לבכות מסיבות רגשיות.
מדענים באופן כללי נוטים לשמור את המונחים ההומאניים לבני-אדם ונמנעים מלהשתמש בהם כשהם מתייחסים לחיות. על פי הגדרתם- בעלי חיים יראו "אותות מצוקה" אבל לא יבכו. מצד שני קצת קשה להתעלם מהתגובה של שימפנזה תינוק המופרד מאימו ומראה "סימני מצוקה", התגובה והתחושה המיידית שלנו היא שהקוף בוכה.

כמובן שאין הכוונה כאן שבעל החיים אינו מסוגל להרגיש כאב פיזי או סבל אחר אלא שהמדע עדיין לא מצא הוכחות לכך שבעלי חיים מסוגלים לבטא תחושות צער ועצב בכלל וע"י בכי בפרט.


התמונה נלקחה מויקיפדיה


מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

5 תגובות

  • חושבת

    ג'ירפות

    הי, אתמול היינו בספארי בר''ג עם הילדים, במהלך הסיור עם האוטו בשטח הפתוח עצרנו קרוב מאוד לגירפות ששתיים מהן היו במהלך ריב קשה מאוד. התעכבנו שם יותר מרבע שעה כשבמהלך הזמן הזה הן מכות אחת את השניה עם הצוואר בחוזקה מעוררת רחמים (באזשהו שלב עובדי הספארי כבר הגיעו לשם) וכשעקבתי מקרוב ממש (8 מטר בערך) אחת מהן עצרה בצד ועפעפה במהירות וראיתי דמעה יורדת לה מהעין! איך מסבירים דבר כזה? זה תופס אותי עד עכשיו המראה הזה... אודה לתשובתך!

  • סקרנית

    כלבה בוכה מתועדת

    מעולם לא ראיתי כלב בוכה, גם לא בעת מצוקה, עד שנתקלתי בסרטון הבא:
    https://www.facebook.com/Bauruzeira/videos/815545518561638/ בתיאור הסרטון נאמר שהכלבה נעשתה אמוציונלית לאחר שהיא וגוריה ניצלו.
    זה בכלל יתכן?! או שהכלבה רק ניקתה אבק מהעיניים באמצעות דמעות, כמו שנכתב בכתבה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןעידו מגן

    קצת מפקפק בתיאור הסרטון

    מוכרח לומר שאיני מומחה בנושא כל כך, וגם מעולם לא היה לי כלב, אבל מהסרטון שנמשך בסה"כ 12 שניות קשה להבין משהו. צריך לזכור שמי שתיאר את הסרטון בסה"כ נותן פרשנות למשהו שהוא רואה. הוא חיבר בין הפרשת הדמעות לאירוע שקרה לכלבה והניח שיש ביניהם קשר סיבתי, אבל כל עוד אין הוכחה חד משמעית לכך שבעלי חיים נהיים "אמוציונליים", על אחת כמה וכמה מביעים אמוציונליות זו באמצעות בכי, אני מטיל בכך ספק רב. לדעתי תחושת שמחה אצל בעלי חיים (שיש לה בהחלט סיבה במקרה של הכלבה הזו) לא מגיעה לרמה ה"רגשנית" שקיימת אצל בני אדם, וכך גם עצב. זה יותר מתבטא ברמת הפעילות שלהם ובמחוות כגון כשכוש בזנב וכו'. מקווה ששאלתך נענתה עידו

  • עומרי

  • מאיר ברק

    יש מספר תיאוריות בנושא

    התיאוריה של דרווין טוענת שהבכי בילדים נועד למשוך תשומת לב (קשה לנו להתעלם מבכי של ילד, בעיקר אם אנחנו הורים).

    יש תיאוריה המסתמכת על מחקרים שמראים שדמעות בזמן עצב מכילות רמות גבוהות של הורמוני דחק. לכן הבכי מסלק בצורה מהירה את ההורמון וזאת גם הסיבה אולי שאחרי בכי אנחנו מרגישים יותר טוב.

    תיאוריה אחרת הולכת למקור הראשוני של דמעות- העין דמעה כאשר נכנס לתוכה גוף זר; כלומר כאשר משהו הפריע לנו. כאשר אנו עצובים הדמעות יכולות לסמן לזולת מצב דומה (אם כי רגשי ולא פיסי)- אני במצוקה.

    מאמר על הנושא: לחץ כאן
    קישורים:
    האם לבע"ח יש רגש?
    http://www.weizmann.ac.il/zemed/net_activities.php?cat=1447&incat=1412&a...

    מדוע אכזבה כואבת
    http://www.weizmann.ac.il/zemed/net_activities.php?cat=1525&incat=1412&a...

    צדוע מבוגרים בוכים באתר נענע.
    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=576472